Hur får man en lön på över 100 000 kr/månad?

Nej, som jag skrev debiterar jag för fasta avtal eller tjänster med ett sk allokeringsavtal.

Paketpris alltså. Är produkten något annat än dina konsulttjänster, eller vari ligger själva entreprenörskapet?

1 gillning

Nja inte paketpris.
Det är oftast olika fasta priser för olika tjänster
Arbetar man som konsult i ett konsultföretag är debiteringsgraden det viktigaste nyckeltalet, självklart är jag mer tidseffektiv än om jag vore anställd :wink:

För att använda en tolkning
*Tillväxtverkets definition av entreprenörskap lyder: “Entreprenörskap är en dynamisk och social process, där individer, enskilt eller i samarbete, identifierar möjligheter och gör något med dem för att omforma idéer till praktiska och målinriktade aktiviteter i sociala, kulturella och ekonomiska sammanhang”.

Det stämmer väldigt bra på mig.

Så du är inte så hyr-läkare då alltså?

1 gillning

Nej inte i traditionell bemärkelse att ett bemanningsföretag anställer mitt företag för att utföra konsulttjänst åt en uppdragsgivare,
Mitt företag har inga mellanhänder mot uppdragsgivaren. Har ett lojalitetsavtal med 3 mån framförhållning men utan kollektivavtal.

Det där med tjp är intressant, att vara anställd med detta KA är tryggt men inte speciellt lönsamt.
Valet mellan tjänstepension och att spara pengarna i bolaget är något många kalkylerar på.
Riskerar man att hamna över brytpunkten för statlig inkomstskatt med sin pension är det klart mycket bättre att spara pengar i bolaget.

Men det är en annan fråga och lämnar detta ämne för att återgå till 100000 kr frågan :slight_smile:

För egen del var det ingenjörsutbildning och sedan en tech-resa med stor portion tur och tajming, medvetenhet i val och relationsbyggande samt fokus på att skapa sig ett namn genom blogg-, podd- och presentationsform. Här någonstans runt 30 år födda gick lönen upp över 100 000 i månaden i ett väldigt svenskt bolag. Samma svenska sätt att se på ledarskap verkar dock vara att “belöna” högpresterande besittande rätt attribut med personalansvar, vilket efter 50+ personer tog bort all glädje.

Likt många i samma sektor blev nästa steg ett utländskt bolag där, min upplevelse utan empirisk data, IC-ledarskap skattas högre. Nu på närmare 700 000 i månaden utan personalansvar och anställd i Sverige med svenska villkor/förmåner/pension. En stor del av ersättningen är RSUs baserad på annan valuta än SEK.

Ingenting har kommit gratis, men gör sällan veckor med mer än 50 timmars aktiv arbetstid. Är närmare 30 än 40 år gammal och räknar med att ha många år kvar…

6 gillningar

Noll utbildning
Noll relevant erfarenhet
Jag flyttade från Sverige och vips hade över 100k/månad

2 gillningar

Vart flyttade du och vad gör du?

Arbetar som fabrikschef i större stad vid de stora sjöarna.
Hade sedan tidigare ingen ledarskapserfarenhet, ansvarar nu för ett P/L center på ett par hundra personer.

1 gillning

Jag tjänar precis över 100k strecket i månaden exkl. bonus och tänkte skriva ett svar här. Men Anli11 har redan beskrivet det på ett sätt som stämmer överens med mina tankar och erfarenheter till 100%

Hårt arbete, uppoffringar, stundtals tvekar man på om det är värt det. Tror det underlättar enormt både för att ta sig dit och att vara kvar på den nivån om man jobbar med något man tycker är kul!

2 gillningar

I större delen av USA så är det normalt att betala 100-150 kSEK per månad för samma person som skulle tjäna 50-80 kSEK i Sverige.

1 gillning

Vilken valutakurs räknar du på eller var det bara generellt? Blir ju enorm skillnad på skillnaden om man räknar på 12 eller 5 kr för en dollar.

Dollarn brukade ligga runt 7kr sisådär 10-15 år sedan.
Nu ca 10,5kr

2008 var den nere och vände på 5,50 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Den magiska tiden då man kunde handla allt möjligt på ebay för en otroligt billig slant och få det skickat direkt hem utan att behöva tramsa runt med någon jävla importmoms eller idioti som kemikalieskatt.

3 gillningar

Om du t.ex. tar en systemvetare/civilingenjör så är det inte speciellt svårt att få 100-150k USD per år i fast och sedan tillkommer ofta short term och lång term incentive plus diverse förmåner. Med en kurs på 10 SEK per USD så är det tämligen enkelt att komma upp på 100 kSEK per månad.

Jag hade ansvar för tre ingenjörer i USA i min förra roll och de tjänade betydligt mer än 100 kSEK trots att de bodde i NC. Riktiga högkostnadsområden som SF, NYC eller Boston ligger en bit högre.

1 gillning

Så är det, särskilt i högkostnadsregionerna.
Och skatten på lönearbete vid de lönerna är lägre än i Sverige.
Å andra sidan är det lätt att hålla sig för skratt när man börjar räkna på vad det kostar att dra runt en familj med 2-3 barn, finare villa och familjens alla behov med allt från aktiviteter till sjukförsäkringar.
Min bror bor och jobbar sedan länge i en dyrare stad i USA och tjänar närmre 350-400KUSD/år medan hans fru ligger på ca 150. De lever såklart gott, men det blir en rejäl burn rate att leva hyfsat välbeställd medelklassfamiljeliv där borta. Tror dagisplatserna för deras två barn ligger på ca 3200USD. I månaden…
Dessutom känner man sig som en besökare från Östeuropa när man går in i en butik. Inte ens Costco kändes billigare än typ ICA hemma.

3 gillningar

Så är det, upplever även att det är ett helt annat socialt tryck också på att ha det ”bästa”, bo i rätt område, gå på rätt skola etc etc. Kostar rätt rejält.

Annars lär man väl ses som rätt udda i sociala sammanhang

1 gillning

Ja, det är ett konsumtionsdrivet samhälle in absurdum.
Det är dessutom svårare att välja ett lite billigare område för det drar med sig en helt annan dimension av sociala problem än i Sverige, samt en rejäl påverkan på skoldistrikt etc.

Brorsan och hans fru köpte ett hyfsat fint hus i ett trevligt villaområde för ca 1,5 MUSD. Ca 100 meter därifrån såldes nästan samtidigt ett objektivt betydligt finare objekt för 1,1 MUSD. Gränsen för två skoldistrikt går precis mellan dem…

3 gillningar

Medelklassliv i USA medför rätt höga kostnader. Vi betalade cirka 250 000 SEK per barn och år 2012 så din bror verkar komma undan billigt. När barnen börjar skolan så går kostnaderna ner men eftersom skolorna i de flesta fall finansieras med fastighetsskatt så ligger fastighetsskatten ofta runt 150 000 till 200 000 SEK per år.

Man får även ta hänsyn till att en amerikansk universitetsutbildning kostar runt 30-50 kUSD per år så med bachelor och masters så landar totalkostnad på 200-300 kUSD. Tar men det som lån så har man en rejäl ryggsäck speciellt eftersom räntorna är betydligt högre än CSN. Nu finns det givetvis skattegynnat 529 sparande och kulturellt så bör man som förälder spara till hela eller delar av sina barns utbildning så relativt få lånar hela summan.

2 gillningar