Hur dyr (Stockholms)bostad ”bör” vi köpa?

Jag förutsatte att TS menade inom tullarna. Jag kan ha fel. Men då försvinner nivå 1,2 rakt av. Nivå 3 kanske går men då är det främst Södermalm, kanske Kungsholmen.

Håller verkligen med. Ett högt lån i absoluta tal är obehagligt oavsett procentsats på belåningsgraden. Det tvingar en att upprätthålla en viss inkomstnivå som man över tid kanske inte vill eller kan ha.

Naturligtvis kan man sälja och flytta men det är en ganska tråkig lösning att ge upp sitt hem för att det blir stramt ekonomiskt.

1 gillning

Otäckt när många verkar vara i samma läge nu men vi har likvärdig lön och har 5 miljoner från tidigare bostad plus ca 2 miljoner sparat. Vi tänkte ta ett lån på 10 miljoner för nästa hus men lämna eget sparande utanför.

Det ger oss en belåningsgrad på 68 procent och skuldkvot på 5.

Vi har haft 7.5 miljoner i snart 5 år i lån så man vänjer sig, då blir det lättare att öka ”lite” till 10 nu när möjligheten finns för oss.

klart man undrar om det är vettigt men landar på 24-30 procent av inkomst efter skatt (3-4 procent ränta) som läggs på något man njuter mycket av.

2 gillningar

Så kan det vara. Jag är inte Stockholmare själv, så jag har nog andra referensnivåer :sweat_smile: Låter riktigt svettigt med de prisnivåerna.

Såklart, det är en inställningsfråga hur mycket ett boende “får” kosta. Jag betalde över 20k för bara lånet när räntan var som högst, ensam. Så för mig blir inställning 25k för 2 vuxna personer = lyxigt :face_savoring_food:

Det är såklart verklighetsfrånvänt samtidigt som det är vad verkligheten är, på samma gång.

2 gillningar