Som medborgare har jag alltid haft svårt för att inte yttra mig när jag anser att något är tokigt och är en sån där som gärna lämnar in synpunkter, klagomål, anmäler observerad skadegörelse m.m. till kommunen.
Jag har dock börjat tröttna på den kommunala kontakten genom olika avdelningar såsom gatukontor, miljöförvaltning o.s.v. då det ofta känns som om besluten i de flesta ärenden tas över en kopp kaffe till eftermiddagsfikan och att synpunkter aldrig når högre än till locket på soptunnan i miljörummet. Detta oavsett hur väl synpunkterna är formulerade.
Jag har i skrivande stund en ny synpunkt som jag gärna skulle vilja driva hårdare denna gång men jag är inte längre intresserad av att kontakta kommunen med anledning av ovanstående erfarenhet.
Så hur gör man för att få sin röst hörd som medborgare? Är det enskilda kommunpolitiker man måste försöka engagera då i frågan eller måste man få gehör från kommunstyrelsen?
Blir inte riktigt klok på tillvägagångssättet och definitivt ej när man navigerar webbplatsen för kommunen i fråga.
Det beror lite på vad det är för slags förslag. Jag har haft några grejer som gått igenom bara som medborgarförslag (förlänga en 30-sträcka förbi en skola och bygga ett övergångsställe; den sortens grejer). Om du inte får gehör för sådana förslag så kan det finnas goda skäl som du kanske inte har tänkt på, eller så kostra det mycket och är inget som tjänstemännen har tid att driva vidare för att få pengar till.
Då kan det löna sig att gå vidare till den nämnd som är ansvarig (de politiker som sitter i rätt nämnd alltså, deras e-postadresser brukar finnas på kommunens hemsida). Skriv gärna att du varit i kontakt med kommunens tjänstemän och vad de svarade. Då blir det lättare för politikerna att förstå ärendet också.
Hur du går vidare sen beror på vad du får för gehör från politikerna. Det kan vara att du behöver bilda opinion, eller så kan det vara att du behöver tjata. Kanske är det rentav en dålig idé som du behöver omarbeta en aning. Idéer inom politiken är ofta “dåliga” antingen för att du inte tänkt på hur det påverkar andra medborgare, eller för att det kostar mer än det smakar, eller för att det inte ligger rätt i tid. Politikers jobb är ju att prioritera och då framförallt prioritera ned. Sen kan vi såklart inte utesluta att det finns dåliga politiker och/eller tjänstemän i kommunen. Men om du inte får gehör så ska du nog i första hand utgå från att det finns goda skäl, och eskalera din frustration först om du har bevis på att det handlar om inkompetens.
Om du känner att du har tid att engagera dig politisikt så kan du börja med att ta kontakt med ett lokalt parti. Det är nog en jobbigare väg men om du kan bidra med hjälp den vägen så är det bra för alla. Vi behöver engagerade och duktiga politiker!
Jag tycker att jag brukar få bra svar från min kommun. Men jag förstår också att de inte kan genomföra allt. Jag vill ju inte ens att de ska genomföra så himla mycket eftersom allt kostar pengar
Politikerna ska f-n lyssna på oss medborgare, det är ju vi som betalar deras löner. Fransoserna brukar dumpa några lass kodynga utanför entrén till kommunalhuset när det har gått för långt, det kanske är något att ta efter.
Beror väl lite på vad synpunkten handlar om, om det landar på enskilda tjänstemannens bord eller ifall kommunpolitikerna kan påverka något…
Men det bästa är nog lobby lobby lobby. Kolla upp vilka som sitter i din kommuns nämnder och kommunfullmäktige. Ju mer ansvar desto bättre. Helst ska personen bo i samma område som dig och också påverkas av beslutet. Kontakta och uttryck dig sakligt hur beslutet gagnar kommunen på lång sikt. Ingen vill lyssna på någon som bara gnäller.
