Hur funkar Handelsbankens kreditkort?

Hej alla kunniga här!

Är det någon som har Handelsbankens kreditkort och kan förklara lite hur det där med bonus fungerar? Jag har försökt läsa mig till detaljerna, men hittar inte fullt ut hur det funkar.

Man får fondandelar som jag förstår det, men får man t ex välja vilken fond de placeras i eller är det en fördefinierad fond som bestäms av Handelsbanken?

Du får x kronor automatiskt köpt till Multi Asset 50 på ett (nyskapat om det inte redan finns) fondkonto som ligger på en Depå. Där x beror på din bonusnivå varje gång du köpt för 20 000 med kortet.

1 gillning

Tusen tack! Är depå samma sak som ISK? Kan man sälja av dem och få ut pengar alternativt flytta dem till annan fond om man vill det?

Nej. Depå skattas när du säljer innehavet. Gör du en vinst är det 30% skatt på vinsten. Gör du förlust kan den dras av från kapitalvinster. Du kan sälja/köpa när du vill som du själv önskar. Dock skulle jag rekommendera ISK om du har planer att hålla innehaven investerade en längre tid.

1 gillning

Ah, tack för förklaringen! Jag har ju redan ett ISK hos Handelsbanken med bland annat multi asset 100, så hade hoppats att Allkortets bonus kunde hamna i t ex den fonden istället, men det verkar inte möjligt då.

1 gillning

Du får sälja från din bonusfond och sätta in på ISK. Du har makten över dina pengar.

2 gillningar

Om man ska undvika något då ingår dyra Handelsbanken Multi asset fonder i den kategori :person_tipping_hand: . Betala 1,69% i avg för ingetting. Du får nästan samma blandning om du köper Nordnet One då får du betala 0,35% i avg.

Länsförsäkringar global index +30% mer avkastning jämfört med finnamnet multi asset 100 :person_tipping_hand: senaste 5 år.

Mycket bättre att Handelsbanken kreditkort ger bonus i pengar om man vill kundens bästa och billigaste allternativet istället för att stoppa in de i egen dyr blandfond.

3 gillningar

Tack för det rådet! Det blev så när man bytte bank i samband med bostadsköp och sen har man inte tänkt mer på det. Gillade tanken på att i någon mening få reda pengar som bonus på ett kreditkort som kan förränta sig, så det kanske fortfarande är ett bra val, även om man säljer av fonden direkt och t ex flyttat pengarna till valfri billigare fond.

Det fungerar för små pengar,men det ser ut som bankrådgivare har lurat dig i egna dyra bankfonder som multia asset och liknande i Isk? Det ska du undvika och byta till billiga indexfoner.

Lyssna inte på @Jacke77 då han försöker få dig att lämna din bank. Vill du ha en billig global indexfond har Handelsbanken också Länsförsäkringar Global Index på sitt fondtorg som syns i en webbläsare på en dator. Det är svårt få billigare och bättre.

1 gillning

Obs
Nordnet One finns bara på Nordnet.
Men på Handelsbanken finns LF Global index att välja eller Handelsbanken indexfoner

Jag avråder ingen byta från Handelsbanken då jag har det själv. Om du läser vad jag skriver kommer du fatta det @Jacke78
Jag rättade till det att Nordnet One finns på Nordnet.

Tack för tips! Jag visste inte ens att man kunde välja annat än Handelsbankens egna fonder. Det komiska är att jag har Länsförsäkringar Global index på Avanza. Dock bara ca 10.000 där, men ca 125.000 i multi asset. Kanske dags att skifta över :sweat_smile:

2 gillningar

Tagit bort personlig information.

1 gillning

Du har förklaringen här att läsa.

1 gillning

Jag gar sett att man kan skaffa ett kort till. Dock vet jag inte om vi krånglar till det i vårt hushåll. Vi har lite gemensam ekonomi och lite delad. Dvs. allt som rör hushållet delar vi rakt av på, men kläder, prylar, hobby, lunch etc betale vi var för sig. Dock vill vi ha så mycket bonus som möjligt, så vi handlar idag allt på Carpay och sen sätter man in “privata” köp för att täcka den posten. Några bra tips där?

Jag skriver bara fakta men @Jacke78 uppfattar det lite fel :grin: . Tycker du @Jacke78 att Handelsbanken Multi Asset dyra fonder är värda sitt pris? Är det bra fonder att spara i långsiktigt? Vad tycker @janbolmeson om de fonderna?

Tagit bort personlig information.

1 gillning