Jag och min fru slutade jobba med våra vanliga heltidsjobb för drygt ett år sedan. Det enda vi har gjort var ett par år tidigare ta ett nytt lån på huset som vi hade amorterat ned till 20 % i skuld. Behövde köpa en ny bil och husrenovering och vi ville inte tömma vårt sparkapital. Vid diskussion med SBAB sa de att det inte skulle vara något problem att få lån efter pension heller bara det fanns en pension som räckte att betala lånet. Återstår väl att se om det stämmer om behovet uppstår.
För att vara helt säker, se till att skaffa ett kreditkort med ordentlig kreditgräns nu. Det finns flera som inte kostar något alls att bara ha, t ex BankNorwegian som kan ha gräns upp till 150 000. Har du det så kan det inte bli något problem överhuvudtaget med att ha abonnemang på Comviq, Vimla, Hallon och Fello som är resp operatörs billighetsabonnemang. Så länge du inte nödvändigtvis ska köpa mobilen på avbetalning så blir det inga kreditupplysningar eller liknande. Själv skaffade jag Hallon och betalar 129 kr i månaden för fria samtal och 10 GB som där det oanvända sparas varje månad.