Nej, jag tror samtidigt att områden typ Djursholm är sådana att man litegrann står över den typ av statustävlinig som grundas på konsumtion. Status uppnår man där genom att ha en viss stamtavla, vara “kungavän”, vara medlem i exklusiva sällskap eller andra mer abstrakta saker. Att man har råd med det ena eller andra av någonting vet alla ändå så det behöver inte bevisas eller visas upp.
Som jag minns det från Bromma där jag växte upp så var det mycket i skolan och på olika sociala arenor som “tävlingen i konsumtion” utkämpades. Där träffade man andra med likartad nivå och situation i livet. Då kunde man jämföra vart man varit på sommar- eller vintersemester, var man hade sin sommar-, fjäll- eller jaktstuga, i vilken golfklubb man var medlem eller andra sådana saker. I fråga om bilar på uppfarten och stora pooler så fanns det säkert de som utmärkte sig men det var ändå inte standard. Vissa hus och gator stack ut men tillräckligt många var “normala” för att den tävlingen ändå skulle vara något mer begränsat. Detta var nu på typ 90-talet så det kan mycket väl ha ändrats nu. Den ekonomiska nivån där idag är annorlunda än den var då, även i relativt mening.
Vid ett tillfälle var jag på besök i Gribbylund i Täby och besökte en bekant. På hans gata bodde alla i stora fina hus av exakt samma modell. Där blev tävlingen nästan övertydlig eftersom alla hade samma grundnivå och även samma förutsättningar. Det kändes lite plastigt och konstigt, ärligt talat.
I radhusområdet där jag bor finns det absolut folk som har gott om pengar men jag uppfattar ändå idé om att skaffa sig synliga attribut som en verklighetsfrämmande idé. Det är helt enkelt inte ett område som passar för en sådan livsstil. Man har valt att bo där för att man inte är intresserad av sådant.