Hur bör man lägga upp en anhörigs ekonomi i livets slutskede?

Jag beklagar din fars demensdiagnos, det är en fruktansvärd och sorglig sjukdom. Tyvärr går jag igenom precis samma sak med min mor just nu och det har gått mycket snabbare utför sen diagnosen än vi var beredda på.

Syskonen och jag har tack och lov länge hjälpt mamma med ekonomin så vi hade redan insyn och bank-id innan hon fick sin diagnos. Hon hade i princip allt på sparkonto innan (då med mycket låg ränta) och enstaka aktier, och vi bytte då till merparten sparkonto med bättre ränta, och resten på Lysa 25/75 räntor/aktier. Vi la upp det som ”ekonomimiddagar” och gjorde det till en trevlig grej att äta gott tillsammans men också ta itu med all admin. Allt så klart med mamma fullt involverad och väl dokumenterat, även om vi alla har hög tillit till varandra.

Vi behöll detta upplägg även efter diagnosen. Vi valde kanske lite lättvindigt att planera för att hon ska leva längre, eftersom det är det vi vill och hoppas. Och frågan är väl om det ens kan bli ’rätt’? Det som spelar roll är att alla bjuder till och ställer upp och passar på att ses så länge vi kan, dvs att hålla sams och vara generös med tid, tålamod och kärlek…nästa etapp blir ’utrensnings/städmiddagar’. Äta gott och umgås tillsammans och samtidigt ta itu med alla grejer som förr eller senare måste säljas eller slängas.

4 gillningar

För att få bank-id behövs fullmakt från banken, så var det iaf för oss. Även om framtidsfullmakt i teorin ska kunna användas, vill varje bank använda sin egen blankett och rutin.

1 gillning

Menar du med det att just NI fick bankid att använda gentemot din mors konton? Dvs via internetbanken?
Trodde inte det gick!
Om det är så är det en enorm förbättring. När jag senast var i den situation var man tvungen att gå till bankkontoret med den skriftliga fullmakten och pappersräkningarna.

1 gillning

Jag beklagar den situation du har hamnat i. Det skiljer sig naturligtvis vad gäller hur demensen yttrar sig och hur boendet fungerar, men nedanstående är mina personliga erfarenheter.

Min far dog nyligen efter ha tillbringat sina sista år på ett demensboende. Den genomsnittliga tiden man bor på ett demensboende uppges vara ett par år, och så blev det också i pappas fall. Det gick fort utför på slutet.

Vad gäller guldkanten i tillvaron bestod den för pappas del av hans favoritfika. Han blev ganska snart ointresserad av oss när vi kom på besök, och höjdpunkterna för min egen del var när jag kände mig någorlunda övertygad om att pappa faktiskt hade känt igen mig. Det smärtar i själen att vara anhörig till en dement.

Vi köpte också nya fina, bekväma kläder till pappa, men tyvärr förstördes de omgående i tvätten av personalen. En majoritet av de anställda på pappas boende saknade grundläggande kunskaper om hur man sorterar tvätt och använder en tvättmaskin. Det fanns även problem med att de boende stal kläder från varandra, så ett tips är att märka kläderna med namn.

Du verkar redan befinna dig i ungefär samma situation som jag gjorde för ett par år sedan, så nedanstående kanske mest är till nytta för andra.

En av lärdomarna var att vi skulle ha ordnat framtidsfullmakt innan. Nu blev det god man i stället, med allt vad det innebär att dra ärendet till tingsrätten och så vidare. Det är bra att det finns ett skydd så att anhöriga inte kan kuppa mot sina gamla anhöriga, men samtidigt är det frustrerande att hoppa jämfota medan byråkratin tuggar på i sakta mak.

Det hade också varit bra om mina föräldrar tänkt igenom innan vem som ska stå skriven på olika saker. (Hus, fordon, avtal, etc…) Innan pappa hamnade på hemmet hade det inte så stor betydelse, men sedan blev det krångligt att ordna så enkla saker som att skaffa ett nytt elavtal (under värsta elkrisen, naturligtvis).

Vad gäller kontakter med banker är erfarenheten att verkar det som att de aldrig har varit med om att någon haft god man förut, eller att någon dör. De har ställt krav på personliga besök under kontorstid på bankkontor i avlägsna städer, och att saker ska hanteras på papper. Dessutom har de hakat upp sig på att det ska vara det äldsta barnet som ska sköta kontakten med banken, och då är vi inte några ungdomar precis.

Om man hanterar någons ekonomi med hjälp av en god man bör man ta i beaktande att godmanskapet upphör i samband med dödsfallet. Det kan vara ett litet elände att få ut de papper man behöver som god man för att göra slutredovisningen, eftersom man inte längre kan kräva ut dem som god man. Jag har väl inga speciella råd att ge vad gäller detta mer än att försöka ligga i fas, eller helst steget före.

När vi ändå är inne på det oundvikliga kan jag tipsa om https://livsarkivet.se/ där man kan lägga in sina önskemål om begravning mm. I vårt fall var de anhöriga överens om hur begravningen av pappa skulle gå till, men om det visar sig att man är oense, eller bara osäker, är det ett stöd att begravningsbyrån kan plocka fram den avlidnes önskemål.

8 gillningar

Nu blev jag osäker. Jag vill minnas att vi på banken diskuterade det faktum att vi med fullmakten fortfarande bara fick begränsad tillgång till vår mors konton och att det fortfarande innebär en del bök, men att bank-id alternativt digipass iaf innefattades så att vi kan komma åt hennes konton på den banken.

