Tjenare!
Jag och min fru har behov av en gemensam kalender numera för hämtningar, lämningar , träning m.m.
När jag googlar hittar jag inga riktigt bra lösningar. Helst skulle kalendern vara integrerad i bådas jobb-kalendrar. Båda har outlook på arbetet, X-men båda organisationerna verkar inte tillåta att man delar kalender utanför organisationen. Jag har också testat att skapa ett separat outlook-konto, men något verkar bli fel när jag öppnar den delade kalendern.
Jag gissar på att någon här inne har en briljant lösning på detta?
Nej. Men i mitt eget outlook kan jag ju exempelvis ha flera kalendrar parallellt. Mina chefer ser ju inte alla mina kalendrar om jag inte väljer att dela med mig av dessa.
Sen tänker jag att innehållet faktiskt är rätt ointressant. Mina bokningar handlar oftare om hämtningar och lämningar än om orgies och fester i hemliga sällskap (tyvärr? ).
Jag har importerat kalendrar direkt från barnens fotbollsklubbar så jag ser träningstider. Sen har jag och frugan en delad kalender där vi noterar avvikande tider eller om någon är på konferens etc. Man måste ju inte göra kalendern offentlig, dela den med alla chefer och lägga in aktiviteter med rubriker av typen ”prova den nya kinesiska knullgungan” eller ”obs! Glöm inte köpa klamydiamedicin”. Men det gör man som man vill.
Mja mitt arbetsliv är mellan 8-17 och jag har enbart kalendern på datorn. På övrig tid har jag en egen kalender. Det funkar utmärkt. Har inga jobbgrejer på telefonen.
Jag tror vi kan köra Teams/O365 i mobilen men då behöver företaget vara nån slags admin så det kan de glömma för min del.
Beror ju lite på vilka enheter man har hemma, Apple vs Android, men för vår del har vi några gemensamma kalendrar via Google som fungerar i båda ekosystemen. Anledningen till att vi har flera kalendrar är främst för att automatiskt få olika färger i våra kalender appar beroende på om det är gemensamma aktiviteter eller exempelvis kopplat till barn eller förskola.
FYI:
Det är ett Google-konto som vi har enkom för familjedelning. Båda kommer åt kalendern via iPhones och Outlook på datorn. Båda kan redigera.
På outlook i min jobbdator har jag importerat både denna Google-kalender och ett par andra som kommer direkt från barnens idrottsklubbar. I outlook ser jag då min jobbkalender och kan sen välja om jag vill se alla privata kalendrar och färgkoda i något särskilt. Mina kollegor ser inte om jag är bokad i någon annan kalender än jobbets.
Det låter som den lösning jag nu testat. Den är jättebra, med undantag för att jag i outlook inte lyckas lägga till nya händelser i den gemensamma Google-kalendern. Dom verkar liksom inte synka åt det hållet.
Kan du redigera från outlook?
Jag har delat googlekalendern mha hemlig adress i iCal-format. Man kanske ska göra på annat vis?
Jag har tre konton på jobbdatorn i Outlook, kan se alla kalendrar och editera. Men alla är Microsoft konton av olika slag. Inte lagt till Gmail. Blev enklare köra hotmail kalendern istället. Blir lite jobbigt när någon får för sig att bjuda in via gmail dock
Vi gör exakt det du efterfrågar genom kalendern i samsungtelefoner. Vi markerar händelsen om den ska synas för båda eller bara för den som antecknar händelsen. Superbra.