Hej!
Jag äger en fastighet privat och ska hyr ut en del som lokal till mitt företag.
Elabonnemanget står på mig personligen, men jag vill att företaget betalar för den el som används i lokalen på ett korrekt och rimligt sätt.
Jag planerar att installera en undermätare som mäter både förbrukning (kWh) och effekt (kW) för företagets del av fastigheten.
Tanken är att debitera företaget enligt följande principer:
-
Rörlig kostnad: Företaget betalar för faktisk förbrukning enligt undermätaren, baserat på mitt faktiska elpris (samma pris per kWh som jag själv betalar).
-
Fasta kostnader: Fördelas proportionellt mot företagets andel av den totala förbrukningen.
– Exempel: om företaget står för 40 % av total förbrukning, så debiteras det 40 % av abonnemangsavgiften och elnätsavgiften. -
Effektavgift: Fördelas utifrån respektive effektuttag vid topplast.
– Om företagets toppeffekt är 4 kW och min privata är 6 kW (totalt 10 kW), betalar företaget 40 % av effektavgiften.
– Om toppeffekten infaller samtidigt delar vi på den delen 50/50, och om jag privat har högre toppar utöver det betalar jag för den själv.
Jag tänker skriva in det här i hyresavtalet mellan mig och bolaget, och spara mätdata och elräkningar som underlag.
Sedan tänker jag stämma av med revisorn att upplägget är skattemässigt korrekt.
Fråga:
Är detta en rimlig och godtagbar modell enligt gängse praxis?
Finns det något särskilt jag bör tänka på skattemässigt eller redovisningsmässigt när jag gör det på det här sättet?
Tack på förhand för alla insikter!