Fick precis mail av Lysa:
Vi vill uppmärksamma dig om att värdet på ditt konto: Lysa Hållbar har gått ner mer än 10% sedan den 2022-04-01. Vi är skyldiga att skicka denna information enligt värdepappersregelverket MIFID II.
Bästa hälsningar,
Lysa
Jag har tidigare fått ett liknande meddelande hos Nordnet, med rubriken “Negativ värdeförändring på värdepapper” och meddelandet löd:
Du har värdepapper med en negativ värdeförändring på minst 10%. Här ser du utvecklingen:
BULL CO2 X1 SG -20 %
Vissa komplexa värdepapper anses vara mer riskfyllda då mindre rörelser i marknaden kan medföra att värdepapprets värde förändras betydligt mer. Har du innehav i sådana värdepapper måste Nordnet enligt gällande regler notifiera dig som kund via email på morgonen om värdet på din investering har fallit med 10 % eller mer i förhållande till anskaffningsvärdet.
Utifrån Nordnets meddelande har jag alltid trott att dessa värdeförändrings-meddelanden bara behöver skickas ut för “komplexa värdepapper”, typ certifikat. Men Lysa Hållbar 100/0 är ju bara två vanliga fonder.
Anledningen varför jag tar upp detta är för att försöker mig på en “set and forget” portfölj. Jag kan göra mitt yttersta för att inte kolla börsen, men mailen kollar jag. Och jag ser det som en stor nackdel om jag får meddelande varje gång ett värdepapper går ner 10%, eftersom det förr eller senare kommer göra mig nervös och att jag säljer av vid fel tillfälle. Mitt mål är helt enkelt att ha ett månadssparande men utan att bli påmind varje gång ett värdepapper går ner i värde.
Är det någon som har koll på detta? Är fondrobotar/nätmäklare/storbanker lika enerverande i detta avseende? Jag kan lätt betala 0.1% högre i avgift om det i detta avseende sänker risken att jag säljer ut mig under en krasch.