Hur är Malmö/Helsingborg?

@OBWN Jag är inte malmöit, jag bor just nu i Göteborg men har bott många år i Lund och har flera nära vänner i Malmö.

Trådskrivaren frågade om det överhuvudtaget rekommenderas att flytta till Skåne samt vilka områden som är trevliga. Det var den frågan jag svarade på. Självklart tänkte jag inte att de skulle flytta till Rosengård eller liknande. (Även om det är helt okej att promenera där dagtid, och det finns god baklava, och det går att jobba där i många år utan att möta minsta hotfulla situation.) Men det är liksom uppenbart och det har redan sagts av 20 pers i denna tråd :sweat_smile: I Lund blev jag av med två cyklar för övrigt.

I Linköping bodde jag i en stadsdel med dåligt rykte men i mina kvarter var det hur lugnt som helst. Det kan skilja ner på kvartersnivå, det är därför det är bättre att fråga en lokalbo.

Nu bor jag i Göteborg och det skulle du väl inte heller rekommendera utifrån statistiken :stuck_out_tongue_closed_eyes: Ska man vara helt trygg så får man flytta långt ut i skogen. Men där är det ju bara hembränt och epadunk har vi fått lära oss i ett annat inlägg :wink: Så vad göra… Månen nästa helt enkelt! :rocket:

3 gillningar

Nu bor jag på Falsterbonäset, så jag slipper bo i Malmö :laughing:
Malmö är väldigt praktiskt att ha nära, utan tvekan Sveriges mest internationellt gångbara stad.
Helsingborg är lite samma sak med trevligare natur i dess närhet.
Skulle nog hellre bo i Höganäs Kommun om jag fick välja någon annan kommun än Vellinge.

2 gillningar

Ditt inlägg visar snarare på din bristande kunskap kring bra restaurangupplevelser. Tror nog att jag kan bocka av tillräckligt många stjärnrestauranger för att inte bli uppläxad av dig.

Jag kan bekräfta att sajten våldskartan ger dåliga vibbar. Känns som en sajt som får folk att oja sig över en cykelstöld i Rosengård.

1 gillning

Längesen jag badade i skärgården men när jag var i Falsterbo och badade var det svinkallt jämfört med Uddevalla där det var som att bada i en insjö.

Kul med så mycket svar, tack alla! Vi spenderade helgen i Malmö, bodde på lägenhetshotell i västra hamnen. Vi hade en härlig helg med väldigt gott intryck av Malmö, verkligen en trevlig stad! Vi gillade också västra hamnen mycket, känns väldigt troligt att vi flyttar dit. Får bli en trip till Malmö i vår/sommar igen!

7 gillningar

Testa att fira nyår på Möllevångstorget först.

Nee, tycker nyårsfirande är stökigt. Stannar hellre inne än att vara ute på stan vid nyår, oavsett stad eller plats. Misstänker att Stockholm, Göteborg och [Insert valfri stad] har sina platser som borde undvikas på nyårsafton.

4 gillningar

Nu ska vi inte vara sådana. Bodde på Kristianstadsgatan, ett stenkast från knarkrondellen, i 12 år och trivdes bra. Nära till allt. :upside_down_face:

5 gillningar

Ändå ett bra säljargument :joy:

1 gillning

Nära till allt är en bra beskrivning både på Malmös USP och största utmaning iaf om man har barn.

1 gillning

Tänkte skriva folkets park och aktiviteter med barn, men jag känner till finansbranschen så jag prioriterade. Dessutom var den ju med i Mello häromåret. :see_no_evil:

1 gillning

Säg gärna något mer. Hängde inte riktigt med. :thinking:

Malmö med rosengårdssvenska, arabiska, afrikanska och balkanspråk
Gillar man lika får man väl flytta till extremt segregerade Falsterbonäset istället.

Vad är afrikanska för språk?

2 gillningar

När jag bodde i centrala Duesseldorf 2004-2005 så funderade jag på varför den lokala lekparken hade två skilda papperskorgar. När jag tittade lite närmare så visade sig att en var en papperskorg och den andra en behållare för stickande och skärnade föremål så att de lokala pundarna skulle ha någonstans att deponera sina använda nålar. Kanske inte en lekpark som jag skulle låta mina barn leka i.

