Hur förhåller du dig till afterwork?

Chefens har ansvaret att leda och fördela jobbet. Jobbar man sent genom AW en kväll så innebär det rimligen att man kan sluta vid lunch på fredagen efter.

1 gillning

Testa denna approach och återkom sen och rapportera hur det gick.

2 gillningar

Vet kollegor som gjort det framgångsrikt flera gånger per vecka, i åratal. Knepet är att de inte berättar för sin chef att de skippar efter lunch, och att chefen är för inkompetent för att förstå det. Så med “rätt” chef går det utmärkt.

Låter supersmart. Stor win.

1 gillning

AW är en högst frivillig möjlighet att umgås med sina arbetskamrater utanför jobbet. Vill man inte kan man låta bli, för då är man kanske inte jättekul att ha med heller. Och då får man va införstådd med att de förstår att man inte vill umgås med dem. Och va ok med att de andra kanske får en närmare relation efter att de varit ute och roat sig ihop. Hur mycket det ligger en i fatet beror ju på hur sammansvetsade de blir och hur utanför man själv blir, vilket är olika på alla arbetsplatser. Men vet nog ingenstans det är katastrofalt om man inte undivekr kollegorna på arbetstid också. Personligen tycker jag att det kan va himla trevligt att lära känna dem lite utanför jobbet ibland. Klart inte varje helg. Men några gånger om året iallafall. Man undrar ju hur ofta man får erbjudandet om man tycker att det tar upp alldeles för mycket av ens fritid.

Det man inte kan göra är att vägra att gå på något alls som inte företaget betalar och ändå gå och gnälla över att inget kul arrangeras och att man gärna skulle umgås mer utan att framstå som total lögnare och snyltare som bara är med när det bjuds. Har jobbat med många såna. Vill du inte så stå ialla fall för det.

Vi är 5 st på mitt jobb varav 4 på ett kontor och 1 i annan stad, har varit med på varje AW i princip men har de senaste åren stört mig på en kollega som fuskar med arbetstiden och nu har en nyanställd också börjat göra som hen.

Har ingen lust längre att sitta med chefen och dom andra 2 och låtsas vara kungar när företaget knappt går med vinst :sweat_smile:.

1 gillning

Går gärna på AW, då det ofta ackompanjeras med någon lättsam aktivitet, vilket gör att vi kolleger lär känna varandra bättre, vilket gör att arbetet blir bättre och roligare. Förstår man inte det, så förstår man inte att, att jobba innebär till 90% att hantera relationer och vill man inte lära känna sina kolleger så missar man lite, på flera olika sätt.

Nu bjuder jobbet på dylika evenemang, så jag ser inte att jag förlorar något på att delta, snarare tvärtom…

Men vi är alla olika.

1 gillning

Kanske dags att söka sig vidare?

1 gillning

Liknande situation till viss del. Snackat med chefen? Trist situation om man själv vill jobba.

AW har varit rätt skralt och jag tillhör de som inte får en inbjudan till AW när resten av gruppen anordnar. Så gruppdynamiken är som den är ;). Spenderar hellre tid med de som vill umgås istället.

4 gillningar

Det kanske är så att jag redan jobbar så pass mycket att jag inte hinner träffa min familj eller vänner så mycket som jag vill. Eller att jag jobbar 8h per dag och inte har energi kvar efter jobbet och därför inte ser hur jag ska hinna med AW på eftermiddagen/kvällen.

Alla har olika mycket ork och energi till olika saker. Gå ni på era AW:s, det låter jättekul. Men det är inte för mig. Alla är vi olika.

2 gillningar

Lite de tankar jag gått i med. Samtidigt för egen del är tiden bristvara och försöker få till allt det där på raster, före/efter möten och så vidare.

Hade jag inte haft familj eller “bara” sambo har det varit enklare då jag utan tvekan hade gått.

2 gillningar

Jag tillhör ju kategorin utan barn som gärna går på AWs.

Men jag förstår inte riktigt kritiken om att företag skulle utnyttja detta. AWs ser jag som en grej som är helt och hållet utanför företaget. På vår avdelning som kör AW då och då är vissa nästan alltid med, andra ibland och vissa i princip aldrig, men generellt bra uppslutning. Jag har aldrig hört någon som blivit ifrågasatt för att inte vara med.

Man kan ju vara kollegial ändå. På lunchrasten osv.

3 gillningar

Går med glädje när jag kan.

Oftast är det bara några kollegor som dragit ihop det så inget officiellt.

Utmärkt tillfälle att lära känna folk, och t.o.m. få goda vänner över tid. En AW klubb pågår fortfarande trots att alla slutat där :joy:

Också ett utmärkt tillfälle att få nys om vad som är på gång i olika delar av företaget som man annars typiskt inte hör om mellan ”silos”, åtminstone inte den ofiltrerade versionen :sweat_smile:

1 gillning

Det är olika från arbetsplats till arbetsplats. Jag har jobbat i större grupper där man anordnat aw själva bland kollegorna. Där har det inte varit så jättestor press att själv delta.

Men, jag har också jobbat i grupper på 5-10 personer där aw:s tas upp av chefer på avstämningar med gruppen. Där är nästan alla alltid med på aw:s och de enstaka som avstår ibland brukar alltid ha en motivering till att det inte är möjligt just den gången (men nästa!). Där är pressen betydligt högre att själv delta och där känns det som att chefer driver på för att det ska bli gratis teambuilding utanför arbetstid. Att aldrig vara med skulle sticka ut rejält.

1 gillning

Okej, då förstår jag mer hur du menar. :slightly_smiling_face:

Du verkar ofta ha otur i många situationer du råkar ut för… Hur gör man i fallet att 9 av 10 medarbetare inkl. chefen vill gå ut på AW och 1 medarbetare inte vill det. Skall man då aldrig ha någon AW och göra de övriga 9 medarbetare besvikna och som då tycker att chefen och företaget suger som inte ordnar några AW’s?

Själv tyckte jag det var kul med kickoff, julbord, AW mm när jag var yngre men med åren minskade intresset. Mot slutet förklarade jag helt enkelt att jag inte var intresserad och det var aldrig några problem varken för chefen eller arbetskompisarna.

Efter en tid tillsammans på jobbet kände man ju varandra ganska väl och hade respekt för att alla hade olika preferenser. Har man inte denna respekt bland kollegorna har man förmodligen problem med andra saker också och då är det väl dags att söka något annat.

1 gillning

Jag kan gärna gå på AW om det bara handlar om att äta eller dricka något men om det också är någon aktivitet involverad avstår jag då det inte intresserar mig.

Jag vet inte om jag har mer otur än andra. Nog tror jag det går att ordna aw:s utan att det kommer från chefshåll och tjatas om vart och vartannat möte med gruppen. Man kan försöka vara mån om att dämpa det sociala trycket så att det inte känns som tvång. Vissa arbetsplatser lyckas bättre med det än andra. Att det tjatas och pressas på vissa arbetsplatser och att man samtidigt är snål med sociala events på arbetstid gör att man misstänker att det handlar om att man försöker teambuilda utan att behöva stå för kostnaderna.

1 gillning

Fast nu menade jag om medarbetarna vill träffas på AW och vill man då ta en öl eller ett glas vin är det väl varken lämpligt eller ens tillåtet att göra det på de flesta arbetsplatserna i Sverige.