Hur fira (och bokföra) små vinster under bra börsår?

Ibland gör man bra saker som resulterar in en vinst på några tusenlappar, tex en IPO eller en chansaktie man råkade köpa och sälja med rätt tajming. Hur firar ni detta? Jag har problem både med den mentala och den riktiga bokföringen :slight_smile: Låt mig beskriva min situation:

Jag har under 2021 gjort en fin vinst från börsnoteringar. Dessa tusenlappar kommer in som värdeökningar på tex ett ISK-konto. Bokföringsmässigt blir detta en värdeändring av en tillgång med syns inte i resultatrapporten.

Tar jag ut 1000kr och spenderar, så blir det dock en utgift som kommer upp i resultatrapporten.

Jag är medveten om att värdeökningen på kontot syns i balansrapporten, men under ett bra börsår (som 2021) så kan lätt sådana här små vinster ätas upp av större börsrörelser.

I texten ovan använder jag riktig bokföring som exempel, men som ni säkert kan läsa mellan raderna så är det det mentala jag inte har fått koll på. Har ni några bra tips på hur jag ska lura mig själv till att bli bättre på att fira detta?

Tack!

Kan du sätta en regel att du alltid dricksar dig själv med tex 10% av vinsten? Och att de pengarna inte ska gå till sparande utan något annat, tex något du normalt inte unnar dig. Städhjälp, taxi, hemlevererad middag, weekend på hotell, kul kurs, teater, etc.

2 gillningar

Nja. Detta är ingen riktigt bokföring. Har du sålt dina IPO så skall vinsten hamna i resultaträkningen. Vinsten hamnar sedan också i balansräkningen när du gör bokslut.

Tänk dig själv om ett företag skulle bokföra sina intäkter direkt mot balansräkningen och därmed slippa skatt. Inte helt lyckat om Skattemyndigheten får reda på detta.

Detta är i och för sig formalia, och en privatperson behöver inte bry sig. Se dina IPO som en extraordinär intäkt som du kan konsumera hur du vill. Du kan kanske ha ett separat ISK för Ipo som du därmed har lättare att hantera mentalt.

Jag har en separat portfölj på Avanza vikt åt just swing trading, IPOer etc. Lite lättare att följa då jag vet att jag satte in en exakt engångssumma som nu vuxit med x%.

1 gillning

King crab, ostron och champagne varje gång portföljen passerar en ny miljon. Bokför inte alls och köper det vill ha och i överflöd. Firar dock inte tusenlappar från IPOs, kanske kan bli bättre på det.

1 gillning

Hej och tack, började ana att det låg något i detta. Jag använder Spirecta och tänkte att det gjordes tekniskt rätt där men tror att din kommentar och annat jag läste inser att jag inte konfigurerat det rätt. Frågan kvarstår dock på det emotionella planet, hur firar man en liten vinst som egentligen inte betyder något i de stora svängningarna?

Samma här :slight_smile: Men firar du det på något sätt?

Det var ialla fall det som var min fråga här, hur blir man bättre på att fira de små sakerna? Men “skönt” att höra att jag inte är ensam om att inte göra det. Kanske får vi äta ostron tillsammans :slight_smile:

Känns det som att det är viktigt att fira oftare? Mitt trick är att försöka vara mer tacksam varje dag och fira de större tillfällen.

1 gillning

Jag hade samma problem i början av mitt sparande. I takt med att sparandet ökade så har problemet"vöxt bort". Kommer säkert att bli så för dig med.

Försök se det positivt. Ditt “problem” innebär samtidigt att du inte överkonsumerar.

Guld. Gillar hur du ifrågasätter allt på en djupare nivå! Tack!

1 gillning

Fira, men håll det måttligt. Hur du ska bokföra det får du komma på själv :sweat_smile:

Gör dock inte som en del gjorde under IT boomen, där de såg uppgångar som säkra pengar på banken och de spenderade lön och buffert på lyxkonsumption.

Sen kom IT kraschen. Du kan säkert gissa hur de kände sig då …