Jag menade snittet för alla tjänstemän i privat sektor, om det var 44-45 2023 och sen två år med ganska höga höjningar samt lite glidning så hamnar det på strax över 50.
Eller så har jag fel och det hamnar lite under men det är ändå bra nära.
Du får en lön som står i proportion till det värde du skapar för dina arbetsgivare, så bli bra på något som är värdefullt för många företag och se till att FÖRHANDLA OM DIN LÖN.
Se dig konstant omkring och se om någon annan är villig att betala dig mer, om det händer säger du till din chef att du erbjuds högre lön någon annanstans men gärna vill stanna kvar och att du undrar om ni kan lösa det.
Folk som kan förhandla och inte finner sig i att vara underbetalda har högre lön än de som inte gör det.
Jobbar som utvecklare på lägsta nivå. Får 55000. Mitt tips är att max vara kvar på samma jobb i 2 år. Gjorde en miss på första jobbet och var kvar i 6 år…
- jobb 1 6 år. Nyexad 33 500 - 42 000
- jobb 2 1 år 47 000
- jobb 3 1 år 51 000
- nuvarande 55 000
Ser kanske inte så snyggt ut i mitt CV nu… men är där jag vill vara.
Hej!
Titta gärna i Akavias lönestatistik.
Akavia är ett fackförbund som organiserar tjänstemän.
Jag har ögnat igenom medianlöner för ekonomer lite snabbt. I många fall är de kring 50000. För en ekonom verkar därför 50 vara en rimlig ambition.
Som ingångslön är det väl mindre vanligt. Men efter ett tag!
Jag är dåligt insatt i hur arbetsmarknaden och karriärvägar ser ut för ekonomer. Men skulle bli förvånad om du inte relativt enkelt kan tjäna över 50k inom några år från examen. Beror nog en del på var du läser ekonomi också.
Tycker dock ofta att man blandar ihop jobb där man jämför en yrkesgrupp med folk som gått en viss utbildning.
Gjorde du en sväng i det privata arbetslivet innan universitetsjobbet?
Jag har jobbat rätt exakt 20 år nu, gick in på 26 000 och tjänar idag 200 000 plus per månad. 44 år gammal.
Det är lätt att vara kaxig som 21 åring, och absolut finns det stora värden, utöver lönen, att dra utomlands och jobba.
Alla jag känner som gjort det väljer sedan att komma tillbaks till Sverige så fort det är dags att bilda familj.
Du kan absolut kriga på i London, New York eller liknande stad där möjlighterna och lönerna är av en helt annan kaliber.
Men då får du också räkna med att jobba därefter, samt också försaka saker som familj, vänner (utanför jobbet) och dina egna intressen.
Att vara en 1%are i USA är en helt annan sak än att vara det i Sverige.
Pappaledighet kan du glömma.
En annan aspekt är att fastighetspriserna runt dessa städer är absurda.
Om vi tycker en villa i Danderyd för 20M är dyrt, ja, då är det iaf 3x mindre än du behöver betala för något av liknande kvalitet i tidigare nämnda städer. Sen kan du absolut bo mindre, sunkigare, i sämre kvarter osv, men det är åter upp till dina prioriteringar.
I städer som London kostar bra förskolor 1500 pund i månaden. Med 2 barn så har du trevliga 40kSEK per månad i kostnad för detta.
Är det de du vill, go for it, vill du göra det nu och ompröva sen när du blir äldre, go for it. Men bra att ha en bredare syn på det redan från början.
Är det inte lukrativt att jobba sönder sig ett par år i tex London för att bygga upp kompetens och kunna skriva fina saker på CVt? Kan flytta hem till Sverige efter hundåren tänker jag.
Fått för mig att det är en del med ekonomutbildning som gör det de första åren efter examen.
Är väl lite den poängen jag försöker göra.
Ursäkta om det inte framgick
Har lärarkompisar och sjuksköterskekonpis här samt biträdande jurist på advokatbyrå som fått löner i Stockholm kontra mellanstorstad i närtid.
Ingångslön för lärare i Nacka 50 - 53 000 beroende på ämne. Vet inte övriga kommuner. Samma lärare (med numera 5 års erfarenhet) 39 000 - 42 000 beroende på ämne.
Ingångslön Stockholm (rätt jobb iaf) sjuksköterska ca 40 000. Här får en sjuksköterska ca 32 000
Ingångslön biträdande jurist i Stockholm efter ting 48 000. Biträdande jurist med motsvarande tjänst här ca 38 000 (båda ingångslön och exklusive bonus där Sthlm har bättre bonus).
