Bilar är finemang… utanför alla stadskärnor.
Apostlahästarna har tjänat oss människor väl för alla kortare avstånd under hundratusentals år.
Bilar är finemang… utanför alla stadskärnor.
Apostlahästarna har tjänat oss människor väl för alla kortare avstånd under hundratusentals år.
Malmö är fantastiskt ju! Ser att falafel nämnts några gånger men det tål att nämnas igen - senaste riktigt goda falafeln jag ätit intogs i Malmö för typ tio år sen. I min landsända är falafeln tyvärr bajs! Malmö har grejer att göra och att se och trevlig stämning. Helsingborg är ju vackert men känns som småland på nåt märkligt vis. Som utsocknes är det bra att det finns utlandsfödda i Malmö pga de är i regel lättare att förstå än infödingarna.
Va e de för nått rälit ålahue som tutat i daj de tösabid? Sicken en tradi fubbick. Flabben asså po en sån bängaloo.
Ingka it bor i Helsingborg. Kan förklara Smålandskopplingen.
Vem är ”Ingka it”?
Ikea Group.
Ok, tack. Var verkligen inte direkt uppenbart! Trodde först det var någon felstavning.
Sen förstår jag inte att ett enda företag från Småland i Helsingborg skulle göra att hela stan känns som Småland. Så stor andel av företagsmarknaden utgörs väl inte av det företaget i Helsingborg? Låter nästan som om Helsingborg skulle vara en ”bruksort”. Hur stor andel av befolkningen i Helsingborg är det som jobbar på det företaget?
De flesta som arbetar där kommer väl från Indien…
Vet inte vad som var så misstänkt med länken men sök på “NOMO”. Finns på Substack.
Någon som bor i Malmö och kan säga något om området Segevång? Närmare bestämt Kronetorpsgatan 100? Ligger ute en del objekt där på hemnet. Jag mailade mäklaren och frågade om området och fick svar:
“Med tanke på att det numrera förekommer dödsskjutningar även i Skurup så känns det svårt att svara på. Men generellt så är inte Segevång ett sämre eller ett osäkert område att bo. Jag anser inte att det är sämre än någon annanstans i Malmö
Jag bor i Malmö och för mig ligger Kronetorpsgatan 100 för nära ringvägen. Det är också en bit ifrån de mer spännande delarna av stan. Beroende på budget och vad du/ni söker så kan jag ge ett mer vettigt svar. Generellt sett tycker jag att de västra delarna, här tänkt mariedalsvägen ut mot erikslust, erbjuder ett bra utbud av närhet till diverse, kommunikation, skolor och känsla av trygghet sett till prislappen.
Det är ju inte farligare, men superkul är det inte heller. Bor man där kan man lika gärna bo billigare i Arlöv. Man kommer ju inte längre ut ur Malmö innan det blir åker.
Håller med. Aldrig varit, och tror aldrig det blir, ett speciellt attraktivt område i de 60tals höghusen. Lite klämt mellan motorvägen och Ringvägen och ganska långt till mycket av intresse i Malmö. Då finns det en hel del trevligare områden Imho
Hej,
Jag är uppvuxen i området och känner till det väl.
Det tillhör absolut inte de värsta områdena i Malmö, mycket grönt med närhet till Beijers park och Bulltofta rekreationsområde. Det är inte ett särskilt spännande område att bo på, det ligger i utkanten av stan men priserna på bostäder är ganska låga och med hyfsat låg avgift. Det är blandad bebyggelse (hyresrätter/bostadsrätter) och således ganska blandad befolkning.
Jag känner mig inte särskilt otrygg när jag är där, men vilken Malmöbo känner sig otrygg i Malmö?
Personligen hade jag inte valt att flytta dit igen. En barnfamilj kan hitta trevligare ställen, en ung vuxen kanske vill bo mer centralt och är man äldre så vill man kanske ha nära till fler bekvämligheter.
Allt beror på vad man är ute efter.
Hoppas det gav lite svar.
Man ska inte vara alltför hård när det kommer till Malmö. Staden har sina fina sidor.
Räkna dock med att bli betraktad som avvikande om du har ett fast arbete eller innehar körkort.