Hur dyrt boende för vår situation?

12 -13 Mkr

4Mkr

Dvs, jag skulle försöka landa under 70 proc belåning, lägga undan lite pengar men inte så stor del. Med tanke på de goda inkomsterna känns 8Mkr i lån som mycket, men hanterbart.

8milj i lån är dock ca 40-45.000kr i månaden i ränta och amortering (före avdrag).
Det borde ge att ca halva inkomsten efter skatt går till ränta-amortering.
Ytterligare kanske 5-10.000kr i fasta kostnader kopplade till hus och liv? (antar att ett hus för 13milj lär ha lite försäkring, drift och underhållskostnader som också drar iväg)
5-10.000kr i transportkostnader (1 eller 2 bilar)
10.000kr livsmedel, vin och blöjor.
ca 5-10.000kr över till annat efter skatt.

(sedan kommer dock bonusen och hjälper till)

1 gillning

För att få svar på den första frågan är det mest rimliga att fråga dem som faktiskt bor i området, inte de som valt bort området. Sedan är läget i ytterstaden mer generellt sådant att:

1. Alla skolor är inte bra.
  2. Ofta finns sociala problem samlade i vissa skolor.
  3. Det är ofta stor efterfrågan på platser i de bra skolorna
  4. Man kan få räkna med att behöva åka en bit till skolan.

Man kan förstås säga att så här är det överallt och i någon mening ligger det något i det. Dock är avstånden mellan skolor mindre i t.ex. innerstaden än i ytterstaden. Det betyder att den skola som både är bra och kan erbjuda plats inte alltid är den närmaste.

Jag tror på att våga “gå utanför ramarna” när det gäller val av bostadsområde. Att enbart utgå från var bekanta med viss inkomstnivå bor och utesluta allt annat är i min värld en dålig strategi. Sedan kan det vara svårt med områden, särskilt om man inte kommer från Stockholm själv och därför inte har så stor egen erfarenhet.

Min pappa totalsågade mitt val av hus när jag köpte det “för att det bor invandrare där”. Exakt så sade han inte men det var någonstans kärnan i hans tänk. Sedan har han lugnat ner sig när verkligheten har blivit tydlig. Vi bor väldigt fint och privilegierat men i en etniskt blandad miljö. Det finns skolor i närheten dit jag aldrig skulle överväga att skicka mina barn. Samtidigt finns också bra pendlingsmöjligheter och andra skolor som också ligger ganska nära. Att behöva åka buss till skolan ser jag som en rimlig uppoffring för att kunna bo där vi bor.

Vi har någorlunda jämförbar ekonomi och valde att lägga oss på 6 miljoner lån (ca 65% belåning). Tanken är att det ska gå att överleva på en av våra löner om det skulle behövas, vilket vi inte riktigt når upp till i dagsläget (men vi skulle överleva väldigt länge åtminstone, och går räntorna ner lite så stämmer det igen).

Jag hade väl rekommenderat att lägga er under 4.5 gånger årsinkomsten på lånet, det känns som en rimlig (om än rätt arbiträr) gräns, och betala resten av det som krävs med kapitalet :person_shrugging:.

Hur mycket ni vill lägga på bostaden är svårt att ge råd kring, det beror helt på er smak och tycke, men mellan 7-11 miljoner är väl rimligt. Det viktiga är att ni är nöjda med bostaden och läget, och kan sova gott om natten med den risk ni tar. Jag hade personligen inte gått över 12 miljoner med er ekonomi, om ni inte förväntar er högre inkomst inom snar framtid eller har andra “försäkringar” (t.ex. föräldrar som skulle kunna hjälpa till om det skiter sig).

Sen hade jag nog inte gått under 1 miljon i sparat kapital, helt arbiträrt, men en mille kan man överleva länge på och det är en fin buffert om taket exploderar eller nåt.

2 gillningar

Varför tror du att hög inkomst innebär att man är duktig på ekonomiskt planerande? (80k är knappast “elitnivå” heller, typ företagsledare eller wallenbergare där det är rimligt att ha den förväntningen).

Varför skulle man vara duktig på att räkna på risk, levnadskostnader och räntebanor bara för att man är en duktig säljare, elektriker, advokat, läkare osv?

Jag har så sjukt svårt att förstå grejen :joy: Finns ett område i min stad där man kan se hur byggställningarna smittar av sig. Så fort någon har fräschat till eller byggt ut så är det någon annan som ska göra samma sak. Fina bilar ska det ju såklart vara också.

1 gillning

Tack för alla poänger! Där har vi något att tänka på.

1 gillning

45.000 i månaden är 6.75% per år på 8Mkr. Vad är det för kalkyl?

Bra poäng!

jag tänkte 4,8% ränta och 1-2% amortering.

Köp huset kontant om det går. Sedan skulle jag investerat pengar på börsen istället för i bostaden. 2,5 Msek kanske är helt orealistiskt i Stockholm? Ni kanske inte kan flytta utan att sänka lönen eller få orimligt långt pendlingsavstånd?

Jag tänker att man vill ha låga fasta utgifter (ränta) för att maximera sin frihet och framtida valmöjligjeter.

Mitt hus går att köpa för ungefär den summan. Radhus i ytterstaden går att köpa för sådana belopp eller billigare. Exakt pris beror på område och storlek.

1 gillning