Som i rubriken, ni som har en model 3, hur är den att använda i vardagslivet. Hoppas på lite erfarenhet från er som haft ett tag, lite mer än vad jag fick på 20 min provkörning.
Det är dags att byta bil och det ska vara en mindre bil, därför får model Y eller andra SUV eller kombi bort.
Använder inte bilen till daglig pendling utan mer på lite längre turer eller när det bär av till skogen eller handla, ca 2000 mil om året.
Valet står mellan att hitta en äldre begad bensinbil (typ v40) att köra ca tre år eller en ny Model 3.
Vill ha en model 3 med det som talar emot är lastutrymmet.
Hur är det att ha hund i en model 3?
Om man blir sugen på att åka skidor en morgon utan att vilja sätta på takräcke, funkar det bra att fälla sätena och lasta in?
När man får feeling och går loss på byggmax, finns det något utrymme i bilen eller blir det släp?
Vi har haft Tesla 3 i 5-6 år nu, två olika modeller.
Aldrig haft några problem med att lasta saker, men skulle nog rekommendera en dragkrok för de extrema fallen. Jag har aldrig känt att den begränsat oss och vi föredrar helt klar Model 3 framför Modeö Y.
Utrymmet i frunken är litet, det räknar man inte med, där ligger sladdar etc.
Utrymmet under bakluckan är däremot större än vad man tror.
Vi packade stortält, sovsäckar, ute kök , etc för en långsemester för ett par år sedan. Inga problem. Vi har gjort 3 stora turer i Europa, det har också gått bra. Och ja, vi har barn.
Vi har inte hund, men tänk att det är som en vanlig sedan. Det är ingen halvkombi. Det är väl de enda saken man tycka är lite muppigt…
Model 3 är större än vad man tror.
Ja, gå på en Long Range, det är värt extrakostnaden.
Har en 3 HL longrange 2024. Bytte i april och hunnit med 3000mil. Både lång o kort körning. Kör mycket i tjänsten och är väl rätt kräsen. Bytte från Q4 etron och innan dess v90.
Suverän bil, bra komfort, mycket bättre än Y som jag valde mellan. Att den inte är SUV är inget att vara ledsen över. Åk komfort och faktisk räckvidd är mycket bättre i sedan än suv. Min går 50-60 verkliga mil.
Bagage är bättre än man tror. Många liter går in, fälla sätet för skidor eller långa paket från bygghandeln går bra. Synd att det är 60/40 fällning. 40/20/40 är mycket bättre.
Sedan blir lite tystare än halvkombi och utrymmet håller sig svalare på sommaren. Men mindre praktiskt om du ska lasta stora föremål. Eller hund för den delen.
Vi är 2 vuxna o 2 barn (11 &13) för oss är storleken perfekt. Har både släp o box om vi skulle behöva frakta skrymmande last. Saknar inte volvo kombi eller suv.
Lycka till
(Hunden vet jag dock inte var ni ska ha🤔)
W
Jag tycker inget vidare om Musk. Speciellt inte senaste åren. Men bilen är jättebra. Tycker du att jag ska byta bil? (Eller i mitt fall be arbetsgivaren att få byta i förtid)
?
Hur jämförs dina erfarenheter och upplevelser mot Q4 etron som du haft innan. Skulle du säga att model 3 är bättre än Q4?
Har Q4 idag och undrar vilken elbil jag skulle välja om något år och är väldigt intresserad av tesla men villl inte bli besviken och hoppas på att tesla är t o m bättre än Q4.
Alla bilar har ju för och nackdelar, och en del egenskaper är ju rent subjektiva. Men här kommer några reflektioner i jämförelsen mellan Q4 och M3
Audi:
-Mer vardagspraktisk med högt insteg och lättlastad
halvkombilucka.
-Bra egenskaper för stadstrafik med högre sittposition och kort kaross.
-känns som en rejäl o stabil bil. Men hade mycket felmeddelanden i displayen. Kanske blivit bättre.
Tesla:
-Bättre åkkomfort i synnerhet långkörning/landsväg.
Bättre infotainment /HI-FI
Snabbare laddning (jag kommer upp i 250kw.)
Mkt bättre faktisk räckvidd. I synnerhet på motorväg
Supersmidig snabbladdning med tesla
skönare stolar (smaksak men audis är ofta hårda)
bilen uppdateras löpande med ny mjukvara. Fick tex kurvljus i senaste uppdaten.
En smaksak skulle jag säga. Frun gillade audin mer.
Jag föredrar teslan samt de har löst laddning och räckvidd på ett förträffligt sätt
Hon gillar att sitta lite högre. Hon kör mest i stan och trivs med bra överblick i trafiken. Annars gillar hon teslan också, hon tycker den är bra som långfärdsbil.