Ok, om man börjar i ändan med tex “Drömhus”, snackar vi en normal kåk en bit utanför städerna, för säg 4-7 mille, så är ju frågeställningen HELT annorlunda mot om det betyder en fet mansion för 30+ mille med havsutsikt nära stan.
I det senare fallet så –> bli något som är ouppnåeligt för de flesta, typ mission impossible om du inte startar med redan stort kapital/tillgångar.
I det första fallet, säg att du hitttat en villa i Åkersberga med utgångspris runt 5.4M som du tror kunna buda till dig för 6 mille.
Det betyder att 900K som minst behöver vara kontantinsats, med 5.1 M i lån. (jag vet att jag ignorerar lagfart osv här men för exemplets skull säg att det ingår i antaget pris…)
Det flesta har ju inte det själva, men ska du köpa ett hus, så gör man ju oftast inte det själv, utan man har ju en partner i regel.
Bor man redan med den partnern i en lägenhet som inte är allt för stor/dyr så borde man kunna spara ganska aggressivt om båda delar det målet. Säg att båda har en medianlön på 36400k/mån, så är det ett brutto på 72800 och ett netto på cirka 58k per månad i hushållsinkomst.
Säg 12k i hyra eller bostadskostnader → 46k kvar
Mat, el, försäkringar, etc etc 36k kvar.
Dra av 6k för transport.
De resterande 30 borde det gå att spara ganska mycket av om båda är motiverade att skaffa en bostad. Om man bara sparar de och inte får någon ränta för enkelhetens skull så är det alltså 30 måndader, eller 2 och ett halvt års sparande.
Visst man får leva med HÖG amortering, troligtvis 3% och förmodligen ganska taskig ränta, så typ 25~30k~ går ut per månad i ränta+amortering, men man har iaf ett hus efter 2,5 år om det är drömmen.
Detta är ju “barebones” minimum för att ha råd med ett vettigt hus man kan tänka sig uppfostra en kull ungar i så att säga, förhoppningsvis har man ju antingen ett högre sparat kapital, eller högre löner eller både och när man går in i det så att man får bättre villkor.
Men jag skulle nog vilja hävda att nyckeln för de flesta som köper ett hus mha pengar de skrapat ihop själva och inte ärvt eller så har en partner som delar målet om att skaffa huset och ambitionen om att spara sig till kontantinsatsen.
Att komma med en enda inkomst och försöka spara ihop till eller köpa ett hus är inte lätt för de nedre 95% (inkomstmässigt) av folk under 40 iaf, och ensamheten är nog en stor “gömd” fattigdom i Sverige.
Sedan är jag skeptisk till hur “lycklig” eller “nöjd” man blir om man bor i ett stort hus själv, skuldsatt upp över öronen.
Drömjobb får någon annan svara på