Hur är (FI)RE i praktiken?

…och nu är det fixat och godkänt. :+1:

8 gillningar

När man bor i sthlm så är det extremt enkelt att göra FIRE - om man säljer och tar hyresrätt. Men boendet är extremt viktigt för mångas livsnjutning. Få vill tex bli av med sin uteplats/terass tex. Därför är det oftast enklare att ha eget boende kvar och låta det gå i arv. Men lös inte lånen. De pengarna bör man sätta sprätt på istället. Sen är det klart - man behöver en plan för arvingarna, räcker det tex att de ärver en miljon var, eller vill man gärna att de får 5 miljoner. Sånt måste man ta beslut om i tid.

2 gillningar

Bolån är ju meckigt även med egen firma. Måste vara riktigt svårt helt utan inkomst.

Utan inkomst går din SGI till 0, men vilken socialförsäkring tänkte du utnyttja?

Är kapitalstark och har levt gott på aktieutdelningar och olika typer av ränteinkomster i FIRE under 5 år och har nu uppnått normal pensionsålder. Alltså dags att lägga till allmän pension och tjänstepension som ytterligare inkomst. AHA . . . man kan välja under hur många år de olika tjänstepensionerna ska betalas ut. Dessa val är lite knepiga och högst personliga.

1 gillning

Förutsätter ju dessvärre flytt från stockholm. (Eller att man planerat för det genom att ställa sig i bostadskö för 25+ år sedan.)

Ibland finns möjlighet till fortsättningsförsäkring, väl värt att kolla upp då flera kollektivavtalade försäkringar numera sträcker sig till 68 år.

Man brukar ha några månader på sig att teckna en fortsättningsförsäkring. Kollade upp den när jag slutade anställningen i våras men den hade betydligt sämre villkor än motsvarande jag kunde teckna hos försäkringsbolaget där vi har alla andra försäkringar. Visserligen några tior dyrare men vill man ha denna typ av försäkring kändes den lilla kostnaden motiverad.

I mitt fall som är ny-fire så har jag inte använt min vanliga lön på 2 år. Ska fundera lite om jag ska lägga om mitt liv till kanske resa eller flytta till Thailand eller nåt. Känns konstigt att bara jobba vidare om man inte behöver.

5 gillningar

Var hamnar lönen, då? Hur gör du för att inte använda den? För mig är det naturligt att använda lönen för att hantera löpande utgifter, oavsett hur stort ISK är.

Jag gick inte ut ur facket utan stannade som ‘persionärs-medlem’ och på det viset kunde jag behålla grupp-försäkringarna som jag ville.

Slutade jobba i våras och startar med tjänstepension i jan 25. 56 år.

Såg frågor om lån men jag har inga sådana planer. Inga mer lån. Skuldfri.

Min fru jobbar 80%.

2 gillningar