1 gillning

Brasklapp kring framtidsfullmakt är att Lantmäteriet rätt nyligen börjat göra tolkningen att fullmaktshavaren väldigt ofta kan anses vara jävig vid fastighetsförsäljning (två kriterier; ingår i jävskretsen och kan ha motstridigt intresse/är motpart). Partner eller barn kan troligen i princip alltid anses vara jäviga vid försäljning vilket gör att framtidsfullmakten blir i princip värdelös när det gäller just detta. Det låter svårlöst, då det kan innebära att en beslutsoförmögen människa då måste ha god man/förvaltare för att kunna sälja bostad och ett sånt förordnande kan ta tid och är också mer ingripande än en fullmakt.

2 gillningar

Min far dog för 22 år sedan. Han var mycket intresserad av aktier och investeringar. Tyvärr var detta inget som jag, min syster eller min mor förstod oss på. Vår strategi var att inte röra något.
Under åren har vi sålt av några enstaka poster efter inrådan från banken. Min mor är väldigt gammal nu, över 90. Hon har inte bankID vilket vi tycker är bra då det är så många bedrägerier hos gamla människor idag.

Hon förstår sig inte på sin privatekonomi och frågar ofta om hon har råd att handla bullar och om det räcker till tandläkarbesöken. Vi har gjort så att vi båda syskon har konton med en del av hennes pengar så att vi kan ge henne den guldkant som flera här i tråden skrivit om.
Det är ofta blommor och god mat. Ibland nya kläder eller annat som hon vill ha. Om något behöver betalas snabbt så ringer hon och då kan vi swisha.

Instämmer med det som skrivit i tråden att det känns svårt att “peta runt” i placeringarna då hon själv inte kan förstå detta med aktier/fonder. Att prata om detta gör henne bara orolig.

4 gillningar

Tror jag kan skriva en bok om det här.

Kortfattat: Framtidsfullmakten är bara ett papper som innebär att du får sköta hennes ärenden när hon inte klarar det själv längre. Egentligen som en vanlig fullmakt fast det kommer gälla längre fram.

Den gäller det som står på att den ska gälla för. Finns mallar. I normalfallet allt som inte innebär jäv. Om det inte står uttryckligen på att du får ge presenter till dig själv så får du inte det.

Låter som att ni vill kunna sköta hennes bankärenden. Gå i så fall till banken och be om både fullmakt (som gäller nu) och framtidsfullmakt som gäller längre fram. Bankerna kan neka framtidsfullmakter om det inte är deras egna.

Försäljning av hus är som nämns ovan specialfall med massa krångel.

2 gillningar

Krånglet gäller när delägare i huset (oftast make/maka) vill sälja via framtidsfullmakt, detta har lantmäteriet satt sig på tvären emot. Vid försäljning där fullmaktsgivaren äger 100% är det så vitt jag förstår inga problem.

Börja här:

Lag (2017:310) om framtidsfullmakter | Sveriges riksdag Lag (2017:310) om framtidsfullmakter | Sveriges riksdag

2 gillningar

Det är dock ett problem att det inte inte fungerar som det en gång var tänkt. Banken kan neka en framtidsfullmakt även om allt är fullt korrekt enligt lagen. Därför jag skulle föreslå att man använder bankens egen just för bankärenden.

1 gillning

Ja, varje bank verkar vilja ha den egna framtidsfullmaktsmallen av outgrundlig anledning (ha ryggen fri). Alternativet vad gäller bank är “anhörigbehörighet”.

1 gillning

Min mamma är gammal men än så länge vid sina sinnens fulla bruk.

Men sådant kan ju ändras oerhört snabbt, så jag såg i somras till att bli kund i hennes bank (Handelsbanken), i hopp om att mildra det massiva administrativa och byråkratiska krångel som enligt många utbryter när den anhöriga plötsligt inte längre är tillräknelig.

Har kvar min vanliga bank (LF) så detta gjordes mest för mammas skull.

Vi har redan för 4 år sedan skrivit en framtidsfullmakt som till punkt och pricka uppfyller formkraven (Villaägarnas mall).

Jag har försökt visa den för Handelsbanken vid flera tillfällen, för att få OK på att de kommer att acceptera den när det blir “skarpt läge’, men de vägrar. De har dock antytt att risken är stor att de inte kommer att godta den, och att vi istället borde använda Bankföreningen mall. Så vi får väl fylla i även en sådan.

Då insåg jag att det var lika bra att själv bli kund hos dem. Oklart dock i vilken utsträckning det “hjälper”.

2 gillningar

Känner med dig.

Det är enligt min mening fullständigt vansinnigt att det inte kan finnas ett enhetligt, lättanvänt och begripligt regelverk när det gäller att hjälpa anhöriga med kognitiva problem.

3 gillningar

Det enklaste är om du också skaffar konto hos Nordea. Anhörigbehörighet skall gå att fixa över telefon om både du och din mamma är med i samtalet med Nordeas kundtjänst. Sedan skall det gå att nå din mammas konto via inlogg från ditt. Kolla med kundtjänst i förväg vad som krävs.

1 gillning

Framtidsfullmakt börjar ju gälla när man själv inte förstår att fatta beslut. För att skriva den måste vittnen intyga att man förstår vad man skriver på. Den behöver alltså redan finnas när den behövs.

Jag skulle räkna med att ni får ta er till bankkontoret för att skriva fullmakt (som gäller nu) och skaffa anhörigbehörighet.

Har ingen erfarenhet av Nordea. Men Swedbank krånglar till allt så mycket det bara går. Flyter det på bra på Nordea får du gärna skicka ett meddelande. Jag kommer byta bank när mitt elände med det här är över.

1 gillning