Hur skuldsatt är du/ ditt hushåll?

Lite kopplat till löneundersökningen hade jag tyckt det varit intressant att undersöka hushållets totala skuld mot hushållets totala årsinkomst.

Totala skulder (kr) / Årlig bruttoinkomst (kr) = Total skuldkvot

Skuldkvot för ditt hushåll
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

0 röster

Skriv gärna mer detaljerat i kommentarerna och diskutera.

Just nu har hushållet endast studieskulder.

Totalt är studieskulderna på ca 600k och vår totala årsinkomst är lite drygt 600k så kvoten ligger på ca 0.9

Vi har för avsikt att få ner kvoten tills frugan har studerat klart. Sedan lär den öka markant när vi köper boende igen… Exakt vart vi hamnar då är svårt att sia om

3,78, men då har jag inte räknat in min sambos intäkter och inte heller min studieskuld. Tror dock inte det ändrar resultatet nämnvärt.

Bör man inte ta hänsyn till eventuell bostads värde. Om man har lån på 10 miljoner men bor på en 100 miljoners herrgård och har en årslön på 1 miljon blir ju skuldkvoten väldigt hög annars?

1 gillning

Jaa det är ju också en intressant faktor men då räknar man på nått annat?

1 gillning

400k totalt hos CSN
300k lån
1.2M total inkomst

Den största skillnaden lär väl suddas ut när man tar hänsyn till om man köpt boende.

Ja boendet tordes vara den största bidragande delen till skuldkvoten för svenska hushåll. Intressant att se om det skiljer sig mycket för olika hushåll och eller om det kanske finns andra typer av skulder som gör att det skiljer.

Min poäng var att man nog vill separera dessa två grupper när man jämför.

4,6 i kvot
Kring 4,5mkr i skulder
Bostad, solceller bil samt mindre del CSN
Inkomst på 985tkr/år

Årsinkomst på strax över 700k i familjen. Skuld på ca 360k i dagsläget

Min skuld är för närvarande 10000 sek på kreditkortet (jag betalar det helt varje månad)

För den som vill se lite mer snitt och läsa på om Sverige i helhet finns den senaste stabilitetsrapporten här:

Jag noterade dock att de använde disponibel inkomst ist för bruttoinkomst som jag föreslog i undersökningen (skyller på danske bank som hade det som standard på sin hemsida :sweat_smile:)

Då kanske man ska lägga på 0.3 isch för att få ut en jämförbar kvot?

Man kan också se då att snittet i Sverige verkar vara 2 (200%).

Trodde det skulle va högre ändå faktiskt.

Inga skulder här, dock redo att belåna hårt när börkraschen kommer.

0,2 borde räcka som svar men det måste vara minst 20 tecken långt!

Ett kreditkort som kör en sågtandsform någonstans mellan 5 tkr och 30 tkr och ett bostadslån på ca 4,5x bruttoårslönen.

Här känns det ju som att både studenter samt de som haft boende länge drar ned snittet sätt på helheten.

Tror de som köpt senaste 10åren ligger oftast rätt högt i belåning. De som står utanför har ju 0 (alt lite bil lån osv…) men de som varit på marknaden sedan tidigare bör ju ligga bra

Mellan 3 och 4. Jag räknade inte med min totala bruttolön utan med nettolön och rundade lite upp för att ta hänsyn till typisk bonusinkomst. 30 år.

Skulder: ca 50k CSN, 1.5milj bostad. Inget annat.

Spontant tycker jag att jag har utrymme för högre belåning - speciellt när det gäller bostad som har så låga räntor. Med dagens tillgångspriser måste man hävstånga som ung, annars kommer man inte ikapp. Risk man helt enkelt får ta om man vill ha lite medelklass-liv utan att ha föräldrar som blivit snubblat sig till miljontals kronor på bostadslottot.

Nästan exakt en skuldkvot på 2

Vi har ca 900 k i bruttolön per år och äger ett boende för 2,6 MSEK med lån på ca 1,85 MSEK. Har även själv ca 60 k studielån och min sambo ca 100 k

Så tycker det låter rimligt :slight_smile:

Inte skyldig någon eller något en enda spänn! Efter att som ung ha misskött min ekonomi så var det ett av mitt livs hittills lyckligaste ögonblick när jag betalade av det sista. Den känslan!
Med det sagt så skulle jag kunna tänka mig att låna till bostadsrätt då jag numera har koll på siffrorna och ett annat förhållningssätt till pengar.

2 gillningar