Hur beräknas snittbelåning hos bl a kreditkollen?

Jag gjorde en slagning på mig själv på hitta.se och där gör kreditkollen reklam och påstår att snittbelåningen i området är ett visst värde enligt denna formulering som säkert fler av er sett:

I området är snittbelåningen X XXX XXX kr, få koll på dina lån och privatekonomi.

Vet någon av er hur detta beräknas, vad som ingår och om det är per person eller per fastighet?
Jag medger att jag är nyfiken då det är nästan fyra mille häromkring och oavsett hur jag ser det så känns den siffran fullständigt bisarr. En del har bott här sedan husen byggdes på 70-talet. Jag hoppas verkligen det är alla lån och per fastighet/adress. :scream:

Fick 2.2 mille när jag sökte på mig. Själv sitter vi med 4 mille lån.

Det tror jag definitivt inte. Däremot är det svårt att veta hur stort kreditkollens ”område” är.

Bra poäng med området, men även om det bara är min del av gatan så måste nå’n vara riktigt skevt på det för att vi gemensamt ska hamna på >3,9 miljoner. Era (jag förmodar att ni är två) fyra miljoner gör ju att ni klockar in på snittet. Hälften av mina grannar är 60-plussare som bott här sedan 1975. Då kostade husen 175000, så nå’t är skevt.

Kan det vara pantbrevens värde de räknar med?

Å andra sidan låter det konstigt att den typen av husägare som ägt husen länge har så stora lån idag.

Ja, det är så jag tänker också. Nog för att den andra hälften av grannarna är mer nyinflyttade och en har fordon så han kan gödsla med dem, men jag har å andra sidan 0 kronor i lån. Men det borde ju vara pantbreven tycker jag också och kanske andra lån också eftersom kreditkollen lär ha samarbeten med kreditupplysningsföretagen.

Så ja, jag gissar på en syndare med dystert förflutet i nå’t enskilt bolag el dyl då.

Minns inte var jag såg det nu, men jag har för mig att snittbelåningen i siffrorna som visas på hitta.se räknas ut efter förra årets deklaration, alltså typ från underskott av kapital i deklarationen. Tillsammans med någon genomsnittsränta eller liknande då. Men hittar inte var jag läste det någonstans nu. Men det blir ju då alla lån, men väldigt grovt, och beloppet blir ju för högt om du har högre ränta på någon del än vad kreditkollen räknat med.

Oavsett tror jag man ska ta siffrorna med en stor nypa salt.

1 gillning