Hur får man en lön på över 100 000 kr/månad?

Det kan ju iofs finnas andra skäl… till exempel som för mig:

Exakt.

De flesta organisationer är organiserade i någon form av pyramid så per definition så fastnar de allra flesta någonstans i mitten. Mitten för en civilingenjör ligger oftast någonstans 50-80k och efter det så blir det svårare att få upp lönen.

Om man befinner sig i den bracketen så är egenkonsult ofta ett attraktivt alternativ till att vara anställd tjänsteman.

Sen är det givetvis så att egenkonsulter som regel helt enkelt inte får de mest intressanta rollerna inom företaget utan de går till anställda men det svenska skattesystemet gör det helt enkelt väldigt attraktivt för många att ta ut lön upp till brytpunkten plus utdelning och låta resten av omsättningen sitta i bolaget. Om du kan fakturera 800-1200 SEK med god beläggning (160-200 dagar per år) så landar du på runt 1,4 mSEK i omsättning.

1 gillning

Japp, och det är ju attraktivt för många med teknisk eller medicinsk kompetens som i många fall kan fakturera betydligt mer.
Men om man redan ligger långt, långt över detta som anställd, plus andra förmåner, optionsprogram etc och i en roll på ledningsnivå, så är det inte lika självklart att ”bara bli konsult”.

2 gillningar

Allt det där behöver ju tyvärr löneskattas (om inte bolaget är nytt). På de ställen jag varit på har de flesta toppen haft egna bolag.

Man kan vara anstäld i sitt eget företag och styra sitt löneuttag, spara i bolaget ta utdelning.

Man kan vara anställd som konsult i konsultföretaget och inte styra sitt löneuttag.

Man kan då ta få 250K i mån brutto och betala massa skatt och få ut mera netto men samtidigt betala massa skatt.

Finns dom både är anställda och är konsulter.

Så några givna regler med anställningsformer för hög nettolön finns inte.

Prova att föreslå att du ska timdebitera i egen låda som chef i företagsledande ställning. :winking_face_with_tongue:

Tycker nästan på debatten att det låter som att det skulle finnas ETT svar på frågeställningen.
Min egen uppfattning, samt lite hur jag ser på frågan, så är det att se på det som en slags normalfördelningskurva över de personer som tjänar > 100kkr/månad.
image

Utan konkreta bevis, bara på min egen magkänsla, så skulle jag tro att de flesta säkerligen är universitetsutbildade, jobbar inom finans eller IT samt har personal- eller budgetansvar, möjligtvis på ett globalt företag.
Börjar man istället röra sig utanför den stora grå massan så hittar man lite specialfall, kanske egenföretagare, konsulter etc. etc.

Detta är min syn på frågeställningen, titta någonstans på den gråa massan i mitten så hittar man säkert saker som överlappar kring bakgrund, utbildning osv. för att på något sätt komma närmare sanningen om hur man når till en lön på > 100kkr/månad.

Mvh,

2 gillningar

Precis så är det, skattesstemet är gynnsamt för oss som är anställda i egna företag och samtidigt arbetar som entreprenörer och konsulter.
Samt tjänar långt över brytpunkten för statlig skatt.

Sorry men livet är hårt men orättvist.
Vem bryr sig?

Vill man vara trygghetsnarkoman så satsar man på att ha kvar sin anställning. Gå i pension med en guldklocka och bli avtackad på lit de parade.

En entreprenör kan vara konsult och skapa nya möjligheter genom sina ideer och kunskaper.
Som i slutet ger ekonomisk vinning och bättre villkor.

1 gillning

Meta i Sverige är lite lägre än Meta i USA dock.
Kollar man top50 lönelistan för Luleå så är det ett antal av dem som jobbar på Meta, den högsta med 3.5 miljoner i taxerad inkomst, några stycken runt 2 miljoner i taxerad inkomst, ytterligare några till runt 1.6 miljoner, nästan allihop med titlar som innehåller Lead eller Manager.
De med Engineer titlar är oftare runt 800-1200k/år.
Årlig bonus och RSUer står ofta för ganska stor del av taxerade inkomsten.

Ett trick är att ta anställning och jobba en viss tid i ett höglöneland som USA. Om man sedan vill jobba i Sverige är det betydligt lättare att bibehålla en redan erhållen nivå än att jobba sig upp på en svensk lönestege.

3 gillningar

Hur tänker du dig att den diskussionen ska gå till med den svenska arbetsgivaren? Typ ”aah men jag har ju bott och jobbat i Silicon Vally nu va och jag vill ju inte gå ner i lön bara för att jag flyttar till Vetlanda”…?

2 gillningar

Så kan det gå till.

Ett annat sätt är att ta upp med chef att man tänker flytta till Sverige, tex för att vara närmare familj. Finns viljan att ha dig kvar finns ofta till och med viljan att kompensera för skillnader i skatten. Så att lönen netto blir densamma. Jag har bevittnat två sådana fall hittills :nerd_face:

I ett fall kom budet från befintliga arbetsgivaren efter anmäld uppsägning med löneförhöjning och skattekompensation. Det var utan att den anställde bad om att få vara kvar, men budet antogs.

Jag kan inte föreställa mig att det går att landa på liknande nivå genom att löneförhöja sig enbart i Sverige.

1 gillning

@Anonym @Martinsandren

Den kalkylen får jag inte riktigt ihop :slightly_smiling_face:

Om du netto vill ha ut lika mycket som någon anställd med 100K/mån + motsvarande TP behöver du ligga runt 2MKR i omsättning. T ex 1100kr*1800h.

Då räknar jag även bort 30 % framtida skatt på uttagen tjänstepension, för att göra kalkylen snäll.

Och då får du ta ut strax under hälften i lön+utdelning i framtiden när du inte jobbar.

Även om du förvaltar pengarna under tiden i bolaget är det netto 600/år som kommer ut.

Jobbigt att då sitta med kanske 10 års kapital plus avkastning som du inte kan få ut i större portioner än 600K utan att få väldigt mycket högre skatt.

Inte så himla fördelaktigt med eget bolag trots allt när allt kommer omkring :slightly_smiling_face:

1 gillning

Om du vill nå 100 000 i lön plus full tjänstepension så behöver du antingen fakturerar till en betydligt högre timpeng än vad som är normalt inom IT och/eller fakturerar betydligt mer tid än vad de flesta är beredda att göra.

Om du däremot kan hantera ett lägre privat kassaflöde så finns det ett intressant sweetspot runt brytpunkten plus utdelning.

Om man jobbar för ett globalt bolag i ett högkostnadsområde t.ex SF och gör ett bra jobb så är det inte helt ovanligt att de kan vara intresserade av att du fortsätter jobba för dem om du av privata skäl väljer att flytta till t.ex. Sverige.

Det kan även vara så att arbetsgivaren är intresserad av att du flyttar. Anledningen till att vi befinner oss i Amsterdam är att min fru fick ett erbjudande att flytta till antingen London eller Amsterdam med bibehållen amerikansk lön 2013 eftersom hennes arbetsgivare behövde seniort ledarskap i EMEA som hade kunskaper och kontakter från den amerikanska verksamheten.

3 gillningar

Vidare angående uthålligheten. Om det under ett år blir dåligt att göra och omsättningen bara blir en miljon ligger man back med en miljon. Den är svår att ta igen om man inte vill jobba 150 % året därpå, även om behovet skulle finnas :slightly_smiling_face:

En som är anställd behåller samma lön eller ökar den så länge företaget inte går omkull.

Vidare är den som i en anställning ligger runt 100K sannolikt på en resa mot högre mål, precis som alla löntagare oavsett nivå. En egenföretagande konsult kan inte hur som helst höja sitt timpris med 10-20 % i ett ryck eller mer.

Det jag vill ha sagt med detta är att det inte är så enkelt att starta företag och tro att man automatiskt får mer netto :slightly_smiling_face: Snarare kan möjligheterna vara bättre genom att göra karriär inom företaget eller ta en högre position hos en annan arbetsgivare.

Nja, jag tycker att it är alldeles för brett för att säga det rakt av. Här finns ju allt från nätverkstekniker till rådgivning för ledningsgrupper inom finans och läkemedel. Ett gigantiskt spann i timrate.

Instämmer. Kan säkert vara lukrativt i vissa kategorier, där man bedömer det som omöjligt att nå 100K som löntagare.

Lite fakta kring vilka yrkesgrupper med topp-1% lön.
Fast detta säger inte allt då sådana som jag undviker ta ut lön för att betala statlig skatt.

Jag tillhör yrkesgruppen läkare med eget bolag som tar ut lön strax ovan brytpunkt med olika avdrag + utdelning och överskottet investerar jag i olika saker/reala tillgångar då min tjp är tillräckligt hög nu. Ser mig själv som entreprenör och är konsult i företag där jag för 9 år sedan var anställd. Så min kund är min tidigare arbetsgivare

Utnyttjar den förmånliga utdelningen enligt 3:12-reglerna till max.

Mvh :slight_smile:

Det behöver inte alls vara omöjligt, bara att det inte är coolt att betala skatt.
Tar du utdelning enligt 3:12 kanske du totalt betalar 36% skatt istället för 55%.

Entreprenör :sweat_smile: Som timfakturerande enmansföretagare är du inte mer entreprenör än någon anställd. Entreprenörer skapar stora värden för samhället, i ditt fall har du endast skapat lägre skatteintäkter för samhället :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Det stod omöjligt för de som bedömer att det är det, inte alla.

Och lön till brytpunkt + 3:12-utdelning ger netto 600/år till runt 35-40% skatt, vilket är ungefär 2/3 av vad man får netto för 100K/mån inkl tp. Skillnaden är att den som är anställd får allt samma år som det tjänas in. Enmansföretagaren kan bara ta ut 600 per år innan det blir sams skatt, vilket som vi diskuterade i tidigare inlägg kan vara ett problem om man vill ta ut en klumpsumma ett enskilt år. :slightly_smiling_face: