Hur budgeterar ni?

Min budget är: Spara 50% så fort pengar kommer in, och glöm gärna bort dem. Resterande kan konsumeras med gott samvete. Blir det något över kan jag konsumera mer, blir det ett underskott får jag minska konsumtionen. Eftersom beloppet på konsumtionskontot är så pass stort (kan täcka samtliga utgifter i nästan ett halvår) så fungerar kontot även för att periodisera både sällanköp, semestrar och oförutsedda saker som torktumlare. Märker man att saldot börjar dala över några månaders tid vet man att man konsumerar för mycket, och tvärt om. Sedan har jag en separat buffert andra banker, men dessa har jag inte rört senaste 7-8 åren. Jag tänker knappt att jag har dem. Allt normalt, inklusive underhåll och saker som faktiskt normalt kan gå sönder, ryms inom det vanliga transaktionskontot.

De 50% som sparas, sparas ju så klart till lite olika saker, t.ex. öronmärkt till pension, öronmärkt till att kunna göra snabba investerinsklipp, och allmänt sparande.

Sedan bokför jag alla kostnaderna ändå. Men det är ju snarare för att kunna ta fram en resultatrapport i efterhand än att producera en budget på förhand, så att säga.