Hur bör jag göra med bolån när jag nu lånar upp för att byta tak?

Aja, det är upp till dig. Bör som sagt gå att komma ner en bra bit till.

Ja, jag hade definitivt kollat med andra långivare för att kunna pressa din nuvarande ytterligare. Nu när räntorna går uppåt snarare än neråt så kan det ibland vara värt att betala eventuell ränteskillnadsersättning till banken för att lösa bundna lån i förtid (dvs. med pengarna från den nya långivaren).

Om du tycker att det är väldigt obekvämt att förhandla med banken över öga mot öga eller över telefon så går det faktiskt ofta även bra att göra över de inbyggda meddelande-system som en del banker har för kommunikation direkt med sin bankkontakt.

Jag har begärt ut amorteringsunderlaget nu, men tyvärr har jag lite dåligt med tid på att agera på min nuvarande ansökan som löper ut idag. Straffet för att vara saktfärdig och ha för mycket annat i tankarna.

Jag frågade om det gick att förlänga svarstiden så vi får se vad de säger. Förhoppningsvis återkommer de med ett bättre erbjudande på ränterabatten, om inte annat så kommer jag som sagt hålla mina lån rörliga tills det sista bundna löper ut om drygt två år och då har jag ju goda möjligheter att ställa lånegivarna mot varandra så det blir ju max i drygt två år jag får leva med sämre ränta, även om det såklart inte är optimalt.

Tack alla för värdefull input! <3

Fick precis ett samtal från banken ang. min begäran om amorteringsunderlag. Lyckades få ytterligare 0,2 enheter på bolånerabatten så jag hamnar på 1,2% totalt så nu får det vara slutkrånglat och jag kommer acceptera lånet när det går igenom. :slight_smile: