Vem ska vi kontakta? Hur ska vi göra?
Än så länge är det nog bara SAVR som erbjuder ett begränsat antal Vanguard fonder (tre stycken senast jag kollade), men med ett plattformspåslag om 0,09%…
European_Client_Services@vanguard.co.uk
Eller din börsmäklare?
Levler erbjuder fyra Vanguard-fonder, dock noterade i USD eller EUR.
Skulle vara kul och intressant om någon lanserade en oetisk fond som bara investerar i sådant ESG-fonder undviker. Den kunde då användas som motvikt för att få en neutral exponering eller för att gå “all in” i oetiskt, detta borde vara nedpressat och därmed ge högre förväntad avkastning.
Angående förtydligandet “(inte ETF)”, vad vill du åstadkomma genom att inte använda ETF ?
Tidigare svar:
Använd någon av de många EU baserade investerings platformar som har börser med Vanguards ETFer på, tex Degiro, IBKR, Trade Republic. De flesta har väldigt låga courtage och låga växlingsavgifter. Det går även att gratisväxla upp till maxbelopp per månad via Revolut tex. Sparar man < 10kSEK per månad är växling gratis via dem.
Hela EU har tillgång till Vanguards UCITS ETFer (de är godkända för försäljning i alla EU länder).
Varken Avanza eller Nordnet erbjuder väl Vanguards “vanliga” fonder. Endast ETF:er vilket inte är vad som efterfrågas.
Det var ett svar på att köpa ETF via de paneuropeiska mäklarna
Skillnaden är att Avanza ta ut jättemycket avgifter för både courtage och valutor. Ungefär en x10 jämfört med de Europeiska alternativen. Jag vet inte vad det kostar på Nordnet iofs
Courtage är inte så farligt, beroende på storlek. Men växling är kostsamt både hos Avanza och Nordnet. Men, dessa erbjuder ISK, gör de internationella det?
Nej, det har jag inte sett, men iofs inte heller önskat / lerat efter.
Vad gör dessa fonder så speciella? Genuint nyfiken, kan inget om detta.
Inget ESG-filter är väl huvudsaken
Jag tror du bor i en liten bubbla för att mycket av utbudet i Sverige är ESG. Här är de största ETF:erna, det är noll ESG i dem. Jag tror inte en sekund på att nåt “oetiskt” är nedpressat.
Ser även att Levler har 0kr i växlingsavgift i prislistan? För bra för att vara sant? Fonderna i fråga kostar bara 0,15% totalt
Ja jag lever i en bubbla för som utlandsboende som använder Avanza + Nordnet tillåts jag inte handla någon av dessa tyvärr. Men även globalt blir alltmer ESG, drivs av t.ex. Blackrock. Detta var också ett svar Avanza gav mig när jag kritiserade dem för att driva ESG.
Man får passa på nu. Nysparar en hel del i den.
-
Blackrock överger ESG för att ingen i USA bryr sig om det (https://www.etf.com/sections/news/blackrock-dissolves-esg-funds-firm-steps-back-label). Typ som att ingen i USA återvinner, att hälften av landet inte ens tror på global uppvärmning, och att nästan ingen tycker att klimatet är en viktig fråga i deras nästa presidentval.
-
Avanza/Nordnet driver ESG för att nästan alla i Sverige vill ha ESG. Typ som att vi är extremt flitiga på att återvinna, att nästan alla ser klimatuppvärmningen som en väldigt stor risk, och att klimatet alltid är en hjärtefråga i politiken.
Så jag förstår inte riktigt din kritik mot Avanza/Nordnet. De gör vad kunderna efterfrågar.
Har kunderna verkligen efterfrågat ESG?
Kan jag inte hålla med om.
Däremot är det bra om många kritiserar dem och får dem att backa, det är viktigt.