Mitt råd är att du kör norrut för ett studiebesök i Göteborg och det otroligt fascinerande projektet Västlänken. Vidare sen till Stockholm och kika lite på rusningstrafiken.
Det känns alltid bättre när andra har det sämre.
Mitt råd är att du kör norrut för ett studiebesök i Göteborg och det otroligt fascinerande projektet Västlänken. Vidare sen till Stockholm och kika lite på rusningstrafiken.
Det känns alltid bättre när andra har det sämre.
Efter det här känns allt bättre, så folk prova det och sen sluta gnälla. Vi kan lägga ner Trafikverket och spara en massa pengar.
Men det är övergående, även om det tar en del tid. Den stora skillnaden är också att syftet med det projektet inte är att medvetet göra det sämre för bilisterna, till skillnad från vägarbetena i Malmö.
Lite orättvist att kalla det katastofal ekonomi då det är politiska beslut som gjort det så att det ser ut så när skatten för Svenskar som jobbar i Danmark betalas in i kommunala utjämningssystemet som sen ges ut i bidrag till pendlingskommunerna inklusive Malmö.
Tycker det är bättre att vägarna görs om för att gynna de som promenerar och cyklar. Testa åka till Dubai eller USA. Går inte promenera nånstans i princip du måste ha bilen överallt och trafikproblemen är ännu värre.
Fast Malmö har inga sådana problem för gående och cyklar, så där finns inget behov av ombyggnad för det.
Bara för att det redan är bra betyder inte att det inte kan bli bättre (för cyklister och fotgängare då
)
Problemet är att det blir sämre för bilarna.
Sen vad det gäller kollektivtrafiken, så hade det bästa varit att den under mark (dvs tunnelbana), så man slipper kriga om utrymmet i markplanet. Malmö har ju redan en kort hybrid-tunnelbana (citytunneln), men mer hade varit trevligt.
Om det är innerstan vi pratar om, ser jag inte det som ett problem.
Håller med! Givet att den extra markytan går till fotgängare och cyklister, och inte till fler bilar.
Ok, men många bilister ser det som ett problem.
Jag tycker det är bättre att det finns utrymme till både och.
Delar av Malmö har jättebra cykelstråk, andra delar är rätt bedrövliga. Testa att åka till någon stad i Nederländerna så ska du se på riktigt bra cykelinfrastruktur! Ingen svensk stad är i närheten. Tänk också på att ju fler som cyklar/går/tar buss, desto mindre trafikstockning för dig som bilist. Bilinfrastruktur är också dyr för samhället jämfört med infrastruktur för aktiva transporter.
Nu var det iofs över 10 år sedan jag flyttade från Malmö (bodde där ca 3 år) men här är min åsikt. Själva stan var det inget fel på med men som icke-skåning var jag inte välkommen. Blev hela tiden ifrågasatt varför jag bodde där. Frågan ställdes inte på ett trevligt och nyfiket sätt utan snarare på ett otrevligt och aggressivt sätt som tydligt signalerade att jag inte borde vara där. Kände mig mer som en utlänning där än när jag faktiskt bodde utomlands. Har aldrig upplevt detta på nån annan ort jag bott i Sverige trots att jag även på de platserna har haft en annan dialekt än lokalborna. Så, sammanfattningsvis, aldrig att jag flyttar till Skåne igen.
Va? På riktigt? Oj. Har aldrig ens hört det. Beklagar å mina stadskollegers vägnar. ![]()
Med det sagt så lärde jag känna många trevliga skåningar men det ständiga ifrågasättandet var tärande.
Tips på evenemang i Malmö: [Borttagen länk]
Borttagen misstänkt länk /mod
Malmöiterna har, förutom allt annat fint, en jättefin gran.
Men i Malmö används åtminstone sjukhuset.
(Ja, jag tittar åt ditt håll NKS.)
And that kids, is why I dont want to work and pay tax in Sweden. ![]()
Har hört bra om båda, de är lite olika i sin utveckling. Helsingborg är modernt och i framkant medan Malmö håller på att fasa ut sina hästar för bilar. Senast jag läste så finns elektricitet i var tredje hem och går snabbt framåt, så det är ju bra!
Antar att du menar att de fasar ut bilarna för apostlahästar, med tanke på alla försämringar som genomförs för bilar i Malmö. ![]()