Tre av mina fyra barn äger fastigheter och tjänar redan nu mer, än vad jag gjorde som mest. Jag har dessutom stöttat dem med lån till en låg ränta. Det går ingen nöd på dem…
Skulle jag och min fru tvingas flytta till ett äldreboende kommer vi givetvis att skänka bort vår förmögenhet till barnen. Det var så vi gjorde med min mor. Hon fick behålla 75000 kr, eftersom detta belopp inte påverkade avgiften. (Hon gjorde inte av med dem heller.) Jag kan försäkra dig att den delen inte kommer att vara något problem.
Om någon annan i släkten äger en förmögenhet, så skulle jag aldrig känna att jag på något sätt skulle ha rätt till dem. Här skiljer sig vår åsikt radikalt.
Förmögenhet påverkar inte avgift för vare sig äldreboende eller hemtjänst.
Inkomst från pensioner och inkomst av kapital räknas in i underlaget för avgift.
Det går relativt fort att komma upp till nivån där högkostnadsskyddet inträder.
Det som du föreslår är ju ren stöld. Bara för att det är inom familjen gör det ju inte bättre.
Varje individ har ett egensansvar att ta hand om sitt liv och de situationer som kan uppstå. Jag har testamenten och fullmakter för detta. Jag har även fått framtidsfullmakter och tydliga instruktioner av äldre släkt som har tydliga önskemål om hjälp och förvaltning. Dessa är sedan lagrade hos 3e part för att säkerställa integriteten hos släktings önskemål.
Men det är en stor skillnad mellan att någon ger tydliga instruktioner och, dokumenterar dessa, när de är mentalt med i matchen. Och att bara ensidigt ta över någons egendom utan att dem har rätten att uttala sig.
Om barnen erhåller 1 mkr var så är föräldrarna förmyndare och placerar dessa pengar. Pengarna kommer inte låsas på överförmyndarspärrat konto om det inte är utbetalat från pension eller försäkring och överstiger ett visst engångsbelopp eller belopp per år.
Föräldrarna placerar pengarna på ett tryggt sätt det innebär exempelvis fonder och aktier i stabila bolag.
Årligen får föräldrarna skicka in en årsrapporten till kommunens överförmyndare där förmögenhet framgår som styrks med underlag.
Det är olyckligt att pengarna farfar har inte har åtminstone fördelats mellan farfar och farmor på ett bra sätt. Inte troligt att en god man skulle godkänna att pengar lämnas i gåva. Om farfars pengar placeras i räntor skulle jag nog vilja höra skälet till det och vad som gör att man hindras att pengarna kan placeras i exempelvis indexfonder?
Jag skulle inte se fram emot att motivera för en överförmyndare vilka aktiebolag som är “stabila”. Överförmyndaren har noll incitament att släppa igenom något som eventuellt kan ställa till med problem. Med de 18 år man har på sig för ett barnsparande är detta inte bra för avkastningen.
Min son har överförmyndare. Han har överförmyndarspärrade konton samt att jag får lämna in årliga rapporter.
Jag har inte enskilda aktier i sonens portföljer däremot en blandning av indexfonder och nischade fonder. De nischade fonderna skulle de kunna känna oro för om de inte är pålästa.
Jag har inte haft några problem med överförmyndare och val av placeringar.
Kör du aktier från omx30 som förmyndare känner till så tror jag du får igenom det och tror du på det så får du stå på dig. Rimligtvis handlar det också om du har 1 aktier eller 10 aktier. Men ska du köpa aktier så behöver du få godkännande.
Överförmyndare kommer basera sitt beslut på förmyndarens utbildning, situation och omdöme. Kan förmyndare utsetts barnets pengar för en onödig risk (spekulera bort, använda dem själva osv)
Jag var aldrig haft problem med det då jag jobbar med ekonomi och har utbildning inom ekonomi. Jag har dessutom dispans där jag lämnar in förenklad årsrapportering.
Problemet med överförmyndare är att det är mycket svårare att hantera mot bank. Allt blir väldigt tungrott
Med det tidsperspektivet man har i barnsparande, säg 3 till 5 till 10 till till och med 20 års sikt, kan man skruva upp risken ganska ordentligt och få otroligt fin avkastning.
Kortfattat, det handlar inte om aktier som en genomsnittlig överförmyndaren känner till och det handlar inte om aktier som en överförmyndare, eller standard-fond-skötar-tjänsteman, kan motivera “uppåt”.
Dvs det skulle aldrig fungera för mig med en överförmyndare åt mina barn. Men då många på detta forum älskar index-fonder, är ditt inlägg ändå bra och tillför debatten!
Dessutom tror jag verkligen att det handlar om vilken överförmyndare man har, du verkar ha haft tur!
Därtill, om man backar 10-20 år bakåt, då var det väl svårt att ens få köpa index-fonder? Då var det väl säkra statspapper, räntebärande etc som gällde?
På den här horisonten faller resonemanget om överförmyndaren, eftersom barnen hinner bli myndiga med god marginal och då själva förfogar över kapitalet.