Precis som du nämner så kan många radiologer (oftast privata alternativ) arbeta hemifrån men den effektiva arbetstiden från de jag hört av är typ 100% av den tiden man arbetar. Har en bekant som gjorde det med en arbetsstation i hemmet men han hade knappt tid att koka kaffe om han skulle hinna med det arbetet han behövde utföra. Så inte särskilt glamoröst.
Detsamma gäller Kry, lite lägre effektivitet men där finns ju oftast krav på antal patienter i snitt per arbetad tidsenhet. Man kan däremot logga ut och logga in och därmed avbryta sitt “arbetspass” men ingen lön då.
Jag tror att det bästa alternativet som läkare är att man skaffar en tjänst som inte alls utgår ifrån att träffa patienter eller bedöma undersökningar, t.ex. forskning, chefsarbete eller specialitet som klinisk farmakologi. Läkemedelsindustrin är också ett alternativ. Jobbade ett tag med forskning och även om min tjänst var på plats pga hantering av sekretessbelagda uppgifter så kunde t.ex. chefen som också var läkare jobba hemifrån. Han sa att hans beslut att sadla om till forskning var det bästa han någonsin gjort, att ha alla sina ärenden utförda, maten lagad, träningen fixad tills resten av familjen kom hem var underbart (och låter onekligen underbart).
Saknar verkligen studenttiden (under Covid) när man pluggade hemifrån och kunde lösa allt i livet till 16:00, nu jobbar man istället till 16:30 och får göra allt därefter. Träna under lunch kan man inte ens göra nu när de tagit bort friskvårdstimmen.