Hur förmögen har du blivit genom att följa Rika tillsammans (RT)?
Jag har följt RT under drygt 4 år. Mestadels som anonym. Utöver det har jag läst flera populärvetenskapliga böcker och lyssnat på (mestadels amerikanska) poddar om ekonomi. Har bestämt för att helt investera i globala indexfonder med låga avgifter. Och under de fem åren jag har börjat investera beräknar jag att jag tjänat ca 2 miljoner på de råd RT har givit mig.
Jag är medveten om att det inte är RT i sig som gjort att investeringarna har ökat, det beror ju på att börsen har gått så pass bra. Men jag tror att ni fattar vad jag menar.
Definitioner
a) Med förmögenhet menar jag antalet kronor.
b) Utöver kronor och ören har livsstils-diskussionen, pratet bortom pengar, haft stor betydelse, men det går inte att sätta ett specifikt pris på och det är inte vad jag inkluderat i min fråga.
Skulle vara intressant att veta vad RT-forumet säger i frågan. Tänker också att det är att ge erkännande till det oerhört betydelsefulla arbete som Jan och Caroline har gjort genom åren!
För min egen del har RT bidragit till beslut jag och min fru tagit om vår privatekonomi.
Till exempel inför beslutet om vi skulle amortera 400tkr på bolånet eller investera samma belopp på börsen. Beslutet föll på börsen - som sedan dess gått upp 40% (isk: global indexfond). Men inte en krona är realiserad (försäljning av fondandelar) eftersom investeringen gjordes med 10+ års sparhorisont (mentalt bokfört som privat pensionssparande).
Men det var kanske 30% RT som utgjorde beslutsunderlaget (eller påverkan på beslutet).
Utan RT hade förmodligen beslutet blivit att amortera på bolånet.
Så vad blir summan? I skrivande stund kanske det rimligaste svaret blir 30% av 40% ökning på 400tkr.
Inget direkt på sparkontot (än) men det har bidragit till totalöversyn av ekonomin, klokare och mer genomtänkta beslut och ett intresse av privatekonomi.
Kul fråga. När jag började investera mina pengar på börsen så hade jag nyligen läst Vägen till din första miljon och lade mina pengar i en portfölj bestående av svenska investmentbolag, starkt inspirerad av IBIndex. Efter att ha lyssnat en del på Rikatillsammans så har jag successivt flyttat det mesta till globala indexfonder.
Över samma period som IBIndex hela statistik sträcker sig (vilket motsvarar min historia rätt bra), så har de gått +211% i skrivande stund. LF Global indexnära har över samma tid gått +366%.
Så hade jag gjort rätt från början enligt Rikatillsammans råd om globala indexfonder, hade jag idag haft 150 procentenheter bättre utveckling. Hypotetiskt då, så klart.
Superbra som bekräftelse på att jag hade tänkt rätt redan innan. Mest kredd får jag dock ge RT för att jag tog tag i PPM-valet och skiftade över till såfan och slutade bry mig.
Det är så klart helt omöjligt att veta. Det första jag köpte för en sisådär femton år sen var Avanza zero så jag var inne på index och låga avgifter redan då. Rika tillsammans började jag följa typ 2016 och det var där jag verkligen började trycka in pengar på börsen efter mina första lite mer trevande år. Jag tror rika tillsammans har gjort mig trygg i mitt sparande. Har varit mentalt förberedd på uppgångar och nedgångar vilket resulterat i att jag inte gjort så många nybörjarmisstag. Har självklart testat runt lite men det har alltid varit med en väldigt liten andel av det totala innehavet
Lite skönt att ingen svarat i kronor, sällan att folk skriver ut sina exakta summor på sina ISK. Jag gillar mer var man är på väg, vilka mål man har och hur man förbereder vägen dit, mer än exakta kronor.
Mina ekonomiska tillgångar har ökat med cirka 57% sen jag började strukturera om enligt RTs tips i augusti 2022. Råkade också hyfsat pricka in 2022 års lägsta punkt, av ren slump. Som hjälpt till, ihop med månadssparande.
Sen är det skönt att ha grundkoll på ekonomin i övrigt, struktur och en plan för sparandet. Den fanns inte innan RT, även om jag alltid varit försiktig med min ekonomi.
Också skönt att det kräver väldigt lite pyssel med själva kapitalet, det sköter sig i stort sett sig utan inblandning av mig.
Jag lyssnade på RT’s “kom igång”-avsnitt när jag låg på sjukhuset med båda armar i gips för två år sedan.
Det var rätt kärvt då. Min föredetta chef chappade med två av mina månadslöner och 1,5 års milersättning efter att han kört firman i bott.
