Lyssnade på Avanza podden under november månad och där förklarade att det blev skattefritt ifall kapitalunderlaget var över 150 000 kr, Kapitalunderlaget alltså summan värde och insättningar delat med fyra alltså inte inräknad avkastning på ISK kontot.
Jag undrar hur resonerar ni som har över summan för skattefria nivån på ISK på alt 150 000 kr i framtiden över 300 000 kr på samtliga ISK konton?
Firar ni att ni kommer betala ISK skatt ändå?
Får ni inte självreflektion ifall man sparar för mycket? Lever ni ett gott liv?
Eller är det istället ett sätt att motivera er att spara mer tvungen att betala skatten?
300 tkr är inte att spara för mycket. Räcker inte ens till att köpa en ny bil nuförtiden.
Du har koll på att man inte betalar skatt på hela beloppet så snabbt man kommer över 300 tkr?
Men nej, det är inget speciellt med 300 tkr, har inte reflekterat över det överhuvudtaget. Tänker snarare på mitt sparande i årslöner istället, vilket är mer relevant.
Jag förstår inte riktigt om du (TS) menar att du tror att man får betala skatt från första kronan om man har mer än 150tkr/300tkr eller om du menar hur det känns att betala skatt generellt.
Om du menar det förstnämnda så stämmer det inte, man betalar 0kr upp till de beloppen och bara skatt på de överskjutande beloppen.
Om du menar hur det känns att betala skatt på kapital-/kapitalinkomst generellt så känns det helt ok.
Sverige har betydligt lägre skatt på kapital- och kapitalinkomster än på inkomst av tjänst.
Alternativen är liksom:
Tjäna inget, spara inget, få ingen avkastning, för då måste ju skatt betalas.
Hemska tanke!
Tjäna pengar, spara pengar, få avkastning, betala en del skatt och bli rikare än man annars skulle ha varit.
Lätt val enl. mig och inget jag grubblar över, mer pengar är bättre än mindre pengar.
Skatt är bara en kostnad bland alla andra kostnader, det spelar ingen roll att det finns kostnader så länge de är lägre än intäkterna och resultatet blir tillfredsställande positivt.
Jag resonerar precis likadant som när jag lyckas få en månadslön över grundavdraget på arbetsinkomsts, dvs över 2075kr/månad. Hade jag haft en sån usel månadsinkomst att jag inte ens kom över grundavdragströskeln tror jag inte att jag hade firat.
Återkoppling: Syftet med tråden var ett sätt mig skapa ett perspektiv för mig. Det verkar som att detta forum så anses det att ha mellan 150 000 till 300 000 kr inte anses vara en hög summa. Skulle jag ställa samma fråga på stan, så jag tro att fler skulle reagera på den höga summan som är sparad på ett ISK-konto.
Medlemmarna har på RT har en helt annan syn på summor på sparat kapital. Samt i detta forumet är inte representativa hur, alla Sverige för håller sig till dessa summor. Många här anser viktigt att ha en högsparkvot, ha så låga utgifter som möjligt och för *elvete sluta inte månadsspara.
Jan försöker ju lyfta att det är bra att använda sitt sparade kapital någon. Exempelvis för nöjeskull. Men det flera som menar på detta inte ska göras.
Hehe du är inte först med den ”provocerande” frågeställningen här
Sure, det går att spara sig olycklig och alla som tester gränsen behöver ta ställning själv när det är och vad som bäst görs då.
Men att över 15-20 års tid bygga sig en god ekonomisk grund genom att inte konsumera skräp kommer nog aldrig kännas tomt för oss som gör det. Snarare vilsamt och tryggt.
Aha, det var det tråden handlade om. Nej, inte provocerad, håller heller inte helt med om någon sparkvotshets. Däremot har många här kommit långt i att förstå hur både små och stora summor kan växa till sig.
Jag har ju med minimalistisk sparkvot, jämfört med vissa andra på RT.
Det kommer alltid finnas de som alltid tycker x sparkvot är för liten eller y sparkvot är för stor. Man får utgå från sig själv och köra sitt eget race.
Men RT folket är absolut inte ekonomiskt representativt för Sveriges befolkning i stort, väl värt att komma ihåg.
ISK och KF är fortfarande underbart lågt beskattade.
Och för att inte tala om hur skönt det är att slippa lägga tid på deklarationen! Visst, Avanzas automatiska K4 klarar standaraffärer, men det är många typer av affärer den inte klarar av och de tar massor av tid! Bara det är värt tusenlappar per år!