Det enda sättet jag vet: Exempelvis 160kSEK plus bonus som ofta innebär det dubbla + 120kSEK bil/år: Jobba utomlands! Det är inte en orimligt hög lön i flera andra länder. Om du sen vill flytta hem och gjort bra resultat så kan du behålla lönenivån och ibland arbetsgivare. Då verkar lönen hög eftersom den jämförs på svensk arbetsmarknad.
Min erfarenhet av PhD är att det troligen är en förlustaffär rent ekonomiskt.
Väljer du ett ekonomiskt fördelaktigt land att jobba i kan du gå in som nyexaminerad över 2 MSEK per år (ink bonus och 13e månadslön). Dessutom kan du halvera skattebördan.
Sjömansyrket kan vara en väg om man får möjlighet att jobba skattefritt.
Kryssning, yacht eller offshore-energi är branscherna som betalar dom nivåerna för befälspositioner. Långledigt då man inte jobbar mer än halva året.
Utbildning 3-4 år högskola.
Jag tror det blir mindre, även utan värnskatten. Däremot är ju tjänstepensioner (tex ITP2) otroligt bra om man tjänar runt 150kSEK, inte lika lätt att få utomlands. Det finns ett band där man får 30% på en rätt så stor del.
Men jag håller med. De som tjänar över 100 i Sverige är riktiga hjältar och måste stå för en hyffsad del av skatteintäkterna.
De personer jag vet med med höga löner har gått en av dessa fyra vägar:
Jobbat sig upp till ledningsgruppnivå på företag med mer än 500 anställda (verkar finnas ca 1000 såna företag i Sverige enligt SCB). Utbildningar är vanligen civilekonom, civilingenjör eller jurist.
Jobbar inom finans (väldigt ofta nån gång på vägen på en bank). Alla är civilekonomer.
Jurister (advokater, rådgivare till företag mm). Dock är många av dessa gränsfall till företagare (delägare på SME) och det är betydligt vanligare upplever jag med jurister med under 100 k.
Extremt smarta personer med hög kapacitet. Ofta dubbelexamen civilingenjör/civilekonom eller civilekonom/jurist (utfört parallellt med goda betyg). Första jobbet är i London eller New York på ett mycket välrenomerat företag inom finans, management eller juridik.
Nr 1 och 2 tror jag är vanligast men för varje som når dit finns många som velat och försökt men inte når hela vägen.
Nr 3 faller delvis utanför din ram men har stött på den.
Det är alltså nummer 4:a jag upplever som rakaste vägen (men såklart ovanlig). Träffat såna personer när de varit ca 20-23 års ålder och hållit på med sina dubbla utbildningar (samtidigt som jag och många kämpade med en…) och uttryck planen på att jobba i London/New York med den typen av jobb. Sen sett hur de faktiskt når dit. Om de kommer tillbaka till Sverige tror jag som andra nämnt att de behåller dessa löner. Att vägen blir så rak tror jag är för att utbildningarna krävt absolut högsta betyg för att ens komma in och då blir ju det här bara möjligt för de smartaste med högst betyg/högskoleprov.
Nej, om man betalar kommunalskatt i Stockholm blir det strax över 60 000, närmare 61 000. Det är bättre att räkna än att gissa: Räkna ut din skatt - Ekonomifakta
Vad som missats av tidigare svar är att jobba med försäljningen. Helst inom tech-sektorn. Var och varannan rekryterare som hör av sig till mig erbjuder en fast lön på över miljonen per år för en säljroll, och dubbla det om du når dina mål.
Min erfarenhet inom detta är även att ingen särskild utbildning krävs. Vissa är tekniska fysiker som hamnat inom området, andra är f.d. telemarketers. Hela spektrat finns.
Fick min deklaration häromdagen och jag tjänade i snitt ganska precis 100k i månaden och skattade i snitt 44k i månaden efter avdrag. Beror förstås på vilken kommun man bor i men för mig blir 100 brutto ca 56 netto. Värre och värre för varje extra krona förstås, vilket minskar incitamentet att arbeta mer trots bristkompetens.
Kika in glassdoor.com. Här kan man se vilka företag som finns, omdömen, vad säljare (Account Executives) tjänar och mycket mer.
I form av vad dessa roller innefattar så är det kortfattat väldigt komplexa säljcykler av mjukvaruprodukter/tjänster mot andra företag som kan ta 6-24 månader. Vanligtvis involveras ett flertalet personer från både det säljande företaget (5-15 personer) och det företag man säljer till, så projektledning av det säljande företaget styrkor. Viktigt är att förstå det köpande företagets behov och problemområden, och hur det säljandes företagets lösning matchar detta. Bygga affärscase och få med beslutfattare (CxOs) på resan.
Jag tjänar mer än 100.000kr i månaden och har många vänner som också gör det. Det finns förstås vissa branscher och yrken som betalar mer än andra (bank/finans, den heta delen av IT, Management consulting, advokatbranschen t ex) men det jag skulle säga är den gemensamma nämnaren - alla i ovan nämnda branscher tjänar ju inte över 100.000 - är rätt utbildning, starkt driv, att jobba hårt och sköta om sin CV och karriärutveckling.
Jag hör ju själv hur det låter, tråkiga och förutsägbara råd, men min personliga erfarenhet är att man måste ha ett starkt engagemang för sitt jobb och även vara beredd att offra en del. Jag har många gånger (jag är chef på emea-nivå i ett amerikanskt företag) undrat om det är värt det. Man jobbar många timmar, det är stora ansvar och prestationspressen är i perioder en välkänd följeslagare.
Jag har ofta tänkt att det vore så skönt om jag kunde vara nöjd med att ha ett vanligt jobb, men kommer alltid fram till slutsatsen att jag skulle bli så frustrerad över att inte få driva, förändra, möta utmaning och känna att jag utvecklas ständigt.
Så, som med allt annat finns det för- och nackdelar. Jag tror summa summarum att om han har viljan att utmanas, driva och leda så ger sig resten. Kan vara bra att välja rätt bransch och rätt företag (stora organisationer, gärna med möjlighet till internationell karriär) och extra bonus om man gillar att leda. Och viktigast är att man tycker att det man sysslar med känns meningsfullt och är värt det på totalen (balans i livet och det där ).
Köra eget IT-konsultföretag, fakturera 900 kr/timme heltid året runt, minus semestrar. Ta sedan ut 46000 kr/månad, två AB med 3:12-regler ger 250000 kr från ena och 180000 kr från andra. Det ger en “nettolön” på drygt 60000 kr/månad, eller mer än vad 100000 kr/månad i bruttolön ger. Och du jobbar 40 timmar/vecka