Hur bli av med "Information om värdenedgång" meddelanden?

Fick precis mail av Lysa:

Vi vill uppmärksamma dig om att värdet på ditt konto: Lysa Hållbar har gått ner mer än 10% sedan den 2022-04-01. Vi är skyldiga att skicka denna information enligt värdepappersregelverket MIFID II.
Bästa hälsningar,
Lysa

Jag har tidigare fått ett liknande meddelande hos Nordnet, med rubriken “Negativ värdeförändring på värdepapper” och meddelandet löd:

Du har värdepapper med en negativ värdeförändring på minst 10%. Här ser du utvecklingen:
BULL CO2 X1 SG -20 %
Vissa komplexa värdepapper anses vara mer riskfyllda då mindre rörelser i marknaden kan medföra att värdepapprets värde förändras betydligt mer. Har du innehav i sådana värdepapper måste Nordnet enligt gällande regler notifiera dig som kund via email på morgonen om värdet på din investering har fallit med 10 % eller mer i förhållande till anskaffningsvärdet.

Utifrån Nordnets meddelande har jag alltid trott att dessa värdeförändrings-meddelanden bara behöver skickas ut för “komplexa värdepapper”, typ certifikat. Men Lysa Hållbar 100/0 är ju bara två vanliga fonder.

Anledningen varför jag tar upp detta är för att försöker mig på en “set and forget” portfölj. Jag kan göra mitt yttersta för att inte kolla börsen, men mailen kollar jag. Och jag ser det som en stor nackdel om jag får meddelande varje gång ett värdepapper går ner 10%, eftersom det förr eller senare kommer göra mig nervös och att jag säljer av vid fel tillfälle. Mitt mål är helt enkelt att ha ett månadssparande men utan att bli påmind varje gång ett värdepapper går ner i värde.

Är det någon som har koll på detta? Är fondrobotar/nätmäklare/storbanker lika enerverande i detta avseende? Jag kan lätt betala 0.1% högre i avgift om det i detta avseende sänker risken att jag säljer ut mig under en krasch.

1 gillning

Markera det som skräpmail. Då får du väl inga andra mail synliga därifrån heller men menar du allvar med “set and forget” spelar det kanske mindre roll.

Jag har också fått ett sådant meddelande och då handlade det om ett vanligt aktiekonto där enda innehållet var 1 kr i likvider. Förstår fortfarande inte hur värdet kan ändras på likvider men för 1 kr låter jag det gå.

1 gillning

Lagkrav på att alla isk konto ska få veta var 10de% de går ner… Jag kan hålla med om att det är tokigt och bidrar till mer panik hos gemene person än något positivt.

När jag får såna mail blir jag ofta förvirrad, för kontot kan med enkelhet gått upp igen sen det passerade gränsen och tills dess att mailet kommer, så det känns ganska kasst kan jag tycka…

3 gillningar

Jag har nu en utveckling på mitt aktiekonto på +75,9%! Det är ju fantastiskt i dessa tider. Problemet är bara att jag endast har 1 kr där.

Det är samma konto som jag för en tid sedan fick varning på eftersom nedgången var mer än ÷10%. Saldot då var också 1 kr.

Intressant men inte så lätt att förstå.

1 gillning

Det är nog just sådana här meddelanden som får folk att freaka ur och sälja. Hade de inte fått meddelandet så hade flesta nog inte ens vetat portföljens utveckling. Min gissning är att majoriteten faktiskt kollar väldigt sällan. Många sparar i fonder “bara för att man ska det” men de är inte intressade av att följa utvecklingen. Så när de får meddelande om -10% så tror de att det plötsligt är jätteallvarligt.

3 gillningar