Så väldigt stor skillnad geografiskt och därmed även stor skillnad i sin egen upplevelse. Även om det finns många som tjänar mer än 50 000 finns det förmodligen fler (av de som jobbar heltid) som tjänar under 32 000. Dessutom drar Stockholmslönerna upp snittet för många yrkesgrupper vilket ger en missvisande bild.
Jobba på, visa framfötterna och skapa värde för organisationerna du arbetar för. Var påläst om hur lönerna ser ut på marknaden, fråga dina kollegor. Då stiger din lön oftast raskt.
Då är vi överens. Ju fler som har samma kompetens som du, desto mindre värdefull är den, och eftersom lönen står proportion till det värde du skapar, precis som jag sa, blir den då lägre.
Det är om inte annat bättre att vara kvar länge på jobb senare i karriären.
Gjorde du en sväng i det privata arbetslivet innan universitetsjobbet?
Nej. Universitetsvärlden lockade på annat sätt, det hade inget med ekonomi att göra.
Det stämmer ju, men är ett falskt dilemma. Det kanske finns jobb där man tjänar 150 tkr och får jobba med intressanta frågor. Eller job där man tjänar 150 tkr som verkar dötrista tills man provar dem.
Att fokusera på lön som ett första urval är inte helt dumt, en hög lön är alltid en hög lön. Ett roligt eller intressant jobb korrelerar inte nödvändigtvis med lön.
Byta jobb ofta är mitt bästa tips om hög lön är viktigt (min erfarenhet är från it-branschen).
Stirra dig inte blind på ingångslön efter plugg.
Jag läste 2.5h år ingenjör innan jag hoppa på första jobbet.
2020 33000kr. 28år gammal
2022 nytt jobb annan sektor 36500kr
2023 nytt jobb ny sektor 45000kr
2024 nytt jobb samma bolag 55000kr
2025 nytt jobb 60000kr
Hanterar inga personal frågor.
Men leder ingenjörer.
Men känner att jag börjar nå taket vad jag kan tjäna och ändå ha ett lugnt arbetsliv, Chef för mig är uteslutet.
Har ingen märkvärdig utbildning, men de slutar dom fråga efter så fort du har relevant arbetserfarenhet.
Viktigast är att sug upp kunskap på jobbet och gör dig “ovärderlig” för arbetsgivaren.
Var relevant och engagerad vid rätt tillfälle. Varken du eller chefen blir lycklig av konstanta 60h veckor. Fokus och leverans vid rätt tillfälle är allt som krävs.
Ställ krav på dina chefer. Våga ifrågasätt.
Ingen utbildning i världen kan ersätta det.
Bor i norr långt från Stockholm ![]()
Jag tror inte på det, ärligt talat. Nu är “hög lön” något relativt och man måste ju först utgå från vad som är en normal lönenivå utifrån den utbildningsbakgrund man har och det område man jobbar inom. Det är helt klart en fördel att välja en utbildning eller ett yrkesområde på basis av att lönerna där är relativt höga. När man sedan har hittat ett sådant område och utbildat sig rätt återstår sedan olika val mer på detaljnivå. Där kan man välja mellan olika roller och vägar.
Om man fortsätter att fokusera på hög lön, inom höglöneområdet, så är risken rätt stor för att man inte får det mest givande arbetet. Med givande arbete menar jag nu ett arbete som inte har “tjäna pengar” som givet överordnat mål. Man kan förstås tänka att alla företag sysslar med det och till någon del är det förstås sant.
I praktiken är “pengahunger” som centralt fokus på en arbetsplats inte så roligt. Det är betydligt roligare om man kan jobba med att utveckla innovativa lösningar, hjälpa människor med olika behov, ta fram politiska beslutsunderlag eller på annat sätt förbättra samhället. Detta beror inte minst på att de människor som prioriterar pengar över allt annat inte är de roligaste att ha att göra med. Donald Trump kan vara ett aktuellt exempel på en sådan person. Om man väljer bort dessa alternativ och försöker hitta något annat kommer man sannolikt ha trevligare kollegor och bättre förutsättningar för att trivas långsiktigt.
Tänk insats vs tjänad krona. Finns mellanchefter som jagar livet ur sig för 80.000kr/mån, sen har du den anställde som jobbar 8-17, minimalt med ansvar och press som har 60.000kr/mån. Då pratar vi före skatt.
Tittar du på verkliga skillnaden i plånboken efter skatt, och på fritidskontot så har den anställde det otroligt fint ![]()
Men så ska man trivas oavsett vad man gör, det är viktigast.
Mitt tips är att försöka styra in på controller spåret. Troligen lite svårt som första jobb, men går som andra eller tredje.
Bra lön och i min mening mer intressant än redovisning. Där är nog en rimlig lön runt 50, i alla fall där jag bor.
Sen som andra säger. Byt jobb några gånger, sällan arbetsgivare ger en bra löneutveckling till de som stannar.