Om jag för över säg 1.000.000kr till Montrose. Jag ansöker sedan om 200.000kr i kredit och får det beviljat. Jag för sedan över 100.000kr från kreditkontot och köper Preferens och D-aktier för dom 100.000kr. Betalar jag då ”alltid” ränta på 100.000kr? Jag tänker att preffarna löpande kommer ge utdelningar, kommer då dom kontanta pengarna som finns på kontot räknas av den skulden jag har?
Du kommer att betala ränta på 100.000 kr. För att minska din skuld får du sätta tillbaka likvider till kreditkontot.
Tack för svar!
Man kan alltså säga att den fungerar som ett separat konto? Tekniskt sett kan jag sätta över pengar varje månad för att minska min skuld, liknande amortering på ett ex huslån?
Jepp, så kan du göra.
Ja.
Fast per automatik så läggs räntan på kreditkontot.
Så har du lånat 100 000 kr till 3,0% årsränta läggs 250 kronors månadsränta till beloppet vid månadsskiftet och det nya kreditsaldot blir 100 250 kr.
Det är alltså inte som bolån där man löpande betalar räntan kontant varje månad. Utan kreditsaldot kör ”ränta på ränta” och ackumulerar räntan inom det kontot
Om man inte manuellt betalar ner det, då.
Ok, känns som en klar förämring då mot Avanza som jag hade tidigare, där man betalade för den kredit man utnytjade.. i alla fall för min del som vill använda utdelningar för att betala av på krediten
Så är det ju fortfarande? Man betalar endast ränta på 100 000 kr om man lånat 100 000 av tex kreditlimit på 1 miljon.
Skillnaden är att räntan inte automatiskt betalas från sina eventuellt likvida medel. Utan du måste manuellt skyffla över utdelningarna till kreditkontot.
För egen del föredrar jag ändå att räntan ackumuleras på kreditsaldot då börsen ”ska” erodera belåningsgraden över tid. Även om det nominella beloppet sväller. Det är ju tanken med att låna för att investera.