Vi driver en mat och familjelivs blogg
funkar bra för oss!
Vad har ni för affärsmodell? Tycker det är svårt att få lönsamhet på en svensk blogg, i vilket fall med AdSense eller affiliate. Kanske samarbeten/sponsrade inlägg, men då är det mer åt influencer och då tänker jag att Instagram eller YouTube är en bättre kanal.
Yes, sedan tänker jag att man många gånger även kan kombinera olika aktiviteter beroende på vad man tycker är kul. Så här gör jag t.ex:
-
Walk-and-talk - Jag försöker gå en promenad varje dag (=träning) och under dessa har jag ofta planerat in telefonsamtal med vänner, kollegor eller liknande.
-
Jag är ofta kompis/vän med dem som jag jobbar med. Att t.ex. hänga med vänner tenderar ofta även komma in på något av de områden som jag tycker är kul och sedan återanvänder i andra sammanhang - t.ex. personlig utveckling, företagande, investeringar med mera.
-
Arbeta så att projekten drar synergier av varandra. Projekten behöver inte vara isolerade från varandra. Det vill säga att lillebror är skiljd från lillasyster. Ett konkret exempel från mitt liv ”RikaTillsammans <-> Patreon <-> Saminvesteringsprojekten”. Ett annat är ”RikaTillsammans <-> Spirecta” eller hur jag återanvänder samma personer / leverantörer i olika projekt. Ett problem som är löst på ett sätt på ett ställe kan återanvändas.
På det sättet får man en effektivare tidsanvändning.
En tanke till - det som jag ofta ser många lägga mycket tid på och som jag över tid har dragit ner väldigt mycket är mediekonsumtion. Det är ju därför jag nästan inte hänger på sociala medier trots att jag egentligen kunnat motivera det med att det är mitt jobb. Det är för mycket slöseri på tid i förhållande till annat jag vill göra.
Det andra som tog mig ett par år att rationalsiera bort som jag såg som en enorm tidstjuv är pendling / restid. Ett tag pendlade jag Malmö - Helsingborg. Ca 50 minuter enkel väg. Det var ca 1.5 timmar om dagen. På en vecka var det 7,5 timmar. På en månad 30 timmar. På ett år nästan 350 timmar. Det är många timmar som kunde gått till ett lillasyster- eller ett lillebror projekt. Ännu värre var de 5 timmarna enkel väg Malmö / Stockholm.
Så jag tänker att t.ex. alla som numer jobbar hemifrån på grund av Corona och hade restid, den tiden borde ju utan problem kunna gå att använda mer effektivt.
Sedan blir ju resten prioriteringar. Jag vet att många kompisar lägger jättemycket tid på renovering, bygga altan och liknande. Det är något som jag har prioriterat bort till fördel för min lillebror/lillasyster projekt. Men också för att de inte ger mig energi. Så till syvende och sist kommer de ner till frågan - vad tycker jag är kul? Vad ger mig energi? Vad vill jag göra? Och sedan vara brutalt hård i att prioritera enligt svaret man får fram.
Började som en blogg när bloggande var populärt i världen.
Vi har mycket samarbeten att företag köper inlägg med länkar till dem. (De vill egentligen få mer trafiken för att nå högre rating på google)
Skit i att jobba med direkt reklam, ger inga pengar och du tappar kunder. (Menar popupfönster och banners)
Vi gör mycket saker med familjen och dokumenterar/skriver om allt. I och med att vi har gjort det så länge så får vi också erbjudande att åka till ställen gratis.
Vilket i sin tur ger oss material att skriva mer om.
Bloggen fungerar också som en receptbank med flera tusen recept som vi har skrivit om i över tio års tid. Så många använder återkommer till bloggen för att leta recepten.
Lanserar snart en ny Webshop med egna produkter/design 
Hej Anton,
Jag vill själv komma igång med en webbsida/blog för att testa min affärsidé. Det finns många öppningar för att komma igång med finansiering genom partnerskap med andra företag. Men jag har aldrig gjort det. Kan du tänka dig att ta dig tid för ett telefonsamtal i veckan och berätta om allt som du har lärd dig på vägen? Jag har många frågor både kring det tekniska tillvägagångssättet och kring samarbeten.
Många hälsningar, Kerstin
Starta gärna en tråd med specifika frågor här i forumet @Kerstin_Malmo så hjälps vi åt. Tror vi är ganska många som kan hjälpa till och det hjälper dessutom andra. 
Håller inte med Jan: ett års buffert + att dra ner utgifterna skulle jag säga är en bra plan för att finansiera starten. Detta så klart i kombination med en plan för hur man ska få till intäkter och en inställning att vara beredd att omvärdera och fatta nya beslut allt eftersom.
Skillnaden beror nog på personlighetstyp. Det här är motsatsen till hur jag ser på mitt företag och hur jag beter mig i en anställning:
Så vilka sätt finns det att lösa det som statligt anställd? Kan slå vad om att det går.
Inom det offentliga kan det skilja sig otroligt mycket mellan olika landsting och hur det funkar statligt. En del landsting är rätt tillåtande till bisyssla medan en del säger nej i 100% av fallen. Misstänker att det ibland handlar om ett (i längden ostrategiskt) sätt att behålla personal för att det är så vanligt att man går ner i tid för att arbeta med bisyssla och sedan lämnar det offentliga helt efter några år. Missnöjet handlar ofta om att den offentliga arbetsgivaren beskostat utbildningar osv.
Starta en tråd som Jan säger så kan jag svara på det frågor som du har
vill gärna hjälpa andra samtidigt! @ mig i tråden så jag inte missar!
Men viktigast av allt är nog att äga din egen sidan och inte börjar blogga skriva för någon annan på deras plattform.
Sedan att skapa ett företag när du skapat bloggen/hemsidan är att rekommenderar, Skatteverket kommer uppskatta det 

Tips: Föräldraledighet passar strålande för bootstrapping ’Hint’ ’Hint’
Det ena utesluter inte det andra. ![]()
Klart att jag aldrig kommer argumentera mot en buffert. Men den får inte göra en slarvig. Något jag tyvärr sett i verkligheten alltför ofta.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vill starta bolag men inte vara illojal och konkurrera med nuvarande arbetsgivare
Hitta ett jobb där du arbetar hemma. Den tiden du sparar på att pendla kan du lägga på annat.
Själv sparar jag 2h/dag i pendling sedan pandemin startade. Det är 10h i veckan som jag lägger på egna projekt vid sidan om.