I Malmö så ligger de utmanande områden betydligt närmare normala områden än i t.ex. Göteborg eller Amsterdam. Man bör vara bekväm med det och om man har barn bör man vara bekväm med att ens barn kommer vara nära heta områden.

Haha, jag kollade efter förskollärarjobb i Malmö kring 2016, och tyckte det lät trevligt i en jobbannons med förskola vid folkets park som är ute mycket…
En googling senare var jag inte lika ivrig att söka tjänsten :sweat_smile::see_no_evil:

Underbart filmklipp! Det hade jag missat :slight_smile:

Antar en spåklig mångfald i detta uttryck, precis som Malmö är i många bemärkelser.

”…afrikanska och balkanspråk”, är ett fullständigt korrekt uttryck. Det är bara så att ordet språk utlämnats efter ”afrikanska”, för att det inte behövs.

Exempel: De europeiska och nordamerikanska huvudstäderna” behöver inte följdkommentaren ”Europa är inget land” heller. :policeman:

Sedan är det extra kul när @anon48620338 faktiskt ger en känga till sin egen bygd och ändå får påhopp. :sweat_smile:

Som redan nämnts är Malmö mer blandat där bra och dåliga områden kan bara skiljas några hundra meter ifrån varandra. Om man bor centralt kommer man därav se lite konstigheter i sin vardag.

Vill man ta del av stadens “puls” ska man inte bo i västra hamnen, det är relativt off, det blåser fruktansvärt mycket och har inget att erbjuda när det gäller utbud av resturanger/aktiviteter. Det är mer att ställe man bor på och rör sig ifrån när man vill hitta på något. På sommaren är det mer rörelse men då samlas stora delar av Rosengård längst havet och brummar runt med sina sportbilar och härjar som fan. Så är man ute efter det och vill betala 2-3 miljoner för en liten 2:a så är det bara att köra.

Jag har personligen bott i Rörsjöstaden 6 år och har väl trivts helt ok, fördelarna är väl att området är mer “lugnt” och brukar bli besparad av stökigheter, förutom när det är studenten. Då tar en hel del araber över stadskärnan och kör runt med sina privatabilar som galningar och väsnas fruktansvärt med tutande och fyrverkerier som skjuts hejvilt.

Har man barn hade jag inte rekommenderat att flytta till Malmö. Även om du bor i bra områden kommer man inte ifrån Malmös misslyckade “integration” och du kommer få känna av det. Du kommer ha barn på förskola med personal som bryter på svenska något fruktansvärt. Grundskolorna där eleverna består av mer än 50% invandrare som bryter enormt mycket, har ingen anknytning till svenskkultur och generellt problem med stök där föräldrarna till dessa barn har inget engagemang i deras liv överhuvudtaget. Sen får man inte glömma att judehatet som är tyvärr frekvent återkommande bland muslimer i malmö, det firades väldigt fint här på gatorna efter Hamas terroristattack mot israel den 7 oktober, så det känns ju inte heller så kul!

Vi har tagit beslut att flytta från Malmö till en mindre ort innan våra barn börjar grundskola. Vi hoppas att detta ska ge oss möjlighet att uppfostra våra barn i en mer svenskmiljö med jämlika människor som vi kan relatera till :slight_smile:

Då inlägget har flaggats vill jag poängtera att detta är inget jag tar ur tomma intet:

Visa artiklar

Efter Hamas attack på Israel: Klipp visar firanden i Sverige | SVT Nyheter

Rasism eller rädsla för fartdårar i splittrat Västra Hamnen
Hård kritik mot polisen efter stökiga studentfiranden – Sydsvenskan
Åtgärder mot muslimsk antisemitism (Interpellationsdebatt 4 december 2023) | Sveriges riksdag
Den ökande antisemitismen i Malmö (Skriftlig fråga 2020/21:1964 av Björn Söder (SD)) | Sveriges riksdag
I Sverige finns förskolor där ingen pratar svenska | Göteborgs-Posten

3 gillningar