Hur betalas TJP ut i KAP-KL/AKAP-KR?

Satt och funderade hur utbetalning av den premiebaserade AKAP-KR betalas ut? Har 1,6M på AKAP-KR som är premiebaserad och försöker förstå hur den beräknar på utbetalningsbeloppet om det är 5,10,15,20 eller livslångt? Är det något som du kan förklara @Monica ?

Jag har inte koll just på det avtalet, men vanligen så delar man i antal månader och betalar ut aktuellt värde. Tex: 5 års utbetalning är 60 månader. Första månaden betalas 1/60-del ut. Andra månaden betalas 1/59-del ut, osv. Vissa bolag räknar ut ett månadsbelopp och justerar årligen, men jag upplever att den första metoden är vanligast.

1 gillning

Gäller det även om försäkringen efter påbörjad utbetalning är fortsatt placerad i fonder?

Jepp. I mitt fall blev mina månadsutbetalningar under Covid raskt 30% lägre än när jag började med utbetalningarna.

1 gillning

Ouuuch… så behåller man fonder som kan vara volatila och det börjar gå söderut, då gäller det att hänga på låset och byta fort :face_with_peeking_eye:

För visst får man fortfarande byta när man påbörjar uttag?

1 gillning

Ja det får man, men precis som med det vanliga investerandet så är det lätt att vara efterklok och kunna identifiera kraschen. Det är det fina med generationsfonderna att de drar ner på risken när man kommer upp i åren. Nackdelen är att de kanske blir lite väl försiktiga.

2 gillningar

Det är nog bättre att justera risken (genom att addera räntefond) för vad man kan hantera i volatilitet :sweat_smile: alternativt generationsfond om dess allokering i pension känns bra.

Tex om man gör det själv, och om man klarar 25% lägre utbetalningar från en TJP i en period, och man utgår ifrån typkrashen på 50%, så är tex en 50/50 aktier/räntor portfölj rimligt.

Klarar man 50% lägre utbetalningar så kan man ju ligga med 100% aktier.

Att sälja av i krasch är hög risk att det blir fel, att man sedan inte går in i tid för att få uppgången som ju kommer förr eller senare.

1 gillning

Du har såklart rätt i sak :+1:

Jag har själv bara två TJP-försäkringar och planerar att ta ut dem på 10 år båda två. Som jag ser det i nuet så avser jag att saxa starten så att nummer två med återbetalningsskydd (till förmån för barnen) påbörjas fem år in på nummer ett. Det ger 15 år med TJP, därefter blir det enbart allmän pension vilket kommer att gå bra vid den åldern, om jag öht lever då.

Nr.2 av TJP tänker jag iaf nu att jag låter stå kvar, utan några ränteinslag till dess starten närmar sig (ca 10 år bort) eller något annat händer. Den som ska påbörjas först har fortfarande 100% aktier, fast det är ännu en bit bort men jag köpslår kontinuerligt med mig själv när jag borde börja minska risken genom att flytta över delar till säkrare placering.

1 gillning

Låter helt rätt att hålla den med längre tid kvar på högre risk :+1:

När det gäller risk så försöker jag titta på totala pensionen i kapital där jag sätter inkomstpension som 100% räntor och Trad enligt bolagens typ-portföljer aktier/räntor (typiskt 30-40% under uttag som pensionär) sen justerade jag aktieandelen på TJP för att få en målrisk / aktieandel för alla TJP som kollektiv, så att totala kapitalet ligger med vettig risk men också så jag klara utbetalnings minskning i en krasch. Därefter justerade jag risken i de olika TJP (jag har 6 olika konton, varav 4 är fondlösning) så det ligger hyfsat rätt över tid. Då får man så att säga målet väl i pension, sen ökar man risken beroende på tid till uttag av resp TJP och börjar sänka den runt 5 år före uttag ner mot målet. Så byggde jag upp en plan mht allokering som man tyvärr inte får hjälp av på Minpension.

Om det kan hjälpa dig?

1 gillning

Tusen tack för tips och förklaring, jag ska läsa om det hela när jag är lite piggare än jag är nu ikväll.

Sedan ska jag försöka klura på hur jag bäst skulle kunna översätta och applicera ditt tankesätt på min egen situation :folded_hands:

1 gillning