Pensionär behöver hjälp

Min tjänstepension går ut om 10 år, då måste jag ha en reserv att ta ifrån.

Har idag Lysa, men känner att den har för stor exponering mot US, är orolig att US marknaden snart går överstyr.

Behöver en lite tryggare placering en tid framöver.

Skulle behöva lite tips ifrån forumet när det gäller placering för 10 år

Om du vill minska risken kan du enkelt justera fördelningen mot mer räntor och mindre aktier på Lysas sida. Många tycker att 60/40 (aktier/räntor) är en bra balans när man vill vara lite försiktigare.

När det gäller USA-exponeringen är det bra att komma ihåg att Lysas aktieportfölj är marknadsviktad. Om USA tappar i börsvärde kommer andelen automatiskt minska, och andra regioner får större vikt. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Nja. Bra att komma ihåg att lysa har 20% sverige i sin aktiedel. Så de har lägre USA/Global viktning än en global indexfond.

Sen är de flesta jättarna i globala aktieprodukter stora internationella företag, som är börsregistrerade i USA. Så en stor del av USA delen är egentligen baserad i en global marknad.

Sen gissar jag att om USAs börser djupdyker, så följer alla andra börser efter. Så att ha en lagom risknivå är rimligt.

3 gillningar

Ja, Lysa har en 20% övervikt mot Sverige, men de resterande 80% är marknadsviktade. Inför pensionen kan den svenska övervikten faktiskt vara en fördel, speciellt för det mentala.

Dessutom väljer många internationella bolag att notera sig i USA för att resa kapital, så den höga USA-andelen är egentligen lite missvisande. Två svenska exempel är Spotify och nu även Klarna.

Även värt att notera att en vanlig globalfond som du syftar på varken inkluderar tillväxtmarknaden eller småbolag. Detta gör dock Lysa vilket bidrar till ytterligare diversifiering.

Detta var dock inte frågan så vi behöver inte fortsätta på denna diskussion.

3 gillningar

Vet du hur man köper fonder?

Du kan ändra fördelningen mellan aktier och räntor. Du kan även sälja av lite och köpa ex europa fonder eller sverige fonder. Men du kan inte ändra inriktning på LYSA i sig.

1 gillning

Är lite osäker på marknaden just nu. Har sålt av allt på Lysa och går nog till baka till Avanza när det har lugnat ner sig.

Känner att det har gått ”för bra” i US den sista tiden, och en bubbla är på väg att spricka, en ny AI bubbla?

Guldet är skyhögt, så det vill jag inte ligga på just nu.

Kanske bara ligga still på banken några månader?

Eller finns det andra förslag som kan ge lite högre ränta?

Vet att man inte kan tima marknaden, men önskar en mer stabil marknad än vad den är just nu med tullar till höger och vänster etc.

Problem är att du vet inte vad för högt är.

Börsen kan utan problem gå upp 30% till i år. Och det tappar du genom att försöka timea marknaden.

3 gillningar

Det är inte så att globala index är överexponerade mot USA-marknad. Mag7 som utgör 20% (eller vad det nu är) är globala företag. De är inte isolerade i sin verksamhet på västra kontinenten. Om de rasar följer allt annat med. Det finns ingen global hedge mot Microsoft, NVIDIA eller Apple. Det skulle vara då att LINUX (finskt?) Kliver in och tar över marknaden som global PC OS?

Knappast troligt…

1 gillning

En del beror på din sits mer i detalj…
Hur gammal är du?
Vad är viktigast. Riskminimering eller
bra chans på bra avkastning med viss risk för dåligt läge just när du behöver pengarna.
Ordet “Måste” du använde tyder på att hyfsat låg risk är prioriterat för dig? .
Om du har en rejäl summa kan du dela upp den i olika sparformer och riska mer med en vettig andel.

Är 68, och tjänstepension tar slut vid 78 års ålder. Då blir det inte roligt.

Med vårt sparande som vi har idag så kan vi leva med samma levnadssätt några år till..

Som jag skrev tidigare så tycker jag världen just nu är i kaos, speciellt med ledningen i US.

Har du undersökt möjligheten att ändra utbetalningstiden till 15 år… på tjänstepensionen? Nytt regelverk ger fler möjlighet att “pausa” tjänstepensionen och ändra utbetalningstiden. Kan vara värt att undersöka och räkna på. Du har dessutom som de flesta kanske flera tjänstepension avtal och bör kunna välja olika utbetalningstider för dessa, förutsatt att regelverket tillåter det nu efter ändringen.

Detta har jag inte undersökt. Låter mycket intressant.

Dvs. Minska sparandet / månad vs minskad tjänstepension / månad.

Detta skall jag undersöka.

Tack för ett bra förslag!

Tack för din återkoppling,

Stämmer, vi är två men det är jag som har tjänstepensionen.

Tidigare förslag att ändra utbetalningstiden på tjänstepension tyckte jag var mycket intressant.

Då kan jag minska sparandet som då kanske täcker upp en minskad tjänstepension och kan behålla nuvarande levnadsstandard.

2 gillningar