Hur dyrt boende för vår situation?

Ett alternativ kunde vara att göra upp scenarier utifrån olika faktorer. Jag tänker nu på typ:

1. Praktiskt läge
    Bra pendling, nära till service, valfritt om man vill ha bil.
  2. Fin omgivning
    Mycket natur, fin utsikt, ser trevligt ut.
  3. Social status
    Att bo där främst rika människor bor, köpa sig fri från att behöva bo nära invandrare eller ”fattiga”.

Ni kan så klart lägga till ytterligare faktorer utifrån egna preferenser. Sedan handlar det om att ranka faktorerna. Hur viktiga är faktorerna för mig/oss.
Beroende på vilka faktorer som ni prioriterar kommer ni logiskt att hamna i helt olika områden.

Många har en tendens att ”följa strömmen” i meningen att köpa ”samma som alla andra”. Någon riktig analys görs inte utan man har en färdig idé om vilka områden som är ”bra”, ”trygga” eller ”passar oss”.

Om man ska gå utanför ramarna så kräver det en mer ordentlig analys. Det funkar inte att bara bedöma hur ett visst område ser ut idag. Man behöver också ha en bild av hur området kommer att se ut om 20 år. Jag menar nu inte att förutse stora prisökningar utan mer att förstå vad som leder till att område 1 har en långsiktigt negativ utveckling vilket område 2 inte har.

Ett bra verktyg för att analysera områden är områdesstatistiken som ges ut av Stockholms stads statistikkontor. Där kan man detaljstudera varje område utifrån en mängd parametrar, även över tid. Även i de områden som inte är ”etablerat fina” finns väldigt stora variationer, både gällande nuläge och utveckling. Jag använde själv detta verktyg när jag letade hus.

När jag själv köpte hus i Stockholm så var min prioritering att skippa social status. Jag är uppvuxen i ett sådant område och har sett baksidan av sådana områden. För många som är inflyttad från mindre städer eller kommer från enklare förhållanden vore detta typ otänkbart. För många i den gruppen är möjligheten att räkna sig till ”de fina” något eftersträvansvärt. För mig är den där världen ytlig och förljugen. Been there, Done that.

En möjlig variant är förstås också att begränsa sig till en viss sektor i Stockholm. Jag bor själv i nordväst som är den billigaste sektorn. Jag skulle inte säga att det är ”bättre” på annat håll men man kan ju vilja bo rimligt nära vissa personer.