Skriva brev till politiker - Hur gör man?

I min region är politikerna på väg att ta ett beslut som jag inte håller med om. Jag vill därför framföra mina synpunkter och alternativa förslag. Jag tänkte skicka e-post.

Är det någon annan här som gjort det tidigare eller har tips på hur jag bör lägga upp det?

Tänker att jag bör kontakta de som styr och kanske även någon i opposition, som jag tänker kan tänkas ta min ståndpunkt.

Jag har kontaktat regionen och begärt ut en lista på handlingar om ämnet de senaste månaderna, för att få material att underbygga mina argument mot. Jag har också begärt ut äldre material från in tidigare liknande händelse för något år sedan. Jag bad om att få en lista på handlingar, för jag tänker att det kommer vara så många att de inte har lust att skicka en kopia av varje. Rätt tänkt?

Dessvärre vet jag inte om jag kan underbygga hela mitt brev med konkreta fakta utan en del blir mer känsla. Beslutet beror också på budgetramar och jag har nog svårt att förstå hela budgeten och kunna föreslå hur pengarna bör omfördelas.

När jag googlade runt fick jag upp den här informationen från Osby kommun:

Osby kommun :
Enligt lag måste politiker eller tjänstemannen svara, antingen själv eller genom någon annan. Enligt de rekommendationer som finns ska du få svar högst tre veckor efter att du skickat ditt brev. Du kan skicka ditt brev med vanlig post eller via e-post. Kom bara ihåg att ställa en fråga och säga att du vill ha svar. Först då måste politikerna svara.

3 gillningar

Ifall du är seriös tror jag inte brev eller email räcker, ta en promenad dit och fråga om du får bjuda på lunch för att dela tankar och idéer om framtiden för området, att du vill ha en öppen och lugn dialog.

1 gillning

Du kan bara mejla till den högst uppsatta politikern tex ordföranden till regionstyrelsen samt ledamöterna som sitter i den nämnd/styrelse som ska ta beslutet.

De är skyldiga att lämna ut alla handlingar, dock så får du betala för det. Vilket kan bli en del pengar om det är många sidor. Så mitt tips är att bara begära det som du behöver.

Min erfarenhet av medborgare som skickar in förslag att det ofta är väldigt mycket känsla och de har inte koll på helheten av frågan som gör att man tvingas ta ett impopulärt beslut.

Är inte säker på att kommunen måste tvunget svara. Men det räcker i princip med att svara. ”Tack för dina synpunkter”.

Enklaste sättet att få gehör är att gå till media som ev kan lyfta din oro. Kanske är det flera som känner som dig som du kan prata med så ni tillsammans kan gå till media.

Kan du förklara lite mer ingående över vad det är som de handlar om så kanske jag kan hjälpa dig bättre.

Kanske en insändare i tidningen?

Prova att mejla, ganska kort, till alla i regionstyrelsen och säg att du läst alla handlingar i ärendet X och att du är orolig för att utifrån ditt perspektiv är regionen på väg att ta fel beslut. Fråga om du får låna 20 minuter på telefon för att beskriva din syn.

Människor - politiker är människor - har svårt att läsa långa textsjok de inte bett om. Men det finns en chans att de blir nyfikna på vad du menar och vill få höra.

3 gillningar

Intressant fråga.

Om du är den enda med samma tankar så ska du nog inte ha stora förhoppningar om att kunna påverka politiska frågor. Vilket faktiskt är anledningen till att politiska partier finns. Där kan du ansluta dig till andra med samma åsikter och påverka den politik som förs.

Eller så kan du åtminstone ta reda på om det finns andra med dina åsikter och bekymmer.

1 gillning

Jag har gjort detta tidigare. Det var inga problem. Jag har skrivit både till riksdagspolitiker och lokala politiker. Svar fick jag inte från alla men det var iallafall fullt tillräckligt.

I mitt fall handlade det om mycket specifika frågor där jag rent faktiskt hade specialkunskaper. I ena fallet handlade det om lokala frågor som jag hade egen erfarenhet av. I andra fallet handlade det om en specifik aspekt av ny EU-lagstiftning.

Om frågan handlar enbart om att ”tycka” si eller så vet jag inte riktigt om det är värt besväret. Att däremot tillföra fakta eller specifika argument fungerar definitivt. Man kan inte ha koll på precis allt som politiker.

1 gillning

Tack för många bra svar!

Jag ska fundera på hur jag ska gå vidare. :thinking:

1 gillning