Det är den tes jag drivit i tråden också. Det är bättre med lite rabatt och glada låntagare som återkommer och förlänger senare. Det är ju inte så att medelsvensson betalar av på tio år ändå.
Verkligheten är väl att man som bolånetagare numera får hålla koll på sin belåningsgrad och därefter försöka amortera så man ligger rätt ur ett förhandlingsläge.
Är nog ingen banks kreditavdelning som inte är medveten om läget och marknaden.
Om det får det att kännas bättre så kan jag säga att du är inte ensam i den båten. Var försiktig med tänderna så att du inte biter ihop för hårt när folk som gjort bostadskarriär pratar om hur bra det är att bostadsmarknaden äntligen korrigerats.
Frågan är om dom bråkar om det även efter fem år? I så fall lär nog många få det jobbigt……
Tror att så länge lagt kort ligger, och man betalar kommer det inte vara några problem.
Först när man vill utöka lånen eller byta bank kan det då bli kännbart.
Hel enkelt har många satt sej i knät på sin bank.
Det beror ju på vilket tidsperspektiv man har. Du skriver att ni vill/kan stanna i boendet ett tag, på 5-10 års sikt kanske det visar sig att ni gjorde ett kap trots allt!
Tänker verkligen inte att ni ska betala listränta. Jag köpte lägenhet januari 2022 och nu i december gick bindningstiden ut på halva lånet, så jag bokade möte med banken för att förhandla en ny ränta. Vi pratade inte över huvud taget om lägenhetens eventuella värdeförändring. Sen har såklart ränteläget ändrats och det blev dyrt som tusan ändå, men jag fick ändå en rabatt på 0,6% på den delen av lånet som förhandlades om. Beroende på era förutsättningar och vilka bindningstider ni väljer bör ni absolut kunna få 0,5-1% rabatt oavsett.
Jag sitter i samma båt som er, förstagångsköpare precis innan det störtdök. Det suger verkligen, men i slutändan är det ett hem, var glad att ni kunde köpa det och att ni kan bo kvar i dessa oroliga tider. Och även om det finns de som gjort miljonvinster på 2-3 år senaste åren så är det för de allra flesta ett long game. Du skrev själv att vi planerar att bo kvar länge, grattis! Då kommer ni rida ut den här vågen, slippa köpa och sälja på den här skitmarknaden och hunnit amortera massor genom åren så ni har ett schysst kapital som ger handlingsfrihet den dagen ni flyttar.
Lättare sagt än gjort, men man får försöka zooma ut lite. Det kommer ordna sig.
Men som sagt, ni ska absolut inte lägga er platt och betala listränta, alla får nån typ av rabatt!!
Tyvärr är det väl så att det hör är normal ränta vi she nu och priserna kommer anpassa sig till det. Desto dyrare bostad desto mer tryck att pressa ned priserna.
Det finns få saker som jag kan komma på förutom att inflationen går ned och vi går in i en lågkonjunktur som skulle skapa utrymme för lägre räntor och därmed högre priser. Vi som ligger minus får acceptera att vi tog en risk och nu for betala dyrt för chans tagningen vi gjorde. Vi vande oss vid billig ränta och nu får vi anpassa oss till att vi har 100-200.000 mindre att röra oss per år med. Köparna står inte på kö, och många familjer känner ett tryck att nu tvingas sälja. Som en vän till mig sa:“om dom inte tar bort amorteringskravet så klarar vi inte betala när räntan går över 4%”. Anledningen till det är ju att bankerna räknade högre, men då räknade dom inte med sänkta real löner med tanke på den våldsamma inflation som skett. Så allt talar för att köpare och säljare kommer tvingas till att anpassa priserna efter denna nya verklighet. Säljarna neråt i pris, köparna en större del av sin inkomst på boende. Mindre semester utomlands, restauranger och äldre bilar.
Frågan är om banken tänker långsiktigt på det sättet. Min känsla är att det mycket handlar om här och nu.
Ja, det beror säkert en del på handläggaren. Men har man “sin” lånekund och tänker stanna på banken finns ju även där tydliga incitament att vara lite “bjussig”. Men det är säkert skillnad på bank och bank och policy och policy också.
Jag kontaktade LF och kolla ang att byta till dem då jag har bank + försäkring där, hon kund erbjuda bättre ränta än vad jag har hos skandia, men att jag flytta allt mitt fondsparande på avanza till dem. Jag sa att jag skulle tänka på saken, men det känns lite surt att flytta hela ens sparöversikt. Är det vanligt? Om jag säger att jag inte vill flytta fonderna, tror ni dom går med på samma ändå?
Berätta gärna hur det gick