Det var min huvudpoämg. Mindre ort kanske också kan funka.
Det enkla svaret är att ni skulle ha tänkt på ert sparande mycket tidigare. Du är högutbildad och har haft, och fortsatt har möjligheten att tjäna mycket, vart har pengarna tagit vägen under arbetslivet?
Problemet är väl ändå inte taket för statlig skatt…
Sant! Mina föräldrar är boomers så det är väl den ramen de förhåller sig till. De har alltid kunnat köpa boende även med relativt låga löner
Frugan var hemma länge med barnen. De var 3 år när de började dagmamma så det var ju ännu mer knapert i början. Sen var det ändå mitt ansvar som den jobbande föräldern att kamma hem så mycket som möjligt
Japp! Det kanske är närmast en rimlig uppgradering i närtid. Vi bor i 3 RoK på 70 kvm idag och det finns 4 rok på 90 kvm i området. Vi trivs väldigt bra här. Husen runtomkring ligger på >5msk
Jag har haft henne som anställd tidigare men att vara boss o make fungerar måttligt bra. Hon är osugen på det
Absolut , lite självkritik behöver jag nog. Men det är först på senare år som jag har fått en högre lön.
Poängen är väl att jag inte kan kompensera för tidigare sämre år genom att få mer nu då det dyker upp extraskatter
Priser på bostäderna har rasat senaste 3 åren. Fortfarande är det segt att sälja då de flesta har det tufft
Har inte orkar läsa igenom alla svaren i din tråd men… det du beskriver är ju motsatsen av att bryta sig ur ekorrhjulet. Att ta ett stort lån för att bo i ett stort hus är ju att binda sig ännu mer, att fastna i ett hjul som är svårare att bryta sig ut. Att fastna i fasta kostnader som gör att man måste tacka nej till andra saker som att resa, gå ner i arbetstid osv.
Vill du bo större? Har ni diskuterat att bo utanför stan? Fyra miljoner känns billigt för ett hus vilket fall som. Du kan inte ta utdelning från ditt bolag?
5msk
Har läst hela tråden och det enda hjälpsamma jag har att komma med är tyvärr bara att det är lite skrattretande att läsa om huspriser på ”över fem matskedar”
Språkrådet rekommenderar ”mnkr” som förkortning för ”miljoner kronor”, men ”mkr” och ”MSEK” är vanliga i det vilda.