Hur är Malmö/Helsingborg?

Jag kommer aldrig att glömma en sekvens som visades på TV där en invandrartjej som bor i Malmö spontant utbrast: “Jag fattade inte att det bor så många svenskar i Sverige” efter att hon varit på en resa utanför gettot.

2 gillningar

En annan sak att beakta är hur du har tänkt transportera dig, om du bor i Malmö.

S+MP+L styret har sedan lång tid tillbaka gradvis transformerat staden till en oas för de som kör lådcykel och åker buss (boskapsvagn). Kör du bil är du rökt.

En stor del av vägarna är blockerade och befinner sig i ständigt ombyggnadsarbete. Vid minsta arbete stängs vägarna av i 12-18 månader, när det borde räcka med 1-3 månader om de jobbat effektivt. Man gör om tvåfiliga bilvägar till enfiliga, med långa köer som följd. Reserverade körfält skapas för bussar som bara utnyttjar dem 5-10% av tiden. Separata cykelkörfält skapas, och breddas onödigt mycket på bekostnad av körfält för bilar. Väggupp överallt, så bilar ständigt tvingas bromsa, gasa, bromsa, gas osv vilket ökar utsläppen och förstör trafikrytmen. 30-40 km/h överallt. Parkeringsplatser tas bort, utan lösning för var bilarna ska parkera. Osv.

Det som hade behövts är att någon skickar ut plogbilarna på sommaren och plöjer bort alla väggupp. Sen borde det byggas parkeringsplatser under mark, T-bana för kollektivtrafiken så den slipper konkurrera med bilarna om utrymmet i markplanet, och att allt annat i vägnätet som S+MP+L förstört borde återställas. Men det lär inte hända, eftersom kommunen befolkas av bidragstagare som håller S+MP+L och kvar vid makten.

3 gillningar

Det är inget fel att bryta på svenska, alla kan inte perfekt skånska än vet du. :wink:

1 gillning

Detta är myten vi lär utbölingar. Det är lite som Lund, man måste vara infödd för att veta “the secrets”… :rofl:

Men i övrigt håller jag med dig… vet inte om du varit i närheten av ICA Malmborgs vid Erikslust… :scream:

Tino Sanandaji har ett stort avsnitt om Malmö i boken Massutmaning. Det är ingen rolig läsning.

1 gillning

Intressant läsning för en icke-skåning. Spenderar ganska mycket tid i Skåne numera och det jag gillar mest med skåningar är att de svarar direkt om man frågar dem någonting och de fortsätter gärna att prata. Stockholmare svarar bara om de har tid och lust medan norrlänningar inte vill prata alls.

Jag gillar Skåne starkt. Trevliga och pratglada människor, milt klimat, öppna landskap, många små fina byar samt närheten till Köpenhamn och dess internationella flygplats. Att Malmö, i mångas ögon, har nått smärtgränsen för antalet invandrare och speciellt mellanöstare berör mig inte det minsta. Har jobbat mycket i Mellanöstern och har kanske vant mig vid irrationellt tänkande där inget längre förvånar. Utan invandrare hade vi “sluppit” pizza, pasta, grekiska grillspett, vårrullar, curry, Tom Yam, Kebab och annat elände för att istället, i lugn och ro, kunnat smaska kåldolmar, ärtsoppa, surströmming och spettekaka dagar i ända.

4 gillningar

Jag flyttade till Malmö för 3 år sedan, har tyvärr inte socialt lyckats ta mig in i samhället. Är i 40 årsåldern, inga barn, ingen partner. Har gått med i diverse föreningar, pratar med folk i kön på Ica, bjuder hem kollegor mm men har inte lyckats lära känna en enda person… Alla verkar ha fullt upp med familjen och vänner sedan tidigare. Om ngn vill utöka sin vänkrets som bor i Malmö med omnejd, skicka gärna ett meddelande!

1 gillning

Det där är ju lite av en myt att det måste komma hit invandrare från andra länder för att Sverige ska anamma saker från de länderna. Världen är så globaliserad nuförtiden så maträtter och trender sprids ändå.

Det kryllar ju exempelvis av sushi-restauranger i Sverige trots att vi i princip inte haft någon invandring från Japan alls. Tror vi hade haft pizza, kebab, vårrullar, thaimat, osv här även utan någon större invandring från länderna där de maträtterna ursprungligen kommer ifrån.

8 gillningar

Det hade vi säkert haft även om smaken sannolikt inte alltid hade varit lika genuin och god. Har ätit på svenska thairestauranger med annat lands kockar som inte lyckats få till smaken och det samma med Kebab och Indienkäk. Nog om det, ville bara enkelt visa att invandring inte endast är av ondo.

Ja, för kinamaten i Sverige smakar ju precis som i Kina. :rofl:

1 gillning

Förutom att vi slipper svintryne, kycklingfötter, gråsparvar, grodyngel och insektsoppa. :mask:

Normen för den utländska maten skiljer sig ju även åt inom landet, även om de som tillreder kommer från samma land. Jämför tex kebab i Stockholm med kebab i skåne. Varför har det blivit någon slags norm norröver att bada kebaben i tomatsås? Det är ju sinnessjukdom.

Falafel köps inte in norr om Hässleholm. Då är det inte falafel.

Finns bara en stad i Sverige man kan köpa falafel i och det är Malmö.

Bilkörning i Malmö är hopplöst, men jag ser inte hur den politiska majoriteten kommer lösa det med Park n ride eller ngn form av praktisk lösning eftersom regionaltrafiken är lika hopplöst efter.

De vill bara sabba det för folk helt enkelt, bara att acceptera.

Det är redan illa för bilisterna i Malmö, men kommer bli än värre framöver. Se artiklarna nedan för några exempel.

Bara några i raden av alla vägarbeten där det ska försvåras för bilar och ges plats för lådcyklar och bussar.

Staden ska vara till för fikande bidragstagare som inte behöver köra bil till något jobb inom eller utanför staden. Malmös enorma kommunala underskott bekostas via kommunala utjämningssystemet. Så notan för underskottet skickas till Stockholmarna. Iofs inte mer än rätt, eftersom det är ungefär samma politiska styre där, så Stockholmarna får vad de röstat för.

Styre i Malmö: S+MP+L. Styre i Stockholm: S+MP+V.

2 gillningar

Tycker det är fantastiskt smidigt att köra in till Malmö från söder.

Jag kör ju in mycket från Limhamn-/Hyllie-hållet och tycker också det är ganska smidigt. Jag bor ju till och med vid Linnégatan / Erikslustvägen och till och med det är hanterbart.

Malmö är ju skitlätt att köra? Kan backa genom hela Malmö. Förstår verkligen inte :joy:.

Göteborg är mest kaos i Sverige. Stockholm är enklare.

3 gillningar

Jag som är lite ovan och obekväm med att köra bil i stadsmiljö tycker att det går enkelt i Malmö. Håller med om Göteborg. Har inte provat Stockholm men blir nervös av att vara passagerare där.

1 gillning

Kör riksväg 100 från Näset och E22 in mot Malmö, svänger av vid Svågertorp E20 alt via Pildammsparken. 30 km på ca 30 min.

Kul för dig. Då slipper du kanske alla de vägarbeten som diskuterats tidigare, och alla avsmalnande bilvägar till förmån för cyklar och bussar. Andra personer som kör mer i centrala Malmö har det inte lika smidigt. Men jag antar att inte ens du undkommer vägguppen som är överallt.

Dessutom så är planen som sagt att det kommer bli än värre för bilister de närmaste åren. Se artiklarna i Sydsvenskan som det länkats till tidigare i tråden.