Hur fördela boendekostnader mellan mig och sambon med 3 barn (50%)

Det finns ju inget helt rätt och helt fel i detta egentligen med kan dels hur vi resonerar hemma. Min sambo har ett barn sen tidigare.

Jag är väldigt engagerad i hans dotter av olika anledningar och har varit med sen tidigt. Hon säger ibland att hon tycker att hon har två mammor och vi har en fantastisk relation. Med det sagt så är det inte mitt barn och jag är inte hennes mamma utan hon har två biologiska föräldrar som har det övergripande ansvaret.

Det finns mycket tyckande om bonusfamiljer och det är ofta slitsamt. Det hör inte till din fråga men ett tips är att hitta nån i din närhet i liknande situation som du kan prata med ibland. Det behöver man i en sådan kontext är min upplevelse. Det är tidvis mycket slitsamt, speciellt i början.

Hur som helst. De som säger att ”i en familj delar man allt” och därmed tycker att det är självklart att man delar kostnad även för partnerns barn: det är absolut inte självklart och i en bonus familj delar man inte allt på samma sätt som i en mer traditionell familj. Det finns en hel massa saker som istället delas mellan barnets föräldrar (alltså inte bara ekonomiskt) och att kladda ihop det för mycket är enligt min erfarenhet inte särskilt bra.

Man kan välja att dela ansvar för ekonomin, regler, nattning, körandet till aktiviteter, läxläsning mm om man vill men det är ingen självklarhet och inget man bör förvänta sig. Alla par får hitta det som passar dom bäst och med tiden hittar man sitt eget sätt att göra saker. Jag har sett många par där föräldern förväntar sig att man delar på alla uppoffringar dvs ansvar och utgifter men inte på mandat, bestämmanderätt över scheman, regler mm och det har aldrig slutat väl då det sliter enormt på en relation.

Efter denna utläggning så kan jag dels hur vi gör och mina egna tankar för er:
Vi delar boendekostnader för mat mm som rör oss rakt av och föräldrarna delar övriga kostnader, aktiviteter, fritids mm mellan sig. Detta gör vi dock då jag tjänar betydligt mer än min partner. Hade han varit barnlös hade jag troligen betalt mer totalt.
Nu har vi dock varit tillsammans så pass länge och är en samkörd familj, vi letar hus och planerar barn kommande åren. Då kommer jag betala mer i och med att jag tjänar mer.

I ert fall så skulle jag råda er att absolut inte dela på kostnaderna för barnen nu i början. Vill ni göra det senare om några år när ni ”landat” i ert gemensamma projekt som bonus familj och rätt ut hur nya familjen ska vara och fungera så absolut. Men då, gör det utifrån hur mycket du faktiskt är med som del i barnens familj.

I ett fall då ni tjänar lika hade jag startat med att han betalar kostnaden för sina barn utifrån hur mycket ni har dom (1,5 barn om han har dom 50%) och sedan omvärdera några år in i samboskap och/eller när er ekonomiska situation ändras.

Kring att du ska betala mer för att du är hemma mer så låter det barnsligt (om det inte är så att han dubbelt boende av nån anledning?). Lite som att ni hade försökt räkna ut vem som använder mest toapapper eller sliter mest på soffan…

Lycka till och hoppas ni hittar en lösning som passar er! :pray:

2 gillningar