Hur får folk råd med drömboende och hur ordnar folk drömjobbet?

Tur, disciplin och kontakter.. och att inte vilja ha så mycket, vara nöjd me de lilla.. En ekvation som resulterar i överflöd av pengar.

2 gillningar

Pengar är outnyttjade gentjänster. Att lyckas tjäna mycket handlar om att lyckas skaffa sig kunskaper och möjligheter att göra tjänster åt andra som är beredda att byta bort mycket för dessa tjänster. Grejen med drömjbb är att de är jobb. Man gör tjänster någon vill ha.

Saker som hjälper:

Lära sig efterfrågade tjänster, svåra tjänster, lösa dyra problem, flytta dit ens tjänster är högt värderade, göra sig ett rykte som pålitligt duktig på sina tjänster, skapa kontakter inom sin branch, lämna folk med ett gott humör efter sig.

Egentligen vet vi alla på ett ungefär vilka yrken som är hög, medel och lågavlönade. Var olika erbeten är vanliga och ovanliga osv. Vi väljer själva tex vad vi läser i skolan, hur engagerade vi är på jobbet och vart vi flyttar. Många gånger är hög lön resultatet av många år av en hygglig procent bra val till vad som kan tyckas underbetalt, men som sen gemensamt skapat rätt kunskaper, rykte, kontakter och placering. Då inträffar det en del som inte sett resan kallar turligt sammanträffande. Den som medvetet har försökt uppnå detta i många år gör inte det. Vi kan såklart inte veta säkert vilka val som leder till en hög lön om 20 år. Men vi kan veta några som säkert inte gör det. Så om man undviker resonemang som gör att man minimerar sin schans har man kommit långt.

3 gillningar

När man va liten ville man bli ninja, skådis och kunglig, tjäna grova pengar och bo i ett slott. Sen sänkte man sucessivt nivån på sina drömmar tills man kunde uppnå dem :woman_shrugging:

2 gillningar

Grymt upplägg! Tycker också att man ska utgå från vad man själv vill ha utifrån boendet. Blir lite avis av konceptet att bo stort utanför stan. Snart dags för min egen familj och då vill vi gärna bo nära våra föräldrar. Tyvärr bor de i stan… Drömboendet handlar mest om att ha tak över huvudet och drägligt med utrymme för en familj, hur det nu ska gå till så småningom i stan…

2 gillningar

Alla jag känner som har hus (bor i Göteborg) som är i min ålder (30+) har fått ekonomisk hjälp av föräldrar/släkt.

Alternativt har dom köpt i lätt-utanförskapsområden eller utanför stan.

Men när det kommer till boenden i 5mil+klassen så är det ofta med draghjälp i min erfarenhet.

Avundsjuk? Ja lite .. men men. Work not hard enough och man får nöja sig med det man får :sweat_smile:

2 gillningar

Alla jag känner i min ålder (sen 20 års) med bostadsrätt har fått direkt hjälp av föräldrarna med kontantinsats. Undantaget är de som fått indirekt hjälp av ett tragiskt dödsfall i förtid och gått in med arvet.

Jag köpte helt själv, men krävs ju typ att ha eget bolag för att ens kunna köpa en etta i Stockholm innan 30 utan skjuts.

1 gillning

Har man låga krav och förväntningar behövs inte så mycket :slight_smile:

Men på ett mer seriöst plan:

Fundera och resonera kring vad som är viktigt för att livet ska kännas bra. Vilka krav behöver vara uppfyllda för att det ska vara tillräckligt bra.

När vi gjorde våra planer för att bygga ett gemensamt liv så kretsade mycket kring var vi ville bo. Vi landade i en småstad där många av våra vänner sen tidigare bor. Boende är rimligt dyrt, det mesta som behövs finns inom samma stad och det som inte finns där finns 30-40 minuter bort i närmaste storstad. Det räcker långt för att ticka av många punkter över vad som är viktigt i vår vardag.

Det där är ett lite förenklat synsätt. Det finns olika vägar att gå i livet. Inom vissa branscher och områden stämmer det, inom andra inte fullt ut.

Några områden som fungerar annorlunda är den akademiska världen, politiken, internationella organisationer och en del statliga myndigheter. Givetvis räknas kompetens, nätverk och erfarenhet även där men det finns också en starkare formell struktur som påverkar en hel del. En person som är mindre kompetent men har fast anställning kan exempelvis ges andra möjligheter än någon som är mer kompetent men har en sämre anställningsform. Det kan finnas hierarkier av olika slag där vissa sorters kompetens räknas och andra inte. Man kan tycka att allt det här är dåligt men jag tror själv inte på att styrning av samma typ som på ett privat företag kan vara en rimlig lösning på allt.

2 gillningar

Jag håller med om att karriärsmöjligheterna påverkas av olika saker I olika verksamheter. Det motsäger ju inte på något vis att man själv vet på ett ungefär vilka verksamheter som tex kräver högre utbildning för att klättra. Och att man själv väljer var man vill verka, och om man vill göra de val som ökar ens chanser i vald verksamhet.

Ett av tankesättet som minskar ens chans är tex: Det jag gör nu borde andra vilja betala mer för. Ett mer lönsamt tankesätt är jag bör göra något andra vill betala mer för.

Ett annat är: Strukturen i verksamheten jag arbetar i nu passar inte för löneutveckling. Därför funkar inte det för mig. Ett lönsammare tankesätt är: Därför börjar jag jobba mig mot att kunna byta ort/verksamhet/utbildningsnivå, mm.

Drömjobbet fås inte av alla. De fås av några få som kan och vill arbeta sig mot dem även innan de får betalt för dem.

2 gillningar

Ja, högre utbildning för att klättra eller för att alls få en viss tjänst är ju en parameter. I många verksamheter där det är hög konkurrens om att få jobba finns det olika sätt att komma ifråga. Man kan få fördelar av att göra praktik, söka till trainee-program, söka en mindre spännande tjänst och byta spår till det där som alla vill jobba med, skriva något antagningsprov med mera. Rent krasst har den som har koll ofta en stor fördel jämfört med den som är mer spontan.

I många av de jobb som kan definieras som typiska drömjobb är lönen bara en del av ett större paket av fördelar. Andra inslag kan vara att få utbilda sig mycket, att få jobba med vissa typer av frågor, att få resa mycket eller bo i andra länder eller att i större omfattning få syssla med sina hobbies på betald arbetstid. Om man vet vad man vill i livet så blir det lättare att navigera rätt. Det är inte sannolikt att “drömjobb” ska annonseras på arbetsförmedlingen. Ett jobb i den kategorin går ofta till någon “insider”, alltså någon som har haft rätt förkunskaper och själv letat rätt på vägen dit.

4 gillningar

Drömboende: Rejält hus i skärgården, typ Lidingö
Drömjobb: Modern arbetsplats med möjlighet att arbeta på distans minst fem dager i veckan.

Inser att det är extremt lång väg dit :rofl:

Nu vet jag inte din ålder (TS) men utifrån din fråga så gör jag en reflektion över hur förutsättningarna har ändrats för egen del genom livet. Mitt 20-åriga jag hade nog aldrig sett det möjligt att ha den situation som jag idag har som 40 plus (och den är verkligen inte märkvärdig).

Lite på samma sätt som när en 18 åring kliver in i gymmet och frågar en som tränat hela sitt liv hur hen ska få samma resultat och tror att det ska ske fort. Det finns inget snabbspår. svaret är att komma till gymmet 5-6 dagar i veckan i 15 år.

Samma princip gällande ett liv som ses ouppnåeligt. fokusera inte på slutet utan gör de ansträngningar som behövs varje dag, vecka, månad och år som ska ta dig dit. plugga extra, nätverka, spara, läsa på om renoveringar och husbyggen mm. gör detta konsekvent i 15 år så har du ditt drömjobb och hus :slight_smile:

7 gillningar

Titta på statistiken. Förstagångsföderskorna är över 30. Männen är ännu äldre.

Svårt att avgöra om det är för att de leker av sig längre, eller för att de vill uppnå allt du listar. Men “drömmen” uppnås så sent att det är med de sista livsdugliga cellerna man förökar sig idag. Var fjärde/femte är helt barnlös.

Det kanske inte är så att de du ser “lyckats”, utan kanske bara så att de har blivit tillräckligt gamla för att ha råd.

MX-5 är det bilen eller är det något tillbehör till datorn?

Bilen, ja.

1 gillning

Förstföderskorna är ju rekordgamla, men det jag läst är att det mest påverkar antalet barn man får, inte hur stor andel av befolkningen som får barn. Dvs. att var fjärde/femte är barnlös är en siffra som “alltid“ gällt. Att 20% av befolkningen inte kan få barn är normalt. Men av de som får barn är det fler som bara “hinner” få 1-2 “nuförtiden” än t.ex. 3-4 för några decennier sedan. Eller ännu fler för 100 år sedan.

Lustigt.. Jag har faktiskt varken något drömboende eller drömjobb. Har ett drömtillstånd och det är fire med ett enkelt billigt boende utan en massa skit som inte behövs och tar tid och energi.

7 gillningar

Same here! :slight_smile: Ett enkelt liv är det jag vill ha

Det ändrar inte huvudtesen och slutsatsen blir densamma.