Om inte det funkar (eller du vill just gnälla) så gäller det att bygga opinion. Lokala facebookgruppen, lokaltidningen och namnlistor. Få med fler på din linje och det blir svårare för kommunen att försvara sig
Jättebra information, precis sådana inlägg jag söker
Jag har även funderat på att engagera mig politiskt, något andra i min omgivning faktiskt har föreslagit mig att jag borde göra.
Du har redan fått bra svar i tråden och verkar göra rätt saker redan nu.
När det gäller kommunala områden är det olika instanser som äger rätten att fatta beslut. Det har @emilv redan beskrivit kort. Jag kommer därför bara göra en kort summering, som guide för vem som kan kontaktas i vilket skede.
Tjänsteperson
Varje förvaltning agerar utifrån fastslagna direktiv i kommunfullmäktige. Varje förvaltningschef har en delegationsordning som har stämts av med politikerna i den/de nämnder som ansvarar för förvaltningen. Som del av denna delegationsordning kan tjänstepersoner få fria tyglar inom vissa ramar rent verksamhetsmässigt men också budgetmässigt.
Förvaltningssekreteraren
Denna person är spindel i nätet och känner till allt om hur förvaltningen fungerar. Är du osäker på vägen fram och vem som är rätt person för det du är intresserad av kommer denna person kunna hjälpa dig framåt.
Politiker i en förvaltningsnämnd
Varje område som kommunen hanterar har en politisk nämnd med utsedda politiker. Dessa politiker agerar efter de direktiv och riktlinjer som kommit från kommunfullmäktige. De kan också agera lite mer fritt för att lösa utmaningar och problem för kommuninvånarna än vad tjänstepersoner kan göra. Når du inte fram till den du först inleder en dialog med är det bara att fortsätta tills du hittar en som det klaffar med. Varje parti utser en företrädare som representerar partiet och alla dess ledamöter. Denne person har ett finger med i allt som händer och är oftast en bra kontaktpunkt initialt. Utöver det har varje politisk nämnd också en till fyra ordföranden som leder det dagliga politiska arbetet. Dessa och förvaltningschefen sitter i ett arbetsutskott/verkställande utskott och tar fortlöpande beslut vad gäller förvaltningens verksamhet. Når du fram till en av dessa personer har du i princip kommit i mål.
Politiker i kommunfullmäktige
Alla politiker i ett fullmäktige är valda utifrån rösterna på valdagen och valsedlarna. Det går inte bli invald här utan att först stå med på valsedeln. Dessa människor brukar ha en del att säga till om i sina egna partier. I övrigt fungerar deras arbete som för en förvaltningsnämnd. Prata runt med flera för att få gehör för det du vill förändra.
Politiker i kommunstyrelsen
Här sitter de politiska topparna som styr allt i kommunen. De leder arbetet och har en budget och visst manöverutrymme, men det stora arbetet med vad som görs, hur och budget ligger på kommunfullmäktiges bord.
Medborgarförslag
Alla som vill kan föreslå förslag till kommunen som kräver ett visst antal supporters för att det förslaget skall tas vidare inom den kommunala processen. Oftast bereds dessa förslag i den nämnd som äger ärendet innan det kommer till kommunfullmäktige för ett beslut. Här är den första punkten att komma med förslag som kommunen skall agera på.
Hoppas det hjälper förståelsen av vad det är bäst att försöka sprida sitt budskap. Det absolut bästa sättet är som föreslagits ovan att bli medlem i ett politiskt parti och driva frågan där.
Beroende på kommun tar det olika långt att få igenom sina hjärtefrågor. När jag var medlem i kommunfullmäktige i en större kommun tog det två år att få min motion genomröstad i kommunfullmäktige och ytterligare två år innan den var i effekt i verksamheten. Då var jag alltså folkvald via valsedeln via ett val, trots det tog det 4 år från att jag lade motionen tills dess innehåll var verkställt.
Tack @Anonym för ditt svar och att du även delade med dig av din egen erfarenhet. Är precis denna typ av relevant information inom kommunpolitisk hierarki jag söker att bli upplyst om