Det här är något som alla borde läsa både en och två gånger. Att ge råd är asymmetriskt och fel håll. Begränsad uppsida, stor nedsida.
Min reflektion är också att det stora problemet är, som ofta @Jonathan.S påpekar, att kravställningen / problemformuleringen är väldigt oklar. Många - de allra flesta inkl. jag - har svårt att ge råd bortom sin egen kombination av värderingar, åsikter och upplevelser. Det vill säga att alla råd är egentligen subjektiva och råd till sig själv, inte den andre (därför det är så framgångsrik coaching-teknik).
T.ex. upplever jag att i princip alla jag pratar med ger råd kring hur man ska få mer pengar. Det är något jag inte har tänkt på i 20 år, förrän det senaste året då jag själv började ifrågasätt om mer pengar verkligen är ett mål för mig.
Det jag således tror att man genuint kan diskutera och hjälpa varandra med är problemställning. För om frågan blir bra formulerad så 1) blir det enklare att be andra om hjälp och 2) svaret blir i sig ganska enkelt. Men det kräver att man kan hänga kvar i frågan och inte direkt gå på default-svar såsom “indexfonder”, “långsiktigt, regelbundet sparandet” etc.