Har jag råd med en Tesla Model 3 HL 2024

Long time lurker här men älskar verkligen detta forumet :grinning:

Jag behöver lite hjälp och feedback innan jag gör mitt livs (hittils) största köp :laughing:

Förra veckan fick jag veta att Volvo on Demand lägger ner i Januari. Jag har haft dem i flera år och älskar tjänsten, alltid tillgång till bil och bra/flexibla priser. Vi har många bilar där jag bor och jag kör nästan alltid samma bil (Volvo XC60). Jag bor centralt och använder bilen mest för att handla, köra hunden till veterinär eller köra till familjen och andra osv. Enligt VoD appen har jag kört ca 1200km i år och 9800km sen 2021.

Eftersom de försvinner nu så har jag fått i mig att jag ska köpa en Tesla Model 3 (2024) på företaget och förmånsbeskatta mig själv. Jag har kikat på 2 modeller och fått prisförslag från Tesla.

De kör en kampanj med lägre rörlig ränta på 1.99%.

(Fick inte lägga upp 2 bilder så blev imgur istället)
Model 3 RWD:
https://i.imgur.com/GqFhGK9.png

Model 3 LR FWD:
https://i.imgur.com/Ix6HGDG.png

Parkering blir ca 1700 i månaden + laddning 3kr/kwh.

Kort om min situtation:
35 år, driver eget bolag som jag startade för lite över 2 år sen. Jag är ägare och anställd.
Omsättning: ca 2.5 msek per år, vinst är runt 1.2msek
Tar ut lön upp till brytpunkten, utdelning enligt 3:12 reglerna.
Bolaget har ca 1 msek i cash, 430k i fonder (KF).
TJP: ca 640k (300k från tidigare jobb, 340k från eget bolag).
Privat: inga skulder, ca 90kr i cash, ca 10k hos lysa

Jag måste erkänna att jag verkligen är sugen på att köpa bilen men att jag samtidigt kanske inte behöver den. Det finns Kinto share där jag bor men det är bara 2 bilar och man får inte ha hunden, appen är också poop.

Vad tycker ni? Har jag egentligen råd eller är detta bara en dum ide.

Tackar!

2 gillningar

Hej och välkommen!

Såklart du har råd med bilen med den fina vinsten. För visst menar du vinst i ordets faktiska bemärkelse, alltså efter lön och andra kostnader men före bolagsskatt och utdelning?

Det är ju rejält mycket pengar för den korta sträcka du kör varje år, så hela projektet får väl till 50% hamna på nöjeskontot?

Spridda kommentarer du inte bett om:

• Baserat på din ålder och övriga siffror skulle jag generellt fokusera på att pusha ditt privata sparande. Förstår att du alltid kan ta mer lön vid en kris men eftersom skattesystemet fungerar som det gör skulle jag varje år vilja öka ditt privata tillgängliga kapital lite mer.
  • Hur tillförlitlig är din verksamhet? Nystartad? Blir annars nyfiken på vart tidigare års miljonvinst tagit vägen. I all välmening :blush:

Ja, vinsten är före bolagskatt och utdelning. Rörelseresultat var 1.27 msek enligt årsredovisningen för 2023.

Det är mycket pengar för en bil mtp hur lite jag kör så en del nöje är det. Men samtidigt köper jag hellre en bil jag kommer älska än en bil som kanske är billigare som bara ta mig från A till B (men ändå kostar mig 200k?).

Ang. privata sparandet, håller med dig 100%. Utdelning för 2023 gick till att betala lån och skulder som jag hade. Men får ut ca 240k nu i Februari som jag sparar privat (men blir nog en del av kontantinsats till lägenhet - osäker just nu).

Bolaget är nystartad, har bara årsredovisning för 2023 (15 månader). Siffrorna jag skrev är en “snapshot” av hur det ser ut nu i Nordnet :sweat_smile:

1 gillning

Ja, du har råd.

Men på riktigt, 100 mil, du kan åka taxi 100 mil för 15-20K.

Varför krångla med egen plåtlåda med allt vad det innebär när du istället kan bli körd och slippa all admin med egen bil.

Med så liten körsträcka kommer du lägger mer tid på att hantera bilen än att transportera dig i den.

Du kommer att älska bilen hela första 24 timmarna när den är ny, ren och du inte lagt dina första timmar på underhåll.

När det är över är det vardag och du kommer INTE älska bilen.

Taxi och hyrbilar som man bara kliver ur och går därifrån när man är framme/klar är en rätt skön känsla - den känslan gillar jag.

2 gillningar

Liten korrigering ang. hur mycket jag kör enligt appen idag:

1200km än så länge i år
9800km sen 2021

Ja det är sant, är väl som gör att jag hesiterar lite. Jag vet att mycket av den initiala glädjen försvinner efter honeymoon fasen.

Jag tar bolt idag när jag inte kan köra, tänker mest på när jag behöver ta hunden med mig eller till veterinären, det blir inte lika lätt med Kinto share bilarna vi har här.

1 gillning

Det går väl att ta hunden till veterinären med annat taxibolag?

Det är en mycket fin bil och kanske världens bästa elbil, om man inte behöver ännu större bil.

Du ser ut att ha råd.

Jag reagerade nog mest på parkeringsavgiften. Om du har bilen tre år så betalar du 61 200 kr i parkering.

Ja absolut så som din nuvarande situation ser ut. Så länge du är trygg med att kunderna fortsätter köpa dina tjänster

Ja absolut är det det :sweat_smile: Räkna ut totalkostnaden och slå ut det på de 300 mil/år du verkar ha kört senaste typ 3 åren. Eller de 150ish milen du verkar landa på i år

Titta på alternativen. Kinto, annan hyrbil som du kan lyxa med istället för att äga den, taxi, Uber/Bolt, kollektivtrafik.

Att vovven ska till veterinären känns inte som ett rimligt huvudargument för att äga bil. Sök veterinär på närmare håll eller alternativ transport dit. Det kan ju inte vara så ofta det behövs heller tänker jag. Tänk utanför lådan för att hitta lösningar :sweat_smile:

1 gillning

Råd att köpa bil har du, men de är klart billigare att åka Taxi istället…

Köp bilen. Njut av den. Om du tröttnar säljer du. Då kan du se värdeminskningen som långtidshyra.

1 gillning

Tack alla som svarat. Uppskattar verkligen all input.

Jag har funderat lite extra på detta och kommit fram till att det helt enkelt inte är värt det mtp det lilla jag kör.

Måste erkänna att man blir lite ledsen, första Tesla modellen som jag verkligen gillar och kan köpa :smiling_face_with_tear: men men… Kontantinsatsen går till LF Global index istället.

3 gillningar

Har du kikat på Aimo subscription?

Vad tycker du själv är viktigare än vad andra tycker eller tror.

Vad är det för hund? Ha med dig en ordentlig filt och skit i reglerna är mitt tips, åker du dit blir det knappast finkan