Hur hade du förhandlat och begärt lönen? Du får gärna ge exempel med olika scenarion.
Vad menar du med olika scenarion? Man får väl ”sälja sin själ”…
Jag är unik i min profession. Livserfarenhet och yrkeserfarenhet är extraordinär. Jag kan bidra med spetskompetens som ingen annan. etc.
Allt handlar väl om att krydda sig själv och sin kompetens
Jag tänkte att du skulle få tolka det fritt, hade gärna hört din version om man sökte jobb internt kontra externt, headhuntad osv. Skiljer det sig åt hur du hade lagt upp ditt löneförhandlingar?
Spontant ja, blir man headhuntad tror jag att störst chans finns till ett rejält lönepåslag, eller internt om det är en nyckelposition. Jag har ofta hamnat en en sist där jag inte har något att förlora. Även om jobbet verkar intressant, utvecklande osv. så kommer det alltid dyka upp andra möjligheter om man inte får det anspråk som anges. Sen är lönen så klart inte allt, förmåner är en stor del av löneförhandlingen.
Rent tekniskt så är det inte speciellt svårt att få en lön på över 100 000 om du t.ex. är en erfaren och skicklig civilingenjör inom ett hyfsat hett område och jobbar i t.ex. USA. Även grundlön kommer ligga över den gränsen och sedan tillkommer short och long term incentives
Lite klurigar att få den typen av löner i Sverige men jag känner en del exempel. Sedan är det givetvis så att om man inte har som mål att betala väldigt mycket skatt så är det tveksamt om du vill ha den typen av ersättningsstruktur.
Håller med. Bättre med extraordinära förmåner istället.
Vad har herrskapet för förmåner?
De flesta förmåner förmånsbeskattas ju, så det gör ju inte någon större skillnad mot rena pengar.
Man bör ta med i beräkningen att vi betalade 50 000 SEK i månaden i barnomsorgskostnader för våra två barn när vi bodde i Boston så höga lönenivåer kan ofta innebära att du förlorar på gungorna vad du tjänar på karusellerna. Finns givetvis sweetspots och arbitragemöjligheter beroende på var du är i livet och vilka behov du och din familj har.
Rent generellt så brukar de flesta skattesystem vara konstruerade så att förmåner skattas ungefär som inkomst. I det svenska systemet är inkomst av kapital ofta lägre beskattad än inkomst av tjänst så en intressant variant om du kan generera omsättning men inte har behov av privat kassaflöde är att bygga upp kapital i bolaget och sedan ta ut över tid via inkomst upp till brytpunkt samt utdelning.
undrar om inte en del som tjänar bra på bank oxå kan vara Civ-ing. Det är ju trots allt rätt mycket räknande på vissa positioner på bl a derivat-marknaden
Att diskutera lönen i sig selv är missvisande eftersom det finns många olika variabler som är avgörande för hur hög lönen blir. Viktigt att titta på livslön framför månadslön. Jag har jobbat till en lön på 30000-45000 kr tills jag var 37 år. Sedan gick lönen upp till 65-85000 kr och nu (43 år) har jag lön som motsvarar 400 000 kr netto genom mitt aktiebolag.
Jag har jobbat hårdt i vissa perioder 100 timer/vecka. Mycket stress. Har inte många kompisar eller roliga hobbies. Är jag mer glad nu än när jag jobbade som städare, i ICA, i hemtjänsten? Kanske, kanske inte…
Tips:
Plugga!
Vär snäll mot andra och dig själv
Lär dig något som bara få kan utföra.
Öppna aktiebolag. Du blir inte rik som löntagare.
Lycka till.
Betalar du ut lön via båda bolagen då? Måste man inte betalat nu någon form av lön för ha utdelningsutrymme?
Hur gjorde du dessa hopp till högre lön och vad hade krävts för att hoppa till över 100?
Var länge sedan jag passerade 100K/månad.
Poängen är att inte ta ut allt i lön via fåmansbolaget.
Nu är tråden starkt kopplad till lön och som anställd. Men tycker det är viktigt att lägga till faktorn hur mycket man jobbar för den lönen. Är det värt att tjäna över 100k i månaden om du jobbar 80h i veckan? Vissa kanske tycker det men som vissa skrivit ovan, tid är också en resurs som alla bör tänka på. Inte så kul heller att gå in i väggen i resan mot hög lön. Sjukpenning och att aldrig komma tillbaka till full arbetspotential kan knappast vara värt det (jag har själv aldrig gått in i väggen (än), men har vänner och familj som har genomlevt det , verkar riktigt jävligt).
Bättre då att mäta lön/arbetade timmar ![]()
Vem är vinnaren av den som tjänar 100k för 260h/månad eller 50k för 120h/månad. Mer lön per timme plus en massa fritid.
Personligen eftersträvar jag högre lön för samma arbetstid eller ännu bättre, bibehållen lön men mindre arbetstid.
Ser mig inte som lat men inte heller så driven att jag ger upp tid och hälsa för mer pengar.
PS. jag vet, vissa gillar sina jobb, tycker det är kul att jobba osv, men ändå nåt som bör läggas till tanketråden.
Ni som tjänar över 100k i lön, har ni mer intressanta arbetsuppgifter nu än tidigare?
Framförallt svårare uppgifter. Numera blir jag aldrig klar. Men jag har fått lära mig att koppla av ändå.
För att få en riktigt hög lön, 100k och över är högt i min värld, måste man leverera något av högt värde. Då krävs inte någon svår förhandling, du kommer med något mycket värdefullt till arbetsgivaren, köparen. Jag hör ibland spekulera om höga löner som något folk landats med ren tur. Det har jag aldrig sett.
Det så våra är att nå 100k. Min erfarenhet är att det är större skillnad på 60 och 100 i lönestegen än mellan 100 och 250 men det är min resa.
Nej, lönesättning är paradoxalt nog inverst relaterat till arbetsinsats. T. ex jobbar en städerska hårdare och skapar mer nytta än en politiker i vår riksdag.
En politiker leverera knappast något av högt värde.
De levererar mest prat, har bristande kunskaper fast de tror förstås att de kan något och något formellt ansvar har de faktiskt inte heller.
Vad uträttar de facto våra välbetalda EU- politiker? Har svårt att se att en EU-politiker levererar högre värde än t.ex en hjärnkirurg.
Rikspolitiker är för mig en person som är i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd utan krav på prestation, kompetens eller ansvar. En städerska som inte gör vad hen ska får gå hem. En riksdagspolitiker som gör bort sig brukar sitta kvar, lyfta fortsatt lön och sedan hamna ( sparkas snett uppåt) på en högre position.
Det paradoxala i kråksången är att de har lyckats lura oss andra att tro på deras prat under parollen demokrati.
Techutbildning sverige sen flytta till normalt land
Källa? Så är det verkligen inte på några arbetsplatser jag varit på.
Ledarskapet jobbar i princip dygnet runt (och har högst löner) medan junior personal tjänar minst och tar det lugnt på sina 7-8 timmar på jobbet.