Du menar supa? Sådana aw:n har jag aldrig varit med om. Det är middag där typ hälften dricker en alkoholhaltig dryck till maten. Brukar vara väldigt torrt och trist på så sätt men jag har hört att det ska finnas vissa arbetsplatser där det krökas hejvilt.
Förut när jag var yngre och typ aldrig varit på aw såg jag framför mig att man gick på krogen och drack en massa alkohol tillsammans med kollegor på fredag eftermiddag. Blev ganska besviken när det visade sig vara precis tvärtom. Nu på äldre dar är det ganska skönt att det är ordnat och inga sena fredagskvällar som tas i anspråk
Den här tråden är fascinerande. Ingen är överens om vilket scenario det är man diskuterar och det går inte många inlägg innan preferenserna är så polariserade att alla ansträngningar eller förslag garanterat kommer kränka någon.
Hos oss händer det att medarbetare vill äta middag ihop och/eller ta en öl, som avslutning på arbetsdagen. Någon lägger ut en blänkare och de som vill hakar på. Det är inte mer komplicerat, trodde jag
Ja, men precis så jag föreställde mig att det skulle gå till och det är också så jag tänker att det borde gå till! Nu blev jag kränkt och lite ledsen över att det inte är så det funkat där jag har jobbat. Det är en sorg!
Jag och frugan har inga barn men jag vill inte gå ut på after work med arbetskamraterna på fredag kvällen efter att ha jobbat hela veckan. Helgen är ju tillräckligt kort ändå. Nä vad jag gör på min fritid bestämmer jag själv.
Det är väl att man efter arbetstidens/arbetsveckans slut går ner på den lokala puben tillsammans med arbetskamraterna och äter mat och dricker dryck till reducerat pris.
Spännande tråd, fanns fler åsikter än vad jag hade kunnat förvänta mig inom just temat AW. Förstår flera sidor dock!
Jag kan förstå att vissa tycker att kollegor är väldigt viktigt och då är ju även AW ett bra sätt att lära känna dem. Förstår dock ännu mer de som tycker att 40h/vecka är tillräckligt med tid att lägga på sina kollegor.
Tycker framförallt att AW är helt frivilligt och att det är något man inte ska känna sig tvingad att gå på.
Personligen har jag många vänner och är väldigt upptagen. Nu har jag dessutom fått barn så jag lägger inte mer tid på kollegorna än jag måste. De är trevliga men jag har vänner och en partner som jag aktivt har valt som är betydligt roligare att umgås med så jag lägger hellre min tid på dem.
Jag gillar aw, även om de är på fredagar. Min arbetsgivare är modern och tillåter mycket hemarbete. Ibland träffas vi dock hela kontoret någon vecka per år då vi trängs inne på kontoret (som nu är mycket mindre tack vare att vi får jobba hemma, vilket gjort att fler kunnat anställas tack vare att arbetsplatsen minskat på kostnaderna rejält!). I dessa sammanhang bjuder ofta arbetsgivaren på en after work, antingen catering på kontoret eller restaurang. Trots att jag inte dricker alkohol försöker jag vara med så mycket som min kalender tillåter. Sett att vissa här i tråden ogillar kör aw är på fredagar, för mig är det tvärtom; fredagen är den enda dag i veckan då jag garanterat är ledig. Därför brukar jag vara med och det är inte helt ovanligt att jag är sist.
Utöver dessa tillfällen bjuds det på julbord en gång per år.
Såg att någon raljerat över aw och hemarbete. Jag ser ingen koppling alls. Har ofta deltagit i aw även om jag arbetat hemma den dagen. Det har gått alldeles utmärkt!
Jag tycker aw är positivt, men det är viktigt att man släpper jobbet.
Man känner igen många av personligheterna i den här tråden från verkligheten, dom som minsann vet vad en aw är och inte är, utan att själva aldrig/sällan gå på nån. Och sen “ursäkterna” varför man inte går som följer .
Det som var lite nytt för mig var inställningen att arbetsgivaren ska betala för aw. Hoppas det är en idé som är överrepresenterad på forumet .
Ja det hade varit rimligt Tror dock aldrig det kommer hända
Lite samma sak som när man ”tvingas” vara på kontoret trots att ingen annan är där Åkte in en fredag och det var jag, Sverigechefen som precis flyttat hit (antagligen inget hemmakontor fixat än) och en till. Jösses vad nödvändigt det kändes att åka in och ”visa upp sig”
Är det någon gång man kan lägga ett par timmar extra på kollegor - istället för familj , vänner, träning, kurser eller helt enkelt återhämtning- innan det är dags att jobba igen så är det efter arbetsveckans slut, enligt mig.
Och precis som jag skrev så resonerar vi alla tydligen olika
Ikväll blir det middag och AW med ett par kollegor. Inget stort sällskap, men vi ska träffa en nyanställd och bekanta oss lite så det blir middag och några öl i Sthlm.
Helt i min smak då jag ändå är borta på tjänsteresa
Aldrig gått på en AW på mina 20+ år som arbetare, men kanske inte lika vanligt att man inom vården tar en AW?
Har de senaste 5 åren jobbat natt, med relativt liten “personalgrupp” på natt, till vad som är på de som jobbar dag / kväll, och de flesta har har väl barn och eller familj medans jag är bland de fåtal som är fortfarande singel, så blir inte direkt sugen på att dra på ‘AW’ ensam heller.
När jag arbetade inom vården fanns det tillfälle till AWs varje vecka. Men det var pre-familj och innan jag blev trött, grinig och ilsken.
Men dock nyfiken hur man administrerar en AW om man arbetar natt. Är det så enkelt att man hittar nått ställe som serverar alkohol vid 07-08-ish och sen snubblar man hem innan lunch?
På de arbetsplatser jag har arbetat på så har de aldrig förekommit AW, kanske inte vanligt förekommande där jag har bott…
Blir väl ganska smal, om ens nått (?), utbud när de gäller ställen som serverar i den tiden tror jag. Men skulle kunna tänka mig att gå på några AW om de fanns skulle som är öppen och serveras då.
Enklaste lösningen tror jag, om man vill vara “en i laget” är att följa med de som jobbar slutar på e.m. och ska dra på AW, dvs att man drar hem några timmar och sover, och om att man inte ska jobbar denna natt och följa med ut på några glas.