Ekonomisk råd - vad hade ni gjort? | Hade ni väntat med att köpa drömvillan i vårt läge?

Hej!

Vi är ett par runt 30 som bor i en villa strax utanför Göteborg. Huset är värt runt 6 miljoner och vi har bolån på cirka 4,5 miljoner.

Vi har bra inkomster och skulle egentligen ha möjlighet att köpa vår “drömvilla” för runt 10 miljoner. Samtidigt sparar vi ungefär 20 000 kr i månaden i indexfonder och äger två ganska dyra bilar (värda ca 500–700 tkr styck).

Vi funderar mycket på hur man borde tänka. Hade ni väntat med att köpa drömvillan i vårt läge? Vår känsla är att vi lätt kan låsa oss ekonomiskt och att en betydligt större del av lönen då skulle gå till boendet.

Hur hade ni gjort?

Vad har ni för löner, investerat kapital och cash?

Hur viktig är drömmen om drömvillan jämfört med andra drömmar? Tänker mig saker som såsom dyra hobbies, resor, bilar, ev barn/föräldraledighet, FI(RE)?

cirka 130 för oss båda.

1 miljon i fonder på Avanza och 100 k cash.

Vi har länge pratat om att flytta till ett boende där vi kan se oss själva bo under lång tid. Vi har inga dyra hobbies, förutom gymkort som ändå betalas via friskvårdsbidraget. Vi har även pratat om att skaffa barn, men först när vi har köpt ett hus som vi känner att vi kan bo kvar i länge. FI/RE är inget vi strävar efter.

Men det känns dumt att fokusera så mycket på boendet…

1 gillning

Det låter som att du själv har svaret på din fråga här:

Fortsätt ni spara och investera så kommer ni kunna köpa drömvillan när det är mer rätt tidpunkt för er. Pengarna ni sparar nu kommer ju kunna gå till drömvillan lika mycket som om ni skulle köpa något dyrt nu och sedan amorterat i många år istället. (Förmodligen också mer fördelaktigt att spara/investera jämfört med amortera, men där kan man ju räkna på olika sätt och ingen vet säkert exakt vad som var rätt förens efteråt).

1 gillning

Tack! men vi är rädda att priserna på husen kommer sticka iväg snabbare än att vi sparar och köper senare. Men det är kanske inte troligt. Det är så svårt!

1 gillning

Det är ju tyvärr omöjligt att veta i förväg. Skulle ju också kunna vara så att priserna går ner och att ni då står med ett dyrt hus som är svårt att sälja utan förlust..

Månadskostnaderna för ett såpass dyrt hus borde bli rätt stora? Räntor, amortering, drift/underhåll?

Är ni säkra på vad ni vill ha långsiktigt då? Hur länge har ni varit tillsammans? Barn, jobb osv kan skifta och prioriteringar ändras.

Edit: Tex barn kan göra att man helt plötsligt värdesätter närhet till morföräldrar mer än centrum, lugnt område med lekplatser mer än närhet till restauranger osv.

Om barn är viktigt för er så ska ni inte låta tiden springa ifrån er. Drömvillan kan man köpa senare, att få barn senare är inte lika självklart.
Med småbarn och följande minskade inkomster och ökade utgifter så hade jag hellre bott i ett billigare boende och haft mer marginaler i månadsbudgeten, för mig hade det känts mycket mindre stressat.
Så tänker jag iaf, era värderingar och prioriteringar kan se annorlunda ut.

8 gillningar

Hej,

Ni har redan ett hus, så sticker huspriserna uppåt så ökar även värdet på ert nuvarande hus, så bor ni bra idag, även om det inte är ert drömhus så är det ingen panik.

Visst kan huspriser öka, men över tid är aktier/fonder bättre (men mer volativt).

Jag ser dock att ni tycker ni har två dyra bilar, och då kanske det finns anledning att se över det. (Jag har hellre en bra bil än en dyr)

Och tänk till lite om det är ett måste att bo i drömhuset innan ni skaffar barn. Om det är ett måste, köp drömhuset nu.

Lev livet och ha det bra.

Peter

Ska ni ha barn snart? Hur gärna vill ni bo i drömvillan? Är den närmre era jobb? Vantrivs ni där ni bor nu?

Du säger själv att ni kan ekonomiskt. Frågorna ovan är väl det som får avgöra.

Köp huset och producera barnen.

Huspriserna har stått stilla eller minskat i flera år, samtidigt som inflationen dragit iväg. Realt har priserna på hus gått ner rejält. Med andra ord är det köpläge tror jag. Hade jag velat byta hus hade jag slagit till nu.

Barn ska man inte vänta med. Biologin kan spela emot en på sätt man inte hade önskat.

Om ni ger det tio år så brukar inflationen också minska boendekostnaden sett som andel av lönen. Det kanske blir lite ekonomiskt påfrestande några år men det brukar gå över.

1 gillning

Om ni köper dyrt hus innan barn se till att det är ett hus ni vill bo i även om det inte blir barn, eller barn dröjer. Jag skulle också sätta av pengar till föräldraledigheten så inte boendekostnaderna hindrar någon förälder från att vara föräldraledig.

2 gillningar

Du uttrycker dig om ”drömboende”. Redan där tycker jag du har svaret på din fråga. Ni är unga med många årslöner i pipeline.

1 gillning

[quote=“pelpet, post:12, topic:116546, full:true”]
Köp huset och producera barnen.

Huspriserna har stått stilla eller minskat i flera år, samtidigt som inflationen dragit iväg. Realt har priserna på hus gått ner rejält. Med andra ord är det köpläge tror jag. Hade jag velat byta hus hade jag slagit till nu.

Barn ska man inte vänta med. Biologin kan spela emot en på sätt man inte hade önskat.

Om ni ger det tio år så brukar inflationen också minska boendekostnaden sett som andel av lönen. Det kanske blir lite ekonomiskt
påfrestande några år men det brukar gå över.
[/]

+1 på hela detta inlägg.
Köp huset, bilda familjen. Det enda jag skulle fundera på är om det enda ni inte kan ändra på (läget, läget, läget) är bra. Göteborg är ju ganska uppdelat mellan bra/obra, ibland ner på enskilda gator.

1 gillning

Eloge till användandet av ”obra” i sammanhanget, så som de bara säger i Göteborg. Var vill man helst bo i gbg?

Om ni köper för 10 miljoner + 150k i lagfart + ev pantbrev, hur stort lån kommer ni behöva ta? Runt 8 miljoner? Det är rätt saftigt lån även om ni har en gemensam inkomst på 130k. Blir höga räntekostnader och amortering varje månad, och hur klarar ni av om räntorna går upp mot 4-5% igen?

Sen om ni planerar att få barn och vara föräldrarledig så går inkomsten ned rätt mkt under den perioden, speciellt om man planerar att inte ta ut alla dagar, så ha det i åtanke också.

Jag skulle tänka till innan jag tog så stora lån och även göra kalkyler för om räntorna går upp igen samt för minskad inkomst under föräldraledighet.

Jag har själv en lön på 60+k och äger en bostad värd ca 4,2 miljoner, har 1,9 miljoner i lån själv vilket inte är ett problem. Dock kan jag ändå känna att boendet kostar mkt och det blev väldigt märkbart när räntorna var uppe på 4,5%. Hade aldrig tagit på mig ett lån på mer än typ 2,5 miljoner själv.

4 gillningar

+1 på detta perspektiv. Barn innebär i sig ökade kostnader och en ökad stress. Jag ser så många välbetalda bekanta som ska göra allt samtidigt, och istället för drömlivet finner de sig plötsligt i ett ganska stressat liv där de känslomässigt känner sig inlåsta . Jag skrev en bloggpost där jag kallade det för tendensen att stapla förväntningar.

Våga ta det lugnt om barn är ett mål som ligger nära i tiden.

1 gillning

Ju närmare havet, ju bättre (och dyrare) är en stor, förenkling.

Alltså typ Långedrag, Älvsborg etc? Antar att södra sidan av älven är där det gäller. Vad är bäst i stan?