om du utgår ifrån 0 vinst och därmed de 20K blir en direkt förlust så stämmer det ja.
Du ska se till att hyran täcks av verksamheten och gå in med mer än 25K egna mot 2Mkr främmande…
om du utgår ifrån 0 vinst och därmed de 20K blir en direkt förlust så stämmer det ja.
Du ska se till att hyran täcks av verksamheten och gå in med mer än 25K egna mot 2Mkr främmande…
Hade en revisor som gjorde underverk trots att hon i princip fick alla mina kvitton i en skokartong, ofta följt av en ny idé till kreativ bokföring som förmodligen kunnat skicka oss båda att skaka galler men hon brydde sig aldrig ens om att kommentera mina förslag utan fortsatte istället att maximera mina inkomster utan att ens hamna i en gråzon.
Aktiekapitalet behöver inte bestå av pengar. Det kan bestå även av apportegendom. Apportegendomen minskar förvisso varje år eftersom värdet skrivs av, men du bör ju inte hamna i en situation under första året där aktiekapitalet “förbrukas”. När du får dina två miljoner in på kontot, så blir det ju en bisak, och du kan göra avsättningar av pengar istället.
Intressant!
Jag tänkte på det här, blir det billigare om jag kan köpa dator och datorskärmar begagnat privat och donerar dem till företaget när jag bildar AB?
Och ja, det verkar det som. Jag kan troligtvis köpa loss bärbar dator från föregående arbetsgivare till förmånligt pris. Då behöver jag inte göra några stora inköp i företaget vid uppstart, och kan komma undan med ett lägre aktiekapital.
Det är förmodligen enklare om du köper nytt och lägger det i firman eftersom en revisor måste värdera all apportegendom och godkänna det. Med nya grejor har du ju kvitton, och det är lätt att sätta upp en avskrivning enligt regel. Det kan ju bli så att det du sparar på billiga grejor går åt till en längre utredning om värden hos din revisor (som ju också kostar pengar).
Tillägg: om något (t.ex.en bil) har ett övervärde så kan ju den skrivas över på firman i samma stund som du får organisationsnumret. Det är bara det att bara egendom som ska användas i firman kan bli apportegendom. Du kan inte ha ett bostadshus eller en segelbåt som sådant. ![]()