Har ett dilemma. Har för närvarande ca 2,7 milj. Just köpt en bostadsrätt för 5,2 milj. Vet att det är mycket pengar, men stockholms innerstad osv…
Förslag 1: 3 milj bolån, 2,2 milj insats. 500 k kvar på börsen.
Förslag 2: mindre lån, mer på börsen. Exempelvis 3,5 milj bolån och 1,7 milj insats. 1 milj kvar på börsen.
Boendekostnaden landar på runt 18.000 resp. 20.000 med amortering baserat på förslagen. Har mest indexfonder och lite aktier. Räntan ligger ju runt 4-4,5 % beroende på bindningstid.
Hör gärna ert resonemang då jag känner mig lite lost… 
1 gillning
Båda verkar ok om du har inkomster som räcker till du litar på.
Såg idag att det går att få sparkonto med insättningsgaranti
(bundet lån) i 6 månader upp till 3 år med 4,3% ( utbetalt i slutet av perioden)
Att låna säg max 58% dvs ca 3 MSEK för att få rimlig amortering OCH minska risken för prisfall som går ner under ditt lån till nära 0 ! enligt förslag 1 låter vettigt
Alt 2 med ca 67% belåning bör också vara riskfritt. Om du inte satsar miljonen på något mycket volatilt.
Glöm inte att om du lånar 3MSek kommer du över 100.000 i räntor där avdraget minskas ända ner till ränta på 3,33 %.
JAG tror vi kan vara där vid slutet av året men sen kanske det inte sjunker mer ?. Jag skulle hålla nere lånet mot 3MSEK eftersom jag inte vill betala i onödan till staten…
2 gillningar
Välkommen åter @Jalla90, kan du säga något mer om hur din ekonomi ser ut i stora drag och hur gammal du är?
Man kan nämligen argumentera för olika lösningar beroende på vilken faktor man vill optimera på. Är du ung och har en hög risktolerans, maximera belåningen. Är du äldre och har en låg risktolerans, minimera belåningen. Är du osäker? Gör något mitt mellan.
Så det går tyvärr inte svara på frågan i ett vakum, då får du bara svar på hur vi andra hade gjort utifrån våra mål, förutsättningar m.m.
1 gillning
om du köpt den redan vad är din fråga??
Bra poäng med ränteavdraget! Hade inte tänkt på att taket låg på 100k. Jag lutar åt att landa på 3 milj i lån.
Skrivit kontrakt men inte förhandlat ränta och lån etc. än…
Tack för bra tankar. Jag är 34 år och vill ha en medelhög riskfördelning skulle jag säga. Inkomst 52500. Kan väl lägga undan en 7-8000 per månad för diverse investeringar. 
1 gillning
Jag skulle kalla båda dina alternativ som medelrisk, så länge pengarna finns i fonder.
Du kan också fixa en del av lånet (4,27%, SBAB 1 år) och lagra samma summa pengar på ett sparkonto med fast ränta (SBAB, 6m, 4,25%). Jag skulle kalla detta låg risk.
Du är ung, har en hög framtida intjäningspotential och en lång sparhorisont – så lite högre bolån och mer pengar på aktiemarknaden är vettigt.
Men ärligt talat – det spelar inte så stor roll, bara gör det som känns bra. Mindre optimering, mindre stress. (“optimize less, optimize stress”, och ja, jag hittade på det på plats.)
Glöm inte fackrabatt (0.1%) vid förhandling om lån t.ex. Medlemserbjudande på bolån | SEB
Räntaavdrag om räntan är högre än 100k: avdrag = ((ränta_år - 100000)*0,21 + 100000 * 0,3)
Men dras kapitalinkomsten först, detta kan påverka ditt beslut mellan ETF i ISK kontra fasträntesparkonto.
Några exempel:
-Den som under 2022 hade bolån på 3 000 000 kr till en ränta om 2 % och betalade 60 000 kr i ränta till banken kunde göra ett avdrag med 30 % på hela beloppet
Samma låntagare som under 2023 betalade 5 % i ränta, totalt 150 000 kr, kan nu göra ett avdrag på 30 % upp till 100 000 kr och endast 21 % på 50 000 kr.
-Den som betalat 120 000kr i ränta och fått 25 000kr i kapitalinkomst från exempelvis ränta på sparkonto eller aktieutdelningar får ett netto på 95 000kr och kan göra avdrag med 30%.
-Två låntagare som tillsammans betalat 150 000 kr med fördelning 50/50 kan göra avdrag med 30% vardera.