Själv drog jag igång nåt lämpligt avsnitt av RT när jag diskade eller liknande, med syfte att låta sambon bli ofrivillig passiv lyssnare. Ibland lyssnade hon nån minut när hon passerade genom rummet och ibland ett helt avsnitt när hon gjorde nåt i samma rum. Funkade faktiskt bra. Hon har inte blivit nån fanatisk sparnörd, men hennes ekonomiska världsbild har vidgats och hon har numera ett genomtänkt månadssparande.
Att lyssna på andra som pratar om ekonomi kan underlätta. Man får skratta åt nördiga personer (sorry @janbolmeson) och det triggar igång en del diskussioner som vi annars kanske inte hade haft. Här måste jag också ge en eloge till @carolinebolmeson för att hennes frågor och kommentarer var mycket uppskattade av min sambo. Det gjorde att hon som nybörjare lättare kunde hänga med.
Jag har kört samma taktik på andra områden också. Sambon tror att jag är nördig. Då låter jag henne vara passiv lyssnare på nån bra och underhållande podd i ämnet. För det första lär hon sig att det finns sjukt mycket nördigare personer än mig, och för det andra får hon större förståelse för att ämnet faktiskt kan vara intressant, även om hon själv inte delar passionen för just det ämnet.