Jobbade halvtid och fick ut nästan 10k i månaden. Inga stora pengar det gällde, men jag behövde dem. Fick aldrig ut något arbetsintyg så då uteblev i princip även A-kassan.
Sjukskrivningen ledde till att jag skrevs ut ur ett program hos Arbetsförmedlingen. Fick starta om det vilket ekonomiskt sett innebar det att jag fick jobba fem månader med en månadsersättning på 3500kr innan jag fick en riktig anställning.
Omkring dag tre på sjukhus hade jag fått beskedet från arbetsförmedlingen och kände att situationen inte var särskilt önskvärd. Dag fyra fick jag plötsligt en swish från förra chefen med rätt stor del av pengarna han var skyldig, tätt följt av pengar från lite alla möjliga håll såsom Försäkringskassan och en pytteliten försäkring via facket. Ekonomin var tryggad men jag hade ett starkt behov av att bygga ett eget skyddsnät, där har RT varit ett bra stöd.
Förra månaden passerade jag 100k på Lysa. Inte så mycket för gemene svensk men för mig är det stort. Har nyligen gått upp till 75% och får ut 15k efter skatt. Nästan allt sparande är gjort i år. Första året gick åt till att bygga upp vanan att investera och till att släcka bränder efter det ekonomiska kaoset, hjärt och lungräddning på bilen och sånt… Kratta banan inför en bättre ekonomi.
RT har gett mig många bra funderingar kring hur jag ska spara, jobba och uppskatta den ekonomi jag faktiskt har. Jag har sparat mycket men känner ändå att jag kunnat leka en del, därtill verkligen uppskatta det jag väljer att lägga pengar på. Bland annat har jag tillslut lyckats ha råd att ta mc-kort och köpa en och annan bukett blommor hos florist. Sen har jag ju faktiskt mitt skyddsnät nu, det ger en skön trygghet jag saknat.
För egen del så har RT inte framförallt gjort mig monetärt rikare då jag redan var ”rik” innan jag registrerade mig här.
Däremot så har RT var en viktig faktor i att jag har kunnat streamlinea mitt ekonomiska liv.
Exempel:
Flyttat sparande från komplicerade portföljer hos Avanza och Nordnet till Lysa. Det har frigjort extremt mycket energi.
Fått två extremt bra tips på forumet om egenföretagande, indexreglering av långa avtal och ekonomisystemet Bokio med dess koppling till tidredovisningssystemet Toggl. Övergången till dem har frigjort både tid och energi och kraftigt minskat ångest. Rätt övertygad om att det har ökat mina intäkter också.
Sedan kommer en lite klyscha här: när jag lämnade den (i mitt tycke) gameifierade tjänsten Avanza för Lysa så slutade jag följa exakt hur det går. Det innebär att jag förutom vid ett fåtal tillfällen om året inte ens säkert vet hur ”rik” jag är. Med Avanza så hade jag väldig koll.
En annan sak som jag har fått lära mig här är farligheten att ha pengar / sparande utan syfte eller mål. Ett tidigt mål var ju att jag skulle bli miljonär men det är liksom inte den viktiga delen, det betydligt viktigare är varför. Här har jag och @janbolmeson utmanat varandra en del och nått olika insikter lite stafettlöpare.
Till slut vill jag även nämna @Melwa som har berikat mitt liv på väldigt viktiga sätt som inte går (eller bör) mätas i pengar. Hon hjälpte mig att finna acceptansen för att mitt liv blev som det blev efter en olycka och hon fick mig att börja använda min elrullstol (som hon hjälpte mig att identifiera en lämplig kandidat).
I rena pengar så är det åtminstone två miljoner. Har trevat med börsen ända sen itkraschen 2000. Har bara förlorat på börsen. Men några år innan jag kom i kontakt smed RT så satsade jag lika mycket pengar på Avanza Zero som HMaktien. I början gick de hand i hand. Men plötsligt dök HM markant medan Avanza Zero höll sig. 2016 började jag läsa om pengamaskinen, rikaste mannen på Babylon. Satte upp en portfölj med olika fonder enligt RTs förslag. Då hade jag majoriteten av pengarna på fasträntekonto. Allt eftersom bindningstiden löpte ut så köpte jag fonder och sedan på Lysa. Tyvärr prickade jag in Covid, så 3 månader efter insättning. Var nog en miljon på Lysa så hade det sjunkit till 700 på en månad. Men med erfarenheten så höll jag mig kvar. Slutade logga in och övervintrade. Fortsatte månadsspara och med facit i hand så har det ökat en hel del